دوقطبی رئیسی- همتی؟
پنجمین روز تبلیغات در حالی سپری شد که زمزمه های هر جناح برای حمایت از یک کاندیدا بلندتر شده ، بخشی از اصلاح طلبان به طور جدی از همتی حمایت می کنند و سخنگوی زاکانی هم از ضرورت ورود با یک کاندیدای اصولگرا به رای گیری سخن گفت.

به گزارش بورس فوری،  رد صلاحیت چهره های شاخص اصلاح طلبان از پزشکیان گرفته تا جهانگیری باعث شده تا معادلات انتخاباتی اصلاح‌طلبان برهم بخورد. حالا در این شرایط، اصلاح‌طلبان باید تکلیف خود را روشن کنند که آیا می‌خواهند از میان مهرعلیزاده و همتی از یکی حمایت کنند یا نامزدی معرفی نمی‌کنند و به سراغ مشارکت غیرفعال خواهند رفت. مشارکتی که به گفته چندی قبل روزنامه شرق نه در آن انتخابات تحریم می شود و نه اصلاح طلبان در آن از فرد خاصی حمایت می کنند. در همین راستا برخی  از چهره های شاخص اصلاح طلبی همان گزینه مشارکت غیرفعال را برگزیده اند. از جمله مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردم‌ سالاری  اعلام کرده که حزب مردم سالاری  به دنبال تحریم انتخابات نیست اما از هیچ نامزدی هم حمایت نخواهد کرد.  الیاس حضرتی، دبیر کل حزب اعتماد ملی نیز نظری مشابه گفته کواکبیان دارد.  همچنین مسعود پزشکیان که صلاحیتش برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان احراز نشد، درباره حمایت از کاندیداها در صفحه توئیتر خود نوشت که در انتخابات پیش رو قصد حمایت از هیچ کدام از کاندیداهای تایید صلاحیت شده را ندارد. 
کارگزاران درپی اقناع اصلاح طلبان
در این بین اما رفته رفته این فضا در بین اصلاح طلبان در حال شکسته شدن است و به خصوص بعد از آغاز تبلیغات دو گزینه اصلاح طلب به ویژه عبدالناصر همتی، مواضعی در حمایت از وی و کنار گذاشتن موضع حمایت نکردن از هیچ نامزدی در بین اصلاح طلبان به گوش می رسد. در  همین زمینه تعدادی از  چهره های راست اصلاح طلبی براین باورند که باید به انتخابات ورود کنند و مشارکت غیر فعال دردی را دوا نمی کند. محسن هاشمی رفسنجانی نیز یکی از این افراد است؛ او در اظهارات اخیر خود با اشاره به این که مشی و منش مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی حمایت از کاندیداهای موجود بوده است، عبدالناصر همتی را گزینه مطلوبی دانست و گفت: «اگر (مرحوم هاشمی رفسنجانی) امروز زنده بود، به دکتر همتی رأی می داد.» محمد هاشمی رئیس اسبق صداو سیما و برادر مرحوم هاشمی رفسنجانی نیز در سخنان اخیر خود به حمایت از همتی پرداخت و اظهار کرد: «احترام آقایان لاریجانی و جهانگیری را دارم اما این که می‌پرسید چه اتفاقی می‌افتد؟ می‌گویم اگر طبق مشی و منش آقای هاشمی رفتار کنند، یعنی بیایند بین یکی از کاندیداهای موجود بایستند، بهتر خواهد بود؛ به طور مثال اگر نظر من را بخواهید آقای همتی یکی از افرادی است که از ابتدا همراه آقای هاشمی بوده است و ایشان به آقای همتی بسیار اعتماد داشت؛ مخصوصا در حوزه اقتصادی که امروز محل اصلی مشکلات کشور است، اگر داوطلبان رد شده از چنین چهره‌ای حمایت کنند، شاهد رویکرد دیگری در انتخابات خواهیم بود.» پیشتر نیز غلامحسین کرباسچی دبیرکل کارگزاران از تمایل جدی این حزب به همتی خبرداده بود. حالا اما آن طور که از اظهارات روز گذشته محمود علیزاده طباطبایی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران پیداست، حزب سازندگی، عبدالناصر همتی را به عنوان گزینه نهایی خود انتخاب کرده و در تلاش است که ناسا و شخص رئیس دولت اصلاحات را با خود همراه کند: «آقای همتی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران است و بر همین اساس نمایندگان حزب کارگزاران در حال رایزنی و مذاکره با نهاد اجماع ساز هستند تا از آقای همتی حمایت کنند. قطعا آقای خاتمی از جمع بندی  نهاد اجماع ساز حمایت می کند و پیش بینی من این است که جمع بندی بر سر آقای همتی خواهد بود زیرا تجربه موفق تری دارد.»
