۷۵ درصد تولید سنگ آهن دنیا در دست ۴ کشور است
یک تحلیلگر صنعت اعلام کرد: متوسط عیار سنگ آهن در جهان حدود ۶۰ درصد برآورد می‌شود که ایران در سال ۲۰۲۲ با تولید حدود ۷۵ میلیون تن در رتبه ۸ جهانی قرار گرفت.

به گزارش بورس فوری،مژگان بازچی، تحلیلگر صنعت با بیان‌اینکه سنگ آهن فراوان‌ترین عنصر فلزی کره زمین است و ۵ درصد پوسته زمین را تشکیل می‌دهد، گفت: دو روش کلی استخراج از معادن روباز و زیرزمینی برای سنگ آهن وجود دارد که استفاده از معادن رو بازار مقرون به صرفه است.

وی با اشاره به این که ۲ روش کلی برای تولید فولاد نظیر کوره قوس الکتریکی و کوره بلند وجود دارد، افزود: در دنیا ۷۱ درصد از روش کوره بلند و ۲۹ درصد از روش قوس الکتریکی برای تولید فولاد استفاده می‌شود.

بازچی بیان کرد: بهای تمام شده فولاد از روش کوره قوس الکتریکی که عمدتا بحث سنگ آهن در این بخش پیگیری می‌شود در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که بهای تمام شده فولاد در نقاط مختلف جهان نسبت به سال‌های قبل روندی رو به رشد را تجربه کرده است.

این تحلیلگر صنعت عنوان کرد: در برخی از نقاط جهان تولید فولاد به روش کوره بلند بهای تمام شده بیشتری نسبت به کوره قوس الکتریکی داشته است.

تولید  ۲.۶ میلیارد تن سنگ آهن در سال ۲۰۲۲

وی با تاکید بر این که در سال ۲۰۲۲ حدود ۲.۶ میلیارد تن سنگ آهن در دنیا تولید شد، اعلام کرد: استرالیا ۸۸۰ میلیون تن ، برزیل ۴۱۰ میلیون تن، چین ۳۸۰ میلیون تن و هند ۲۹۰ میلیون تن تولید داشتند که در مجموع ۷۵ درصد تولید سنگ آهن در سطح دنیا را در اختیار دارند.

به گفته بازچی، طبق آخرین دیتا در سال ۲۰۲۳ رقمی بالغ بر ۲.۸ میلیارد تن سنگ آهن در دنیا تولید شد که در این بخش رشد ۷.۷ درصدی به ثبت رسیده است.

متوسط عیار سنگ آهن در جهان

این کارشناس بازار سرمایه با اعلام این که متوسط عیار سنگ آهن در جهان حدود ۶۰ درصد برآورد می‌شود، توضیح داد: ایران در سال ۲۰۲۲ با تولید حدود ۷۵ میلیون تن تولید در رتبه ۸ جهانی قرار گرفت.

وی با اشاره به این که سنگ آهن ایران دارای عیار بالا و کیفیت مطلوبی است، گفت: نبود سرمایه‌گذاری در بخش سنگ آهن، عدم به روزرسانی و توسعه تکنولوژی در حوزه ماشین آلات، کاهش تدریجی عیار سنگ آهن و... مواردی است که در افق ۱۴۰۴ می‌تواند کشور را در این بخش دچار کسری کند.

0 نظر:

نظر بدهید