قاضی‌زاده: وزیر خارجه «دولت سلام» یک تاجر موفق بین المللی ایرانی خواهد بود
نامزد انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد:من تصمیم گرفته‌ام وزیر امور خارجه «دولت سلام» یک تاجر موفق بین المللی ایرانی باشد.

به گزارش بورس فوری، سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نامزد انتخابات ریاست جمهوری صبح امروز در برنامه رادیویی که از شبکه اقتصاد پخش شد، به شرح برنامه‌های و دیدگاه‌های انتخاباتی خود پرداخت و با اشاره به اینکه یک اقتصاد صددرصد دولتی داریم، گفت آن چیزی که تحت عنوان تعاونی و بخش خصوصی نام می بریم شوخی است. چون آنها پیمانکاران دولت هستند و مجوزها، قیمت‌ها، تامین منابع و اجازه فروش، صادرات، نحوه بکارگیری نیروی انسانی و... همگی دست دولت است.

وی افزود: رهایی از اینها نیازمند یک حرکت گام به گام است. یعنی اول باید این تغییرات اتفاق بیفتد تا به آن نقطه برسد. به طور مثال ما از اقتصاد کاملا و صددرصد دولتی باید به سمت مشارکت عمومی برویم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: باید بتوانیم میان دولت و بخش مردمی مشارکت ایجاد کنیم و بعد به سمت بخش خصوصی و تعاونی کردن، کارها برویم.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه حاکمیت دولت را در بخش خصوصی و تعاونی حفظ می کنیم، گفت: فعالیت‌های اقتصادی را به اهلش می دهیم و به کسی که اهلیت دارد اعتماد می کنیم. حال ممکن است این اهلیت متعلق به فرد باشد یا جمع یا شرکت خصوصی یا تعاونی.

وی تصریح کرد: برای اینکه نظام سرمایه داری اتفاق نیفتد، باید به سمت صنف اقتصاد عمومی برویم. در حرکت اول اقتصاد مبتنی بر سازمان‌های دولتی را به سمت شرکتی بردیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اقتصاد عمومی، اقتصادی است که آحاد مردم در آن نقش دارند،افزود: ممکن است مردم در قالب های مختلف کوچک و یا تعاونی های چند میلیونی تشکیل بدهند بنگاه تشکیل دهند و منابع مالی متعلق به چند میلیون نفر باشد و بعد قوانینی که ایجاد رقابت می کند بازار را تقسیم می کند و این از تک قطبی شدن بازار جلوگیری می کند.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه قوانین ضد انحصار باعث می شود فاصله و شکاف طبقاتی عظیمی که امروز در کشور شاهد هستیم از میان برداشته شود، گفت: ضریب جینی نشان می دهد ما به سمت قطبی شدن جامعه می رویم.

وی به تبیین اشتباهات گذشته در حوزه تولید پرداخت و گفت: برخی گمان کردند حمایت از تولید یعنی اعطای وام، در حالی‌که در مدیریت و بازاریابی موانع مهم دیگری غیر از نقدینگی در حوزه تولید داریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: دولت ها فکر کردند مشکل، نبود تولید زیرساخت فیزیکی مثل جاده و بندر است. در حالی‌که مسئله ما مدیریتی، رقابت و تکنولوژی است. همچنین این تصور که برای شروع کسب و کار باید دولت مجوز بدهد اشتباه است، در دنیا مجوز منتفی شده است و ورود دولت در کسب و کارها پسینی است نه پیشینی!

قاضی زاده هاشمی درباره کنترل قیمت ها، تصریح کرد: نظارت بر بازار نیست چون تعزیرات کارش را خوب انجام نمی دهد، بنابراین گرانی ایجاد می شود. لذا دولت وظیفه دارد رقابت ها را مدیریت کند.

وی تاکید کرد: سیاست های حمایتی امروز دولت برای حمایت از تولید تسهیلات ارزان، کمک های بلاعوض، اختصاص نرخ ارز ترجیحی و تعرفه های زیاد بدون منطق از راهبردهای ناکارآمد است که دخالت دولت ها درفعالیت بنگاه ها را توجیه می کند، یعنی هر چه مشکلات بنگاه های تولیدی بیشتر بشود دخالت دولت ها بیشتر می شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در کشور خلاف شعار اقتصاد آزاد عمل کرده ایم، تاکید کرد: «کم-کم » در همه حوزه ها دولت را وارد کردیم و این دخالت باعث ایجاد رقابت ناسالم شده است و عنصر عدم تعادل بین قدرت و تولید شکل گرفته است.

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: نتیجه این راهبردها وابستگی به دولت است. امروز در خودروسازی می بینید که «تشت رسواییش» از آسمان به زمین خورده است. طی سالها، میلیاردها دلار آنجا سرمایه گذاری کردیم و بعد با یک نوسان ارزی می بینیم این استقلال، دروغی بیش نبوده است.

وی در رابطه با مدیریت تورم و ایجاد ثبات اقتصادی، افزود: تورم در کشور ما مزمن است. نرخ های رسمی می گویند سال گذشته، ۴۹.۵ درصد تورم داشتیم و فکر نمی کنیم در تاریخ ایران چنین نرخ تورمی را تجربه کرده باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ایران در هفت کشور، بالای تورم در جهان است و این خودش کاملا ضد تولید است و وای به حال تولیدی است که بخشی از نهاده هایش وابسته به خارج باشد. 