کلاب هاوس داغ همتی
از سوی دیگر خود همتی نیز در تلاش است که بتواند اصلاح طلبان را با خود همراه کند. او در توئیتی نوشت: «از حامیان نامزد‌های رد صلاحیت شده و ناامیدان از اصلاح می‌پرسم: قهر با صندوق مؤثر است یا تغییر صحنه و نتیجه انتخابات با رای به تنها نامزدی که توانایی و دانش بهبود وضعیت اقتصادی را دارد و پیروزی غافلگیرانه‌اش صدای اعتراض شما را به نحوی موثر بلند می‌کند؟ پنج در برابر یک عادلانه نیست.» این تمام ماجرا نبود و همتی در گفت و گوی اخیر کلاب هاوسی خود نشان داد که می تواند در نقش یک کاندیدای اصلاح طلب حاضر شود. او در بخشی از اظهارات خود به وعده های انتخاباتی دیگر کاندیداها انتقاد (حمله) کرد و گفت: «ما نباید متوسل به کارهای پوپولیستی بشویم. برخی کاندیداها می گویند می خواهیم 450 هزارتومان یارانه بدهیم یا می گویند می خواهیم به هر زوج 500 میلیون وام بدهیم. از کدام منابع؟ می گویند می خواهند فلان قدر یارانه بدهند؛ من هم از خدامه، فقط بگویند از کجا می خواهید این پول ها را بیاورید؟ بارهای تورمی آن را به روی دوش مردم خواهید گذاشت.» او دربخش دیگری از گفت وگوی خود، حمایت قاطعانه ای از تصویب اف ای تی اف کرد و گفت: من بانی وضع موجود نیستم و بانی وضع موجود دولت نیست، این پنج رقیب من هم بانی وضع موجود هستند، مخالفان اف ای تی اف بانی وضع موجودند. همتی  در واکنش به وعده قاضی زاده هاشمی مبنی بر حل سه روزه بورس به کنایه نیز گفت: «مگر بورس، مایکروفر است که برخی مدعی اند سه روزه مشکلش را حل می کنند؟» اظهاراتی که با تحسین توئیتری سید محمدعلی ابطحی رئیس دفتر سید محمد خاتمی همراه شد: «همتی قوی، صادق، سیاستمدار و در قامت یک رئیس جمهور ظاهر شد.»  برخی دیگر از کاربران اصلاح طلب نیز پس از نشست کلاب هاوسی همتی از تمایل خود برای حمایت از وی و کنار گذاشتن رویکرد رای ندادن سخن گفتند. از سوی دیگر محسن مهر علیزاده دیگر چهره تایید صلاحیت شده این دور انتخابات، با توئیت های اخیر خود در تلاش است که بتواند حمایت اصلاح طلبان را به دست بیاورد. او که پیشتر در واکنش به بازدید سید ابراهیم رئیسی از بیمارستان میلاد و گفت وگوی این نامزد با کادر درمان این بیمارستان توئیتی جنجالی زده بود، در جدیدترین توئیت خود نیز نوشت: حریف، امکانات و ابزارهای قدرت را در اختیار دارد و اراده ملت را در تضاد با منافع خود می‌بیند. رقیب ما تلاش دارد با کاهش مشارکت مردم و پیروزی در انتخاباتی بی رونق که به یکپارچه کردن قوا می‌انجامد، منافع ملی را فدای منافع خود کند.
