سود مجمع را چگونه دریافت کنیم؟
فصل مجامع به تازگی به پایان رسید و حالا سهامداران بسیاری این پرسش را مطرح می کنند که چگونه می توانند سود توزیع شده در مجامع را دریافت کنند؟ در این مطلب به این پرسش پاسخ داده خواهد شد.

به گزارش بورس فوری، بر اساس قانون تجارت، شرکت‌ها باید بعد از پایان سال مالی مجمعی با حضور سهامداران‌شان تشکیل بدهند و سود مجمع را تقسیم کنند. در این مجمع نمایندگان شرکت گزارش فعالیت‌های شرکت در سال مالی قبل را ارائه و برنامه‌های شرکت برای سال‌های بعد را معرفی می‌کنند. درباره میزان تقسیم سود هم در همین مجمع عادی سالانه تصمیم‌گیری می‌شود. یکی از وظایف مجمع سالانه شرکت‌ها تعیین تکلیف سود خالص شرکت طی سال مالی گذشته است.

حال اگر در مجمع عمومی تصمیم گرفته شود که بخشی از این سود بین سهامداران تقسیم شود، به این مبلغ سود نقدی یا سود مجمع گفته می‌شود.

به سودی که شرکت در یک سال مالی به ازای هر سهم می‌سازد EPS و به سودی که با تصویب مجمع سالانه بین سهامداران تقسیم می‌شود DPS گفته می‌شود.

سود مجمع به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

سهامداران شرکت در صورتی که در زمان برگزاری مجمع صاحب سهام شرکت باشند مشمول دریافت سود می‌شوند.

چگونه از زمان دقیق پرداخت سود مطلع شویم؟

شرکت‌ها موظف اند تمامی اخبار و اطلاعات مهم خود را، از جمله اخبار مربوط به زمان برگزاری مجمع و شرایط تقسیم سود در سامانه کدال به آدرس کدال بارگزاری کنند.

شرایط دریافت سود مجمع چگونه است؟

از طریق سامانه سجام

واریز سود مجمع از طریق سامانه سجام چند سالی است که در بورس ایران رایج شده و به‌مرور به تعداد شرکت‌هایی که سود سالانه‌شان را از طریق سجام واریز می‌کنند افزوده می‌شود.

سامانه سجام یک سامانه یکپارچه برای تمامی سهامداران است و در حال حاضر همه فعالان بورسی باید در این سامانه عضو باشند. در این روش، سود سهام به حسابی که سهامدار در سامانه سجام ثبت کرده واریز می‌شود و سهامدار لازم نیست هیچ کاری انجام بدهد. البته همه شرکت‌ها ملزم به اجرای پرداخت سود مجامع از طریق سجام نیستند.

از طریق شماره حسابی که سهامدار به شرکت معرفی می‌کند

در این روش واریز به حساب بانکی سهامدار می‌باشد. سهامدار باید مشخصات حساب بانکی خود را برای شرکت ارسال نماید.

توجه داشته باشید که برخی از شرکت‌ها تنها به حساب خاصی پرداخت انجام می‌دهند که در این موقعیت اگر سهامدار در آن بانک حساب نداشته باشد باید یک حساب در آن بانک افتتاح کند و مشخصات آن را برای شرکت ارسال نماید.

مراجعه حضوری سهامدار به بانک

سومین روش دریافت سود مجامع مراجعه به بانک است. دراین روش که مراجعه سهامدار به یک بانک خاص و ارائه کارت ملی و کد معاملاتی می‌باشد، شرکت مورد نظر با یک بانک قرارداد می‌بندد تا سود سهامدارانش توسط آن بانک پرداخت شود.

برای دریافت سود سهام در این روش کافیست با کارت ملی و کد معاملاتی خود به یکی از شعب بانک مورد نظر (که توسط شرکت به سهامداران معرفی می‌شود) مراجعه نمایند.

چگونه از میزان سود تقسیم شده بین سهامداران مطلع شویم؟

۱– وارد سایت codal.ir شوید

۲– روی منوی جستجوی اطلاعیه کلیک کنید

۳– در فیلد نماد، نماد بورسی شرکت را بنویسید (در سایت tsetmc.com نماد شرکت‌ها مشخص است)

۴– گزینه نوع اطلاعیه را روی “زمانبندی پرداخت سود” قرار دهید

۵– در پایین فرم، روی دکمه جستجوی اطلاعیه‌ها کلیک کنید

۶– اگر اطلاعیه‌ای ارسال شده باشد، روبروی اطلاعیه، با کلیک روی آیکون‌ها، بصورت فایل pdf یا عکس دانلود کنید

۷– در اطلاعیه، معمولا نحوه دریافت سود ذکر شده است.

اگر سود مجمع را در مهلت مقرر دریافت نکنیم چه می‌شود؟

اگر به هر دلیلی قادر به دریافت سود در زمان مقرر نشدیم مبلغ سود در حساب طلبکاری از شرکت ذخیره می‌شود و برای دریافت آن می‌توان با امور سهام شرکت مورد نظر تماس برقرار کرده و از شیوه دریافت سود مطلع شوید اگر حتی این کار را هم نکنید، همچنان از شرکت طلبکار خواهید بود و بعدا اگر در افزایش سرمایه بعدی شرکت از محل آورده نقدی شرکت کنید، می‌توانید از محل همین طلبکاری حق تقدم‌هایتان را به سهم تبدیل کنید.

چگونگی اطلاع از میزان سود نقدی شرکت‌ها در سجام

سامانه سجام اطلاعات جامعی در مورد شرکت در مجامع شرکت‌ها و میزان سود تخصیص یافته در اختیار سهامداران می‌گذارد. اگر در سامانه سجام ثبت‌نام کرده باشید و تایید هویت‌تان تکمیل شده باشد، در این صورت به سامانه ذینفعان بازار سرمایه دسترسی خواهید داشت.

برای ورود به این سامانه اول باید در مرورگرتان آدرس اینترنتی این سامانه ddn.csdiran.ir را باز کنید و بعد از وارد کردن شماره ملی و رمز یکبار مصرف (که به شماره تلفن‌تان ارسال می‌شود) و رمز عبور وارد سامانه شوید.

0 نظر:

نظر بدهید