تحلیل بنیادی یک نماد گروه فلزات / کارنامه فولاد چگونه است؟
امروز ۲۴ آذر ۱۴۰۰ یکی از غول‌های گروه فلزات اساسی یعنی فولاد زیر ذره بین تحلیلگران قرار گرفت و این نماد به لحاظ بنیادی بررسی شد.

آنچه باید درباره فولاد بدانید

شـرکت فولاد مبارکه اصفهان در تاریخ ۱۳۶۹/۱۲/۲۸ به صورت شرکت سهامی خاص تأسیس شد و تحت شماره ۷۸۴۱ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی اصفهان به ثبت رسید و متعاقباً از تاریخ ۱۳۷۱/۱۰/۲۳ شروع به بهره برداری نمود.

شـرکت در تاریخ ۱۳۸۳/۰۲/۲۱ به موجب صورت جلسه مجمع عمومی فوق العاده به شـرکت سهامی عام تبدیل و در تاریخ ۱۳۸۵/۱۲/۰۷ در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده و سهام شرکت در تاریخ ۱۳۸۵/۱۲/۲۰ مورد معامله قرار گرفته است.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان که یکی از بزرگترین واحد‌های صنعتی در کشور است در زمینه تولید ورق‌های فولادی فعالیت می‌نماید.

فولاد مبارکه اصفهان در‌ سال ۱۳۹۵ توانست به ظرفیت تولید ۷.۲ میلیون تن در سال دست پیدا کند ضمن اینکه با خرید کارخانه فولاد‌سازی و نورد پیوسته سبا در‌ سال ۱۳۸۵ با‌ ظرفیت ۷۰۰۰۰۰ تن توانست به‌ ظرفیت خطوط تولید خود اضافه کند. در حال حاضر با افزایش ظرفیت فولاد سبا به ۱.۶ میلیون تن، ظرفیت تولید فولاد خام در فولاد مبارکه با احتساب فولاد سبا و هرمزگان در مجموع به ۱۰.۳ میلیون تن رسیده است.

سرمایه و سهامداران شرکت فولاد:

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ ۱۰۸۸۰ میلیارد ریال بوده که طی چندین مرحله به مبلغ ۲۹۳۰۰۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

ترکیب سهامداران شرکت به شرح جدول زیر می‌باشد که سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بیشترین درصد مالکیت را دارد. بیش از ۵۴ درصد از سهام شرکت نیز در دست سهامداران خرد می‌باشد.

تحلیل بنیادی یک نماد گروه فلزات | کارنامه فولاد چگونه است؟

 

فولاد چه محصولاتی تولید می کند؟

محصولات فولاد مبارکه اصفهان شامل تختال، کلاف گرم، کلاف سرد، کلاف قلع اندود، کلاف گالوانیزه و کلاف رنگی می‌باشد. لازم به ذکر است که شرکت بیش از ۸۰ درصد محصولات خود را در بازار داخل کشور و عمدتا از طریق بورس کالا براساس قیمت کشف شده بر مبنای عرضه و تقاضا به فروش می‌رساند.

وضعیت تولید در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰ در مقایسه با تولید کل کشور و سهم شرکت از آن در جدول زیر ارائه شده است.

تحلیل بنیادی یک نماد گروه فلزات | کارنامه فولاد چگونه است؟

 

عملکرد شش ماهه فولاد چگونه بوده است؟

فولاد توانست در دوره ۶ ماهه به سود خالص ۳۵۴۶۵ میلیارد تومانی دست یافت (۱۲۱ تومان به ازای هر سهم) که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳۲% رشد داشته است.

درآمد شرکت در این ۶ ماه ۶۶۰۸۵ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴۲% رشد داشته است. حاشیه سود ناخالص شرکت در دوره ۶ ماهه ۱۴۰۰، ۶۰% بوده که این عدد در ۶ ماهه ۹۹ حدود ۴۵% بوده است.

درآمد حاصل از فروش داخلی محصولات در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ معادل ۵۶۵۹۶ میلیارد تومان می‌باشد که نسبت به دوره مشابه سال قبل، به میزان ۲۵۳۶۴ میلیارد تومان معادل ۹۶ درصد افزایش یافته است.

درآمد حاصل از صادرات محصولات در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ معادل ۹۴۸۸ میلیارد تومان می‌باشد که نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان ۱۹۹۶ میلیارد تومان معادل ۳۷۵ درصد افزایش یافته است.

در جدول زیر مقادیر عملکرد تولید در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰ با برنامه شرکت اصلی مقایسه شده است و میزان تحقق برنامه طی دوره مذکور آورده شده است.

تحلیل بنیادی یک نماد گروه فلزات | کارنامه فولاد چگونه است؟

همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید بیشترین میزان تولید در شش ماهه سال جاری مربوط به محصول تختال می‌باشد که سهم ۴۹ درصدی از سبد محصولات شرکت را دارا می‌باشد.
 

تحلیل بنیادی یک نماد گروه فلزات | کارنامه فولاد چگونه است؟

 

در پنج سال اخیر فروش فولاد چگونه بوده است؟

نمودار زیر روند فروش و بهای تمام شده شرکت را در ۵ سال اخیر نشان می‌دهد که فاصله گرفتن این دو نمودار از یکدیگر نشان از افزایش حاشیه سود ناخالص شرکت است.

تحلیل بنیادی یک نماد گروه فلزات | کارنامه فولاد چگونه است؟

 

فولاد ماهانه چقدر فروخت؟

فولاد مبارکه در آبان ماه مجددا رکورد شکنی کرد و با مقداری رشد نسبت به ماه مهر، فروش خود را به ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رساند. فروش شرکت نسبت به متوسط ۷ ماهه ۱۳ درصد رشد را نشان می‌دهد.

مقدار فروش محصولات گرم ۳۷۲ هزار تن گزارش شده که ۱۱ درصد بیش از مهر و ۱۴ درصد بیش از متوسط ماه‌های قبل است. این محصول در نرخ هم شاهد رشد ۳ درصدی نسبت به مهر و ۱۵ درصدی نسبت به متوسط ماه‌های قبل است.

همچنین میزان فروش محصولات سرد به ۱۲۷ هزار تن رسیده که با رشد ۶ درصدی نسبت به مهر و ۵ درصدی نسبت به متوسط ماه‌های قبل همراه است. نرخ فروش این محصول برابر مهر ماه و ۹ درصد بیش از متوسط هفت ماهه است.

به رغم کاهش ۷ درصدی در مقدار فروش، به لطف افزایش قیمت‌ها شرکت در مجموع هشت ماه به فروش ۹۱ هزار میلیارد تومانی رسیده که نسبت به دورۀ مشابه سال قبل جهش ۱۲۰ درصدی نشان می‌دهد.
نمودار‌های زیر حجم و مبلغ فروش شرکت را در ۸ ماهه سال جاری نشان می‌دهند:

تحلیل بنیادی یک نماد گروه فلزات | کارنامه فولاد چگونه است؟

 

 آخرین قیمت سهم ۹۹۰۰ ریال است و در یک ماهه گذشته ۱۶ درصد افت قیمت داشته است./نبض بورس 

به کانال تلگرامی  «بورس فوری » بپیوندید
t.me/boursfoori

0 نظر:

نظر بدهید