اصولگرایان در پی کاندیدای واحد؟
اما اصولگرایان برخلاف اردوگاه اصلاح طلبی با پنج کاندیدا و دستانی پر در انتخابات 1400 حضور پیدا کرده اند. حال سوال این جاست که صحنه آرایی اردوگاه اصولگرایی به همین شکل باقی خواهد ماند یا در نهایت با انصراف بعضی کاندیداها به نفع کاندیدای اصلی، صحنه انتخاباتی اصولگرایان دستخوش تغییراتی خواهد شد؟ موضوعی که پیشتر علیرضا زاکانی به آن پرداخته و تاکید کرده بود که جبهه انقلاب در نهایت با یک کاندیدا وارد انتخابات خواهد شد و مالک شریعتی سخنگوی او نیز دیروز در نشستی تاکید کرد: «هر نامزدی که از جریان انقلاب بگوید من قطعا کنار می‌روم اشتباه کرده است و حتی اگر هم بگوید تا آخر در عرصه حضور دارد باز هم اشتباه است، نامزد‌های جریان انقلابی بیش از دو نفر هستند این عقلانیت و هوشمندی در تمام دوستان وجود دارد که در روز‌های پایانی تصمیم واحدی بگیرند که این تصمیم به ماندگاری یک نفر یا دو نفر از چهره‌های جریان انقلاب منجر شود.» شاید این موضع مالک شریعتی به واسطه ترس از تقسیم شدن آرای نامزدهای اصولگراو کشیده شدن انتخابات به دور دوم باشد که در این صورت معادلات قابل پیش بینی نخواهد بود اما در حالی سخن از «تصمیم واحد» به میان آمده است که از سوی دیگر بیژن نوباوه مشاور سعید جلیلی درباره تحلیل‌هایی مبنی بر کناره‌گیری جلیلی به نفع رئیسی اظهار می کند: «اصلا موضوع کنار رفتن آقای جلیلی به نفع کسی مطرح نیست. آقای جلیلی سال ها کار با برنامه ریزی انجام داده است، به ویژه در زمان تشکیل دولت سایه، وی مسائل و مشکلات را دیده است و طرح و برنامه دارد.» در کنار سعید جلیلی، از ستاد محسن رضایی دیگر کاندیدای اصولگرایی نیز ساز مخالف این تحلیل   شنیده می شود، به طوری که بنا به گفته های حمید خادمیان مسئول ستاد انتخابات قرارگاه شرق کشور محسن رضایی، این نامزد انتخاباتی  به نفع کسی کنار نمی‌رود: «دوران تعارف و تمجید تمام شده است. ما به مدیر باکفایت، اقتصاددان و معمار اقتصادی نیاز داریم و رضایی ۲۰ سال است که در این عرصه برنامه دارد و هرسال آن را به‌روزرسانی کرده است. نگاه مردم نیز در حوزه معیشت جدی‌تر شده است.» پیشتر نیز امیرحسین قاضی زاده هاشمی   به صراحت اعلام کرده بود که تا آخر در صحنه می‌ماند و بنای کناره گیری به نفع نامزد اصلی اصولگرایی را ندارد.
 جدال ادامه دار زاکانی و همتی 
علیرضا زاکانی در آخرین اظهارنظر انتخاباتی خود اعلام کرد که شخصا ضامن مردم خواهد بود: «‏‏‏یکی از ریشه‌های مشکل اقتصاد و معیشت مردم، ضعف و فساد در سیستم بانکی است که برای مردم و تولید کننده‌های خرد، ضمانت‌های سنگین می‌گیرد ولی در خدمت رانت‌خواران و گردن کلفت‌هاست.» زاکانی همچنین در ادامه کل کل خود با همتی، با هشتگ «بانیان وضع موجود» به اظهارات اخیر همتی واکنش نشان داد و نوشت: «بهبود معیشت و رفاه با حرف و توئیت اتفاق نمی‌افتد. نتیجه بینش اقتصادی و سیاست‌های اقتصادی جناب عالی و همفکرانتان طی سال‌های گذشته، رشد اقتصادی تقریبا صفر، کاهش ۳۵ درصدی درآمد سرانه خانوار، تورم ۵۰ درصدی و فاصله ۱۶ برابری درآمد دهک‌های بالا و پایین بوده است.»
جلیلی، از شبکه اختصاصی تا رفع فیلتر توئیتر
سعید جلیلی دیگر نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در صفحه شخصی خود در توئیتر از شبکه اختصاصی تلویزیونی خود در تلوبیون و تیوا رونمایی کرد.  این نامزد انتخاباتی در رشته توئیت هایی با اشاره به سرگذشت زندگی اش فهرست اموال خود را منتشر کرد و گفت: «منزلی که مالک آن هستم ۱۲۵ متر است ولی الان در خانه سازمانی هستیم که بزرگ‌‌تر است. خودروی من پراید است.» وی همچنین در آخرین اظهارنظرهای خود گفت که «من طرح مفصلی دارم که هفت میلیون مرزنشین به صادرکننده تبدیل شوند تا اقتصاد کشور را فعال کنند». عضو شورای عالی امنیت ملی همچنین گریزی به ماجرای فیلترینگ توئیتر زد و با توئیت کردن «فیلترینگ توئیتر توجیه ندارد» در سخنان اخیر خود ابراز کرد: «برخی محدودیت‌ها در فضای مجازی وجود دارد که خود من توجیه زیادی برای آن ندارم. مثلاً‌ اینستاگرام باز است اما توئیتر فیلتر است، در حالی که کارویژه هر دو، یکی است.»
وعده ریالی رضایی 
محسن رضایی در تازه ترین سخنان انتخاباتی خود وعده داد که ریال را بعد از دلار و یورو برترین پول منطقه می‌کنیم: «ما کاری خواهیم کرد که پول ایران بعد از دلار و یورو قوی‌ترین پول منطقه شود. تخصص و رساله دکترای من در خصوص پول و اعتبار است و با معدل بالای ۱۹ قبول شدم. در این ۲۰ سال فکر کردم و در سال ۹۲ بدون آن که کسی متوجه شود چه خبر است، من یک هزار تومانی در مقابل کلید یکی از آقایان بلند کردم و گفتم مردم، پول ملی ما در خطر است.» این ادعای رضایی با واکنش های تعدادی از کاربران فضای مجازی همراه شد. 
قاضی زاده؛ حل مشکل سربازی با 30 هزار میلیارد 
امیرحسین قاضی زاده هاشمی در پاسخ به گفته همتی که گفته بود مگر بورس مایکروفر است که در عرض سه روز مشکل آن را حل می کنید؟ به همتی گفت که خود او آتش بیار معرکه بورس شده بود: «جناب همتی، به خاطر عملکرد فشل تیم اقتصادی دولت،‌ بورس به کوره ذوب سرمایه‌های مردم تبدیل شده،‌ کوره سوزانی که هیزم آتش آن شما بودید.» او همچنین در وعده اخیر انتخاباتی خود اعلام کرد که با 30 هزار میلیارد تومان می تواند مشکل سربازی اجباری را حل کند: «به مخالفان سربازی اجباری می گویند شما امنیت نمی فهمید. نخیر. شما امنیت نمی فهمید. کدام جنگ را نیروهای اجباری پیش برده اند؟ با اختصاص ۳۰ هزار میلیارد تومان سربازی اجباری را تبدیل به سربازی حرفه ای می‌کنم.»
حمایت پایداری از رئیسی 
همچنین سید ابراهیم رئیسی درجمع کارگران شهرک‌ صنعتی عباس‌آباد حاضر شد و اعلام کرد: «دولت من ائتلافی خواهد بود، ائتلاف با مردم، تولیدکنندگان و کارگران، به سمت همه نیروهای مولد و ضدفساد دست استمداد دراز می‌کنم. دولت مردمی دولتی فعال، چابک و تولید محور خواهد بود که اصلاح ساختارهای درونی خود و حمایت از نیروهای مولد را به منظور خوداتکایی و استقلال عدالت محور ایران عزیز پی خواهد گرفت.» در این بین جریان پایداری برخلاف حمایت خود از سعید جلیلی در انتخابات 92، در این دوره از انتخابات اعلام کرد که از سید ابراهیم رئیسی حمایت می کند. درکنار پایداری، سعید محمد کاندیدای احراز صلاحیت نشده این دوره از انتخابات نیز در آخرین اظهارنظر خود به حمایت تمام قد از رئیسی پرداخت ودر گفت‌وگویی ویدئویی اعلام کرد که بیشترین تطابق را با رئیسی داریم و ضمن حمایت از او، حاضریم تمام قوا و برنامه‌هایمان را در اختیار آن‌ها قرار بدهیم.» 
اعلام لیست اموال رئیسی 
به گزارش ایرنا،رئیسی هم فهرست اموال و دارایی‌هایش را اعلام کرد.وی به  رادیو جوان گفت: منزل شخصی من ۱۴۰ متر است. خودروی شخصی ندارم و همسرم خودروی ایرانی دارد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که بیشترین میزان وامی که تاکنون دریافت کرده اید  چقدر بوده است، اظهارکرد: مبلغ چهار میلیون تومان حدود ۲۵ سال قبل بوده است. رئیسی درپاسخ به سوالی درباره سن مطلوب ازدواج نیز افزود: دختران من بعد از اخذ مدرک دیپلم ازدواج کردند. در تازه ترین خبر نیز آذر منصوری سخنگوی جبهه اصلاحات به شایعات اخیر مبنی بر تشکیل ستاد اصلاح طلبان حامی رئیسی واکنش نشان داد و گفت: «بارها گفته ایم که همه نامزدهای این جبهه رد صلاحیت شده اند و کاندیدایی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نداریم.»

0 نظر:

نظر بدهید