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: اگر نقدینگی در خدمت تولید قرار بگیرد تولید رشد می کند. رشد تولید با عرضه و رقابت بیشتر و کاهش هزینه‌های بالاسری تورم را کنترل خواهد کرد. اگر حجم نقدینگی زیاد پمپاژ بشود بیش از ظرف اقتصاد و توان جذب تولید سرریزش می رود بازارهای دیگر و تورم ایجاد می کند.

وی افزود: باید مجموعه ای از برنامه های مشترک اتفاق بیفتد. در ۵۱ پروژه که طراحی کرده ایم بخشی از نقدینگی به تولید کمک خواهد کرد و کنترل بخشی از آن مانع تورم می شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: بخشی از این برنامه ها در حوزه بودجه است و مجموعه اینها تولید را رشد می دهد، حجم سهمگین بهمن نقدینگی را کنترل می‌کند و ذره ذره اقتصاد غیر مولد را از بین می برد.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه شما برای حوزه کسب و کار چیست؟، گفت: اصلی ترین مسئله ما مسئله کنترل تورم است که هم بر مصرف و هزینه های خانوار و هم روی کسب و کارها اثر می گذارد.

وی افزود: نکته دوم، جلوگیری از شوک های اقتصادی ناشی از تغییر نرخ ارز است. نباید اجازه بدهیم که نرخ ارز به صورت جهشی تغییر پیدا بکند یا اگر تغییر می کند باید مکانیزم جبرانش را پیش بینی کنیم، به طوری‌که روی نهاده تولید و مصرف اثر نگذارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه یکی از شعارهای من کاهش نرخ تورم به زیر ۵ درصد است، تصریح کرد: کشور ترکیه به این هدف رسیده است و ما هم می توانیم ظرف سه یا چهار سال از تورم ۵۰ درصدی به تورم زیر ۵ درصد برسیم.

قاضی زاده هاشمی خاطر نشان کرد: این کاهش تورم بدون استفاده از روش هایی مثل سرکوب نرخ ارز اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه به جز مشاغل خاص در مشاغل دیگر نباید مجوز معنا پیدا کند، تاکید کرد: باید به افراد که اهلیت دارند اعتماد کنیم، البته این اعتماد می تواند به فرد یا به جمع باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری مقررات زدایی و ثبات در مقررات را برای کمک به بنگاه ها ضروری دانست و گفت: گاهی مجبور هستیم برای تقویت یک بخش از اقتصاد از طریق هزینه های اجتماعی یا یارانه نرخ سود یا هزینه مالیاتی تخفیف بدهیم تا تحرکشان بیشتر شود.

قاضی زاده هاشمی درباره قیمت گذاری ارز ،افزود: وقتی ارز را قیمت گذاری کنیم چند نرخی بودن پیش می آید و فساد ایجاد می شود. اینجا بحث ارز شناور مطرح می شود ولی خلاصه، حرف من این است که ما به جای تمام این کارها باید به سمت مصرف کننده نهایی برویم.

وی با اشاره به اینکه در کشور دو گروه از مشاغل را داریم، اضافه کرد: یک گروه مشاغلی هستند که با نوسانات قیمتی درآمدشان می تواند تغییر کند و یک عده هستند که نمی توانند با نوسانات قیمتی درآمدشان را تغییر بدهند. ما باید به سمت پوشش گروه دوم، یعنی کسانی که نمی توانند درآمدهای خودشان را تعدیل کنند برویم. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه باید از این گروه ها به صورت پلکانی مالیات گرفته شود، گفت: هزینه های خانواده ها یکسان نیست و ما به ازای هر خانواده باید یارانه برایشان تعریف کنیم، این یعنی هوشمندسازی و یکپارچه سازی. 

قاضی زاده هاشمی در رابطه با حمایت از تولید داخلی، تاکید کرد: تولید داخل باید برای ما ناموس باشد. اصلی ترین حمایتی که باید انجام شود از یک سو فرهنگ سازی و از سوی دیگر بالا بردن کیفیت است.

وی با اشاره به اینکه منع واردات کالای خارجی عملی نیست، تصریح کرد: نباید حمایتِ، بدون زمان انجام دهیم چون رشدی اتفاق نمی افتد و همان بلایی که سر خودروسازی امده است اتفاق خواهد افتاد. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در رابطه با وعده ۵۰۰ میلیون تومانی اش، گفت: من یک حرف پرسروصدا زدم در مورد ۵۰۰ میلیون اعتبار که به اشتباه آن را ۵۰۰ میلیون وام معرفی کردند. بخشی از این اعتبار برای خرید جهیزیه از کالاهای ایرانی است که به این طریق بازار داخلی را تحریک می کنیم.

قاضی زاده هاشمی درباره بورس و مشکلات این حوزه، افزود: بازار سرمایه ایران نیاز به  اصلاحات دارد و باید قانون آن عوض شود. کسانی که وارد بازار می شوند باید حرفه ای باشند و اگر حرفه ای نباشند باید ورودشان محدود شود. 

وی با اشاره به اینکه با مسئله حاد تخلفاتی سلسله ای در بورس مواجه هستیم، تاکید کرد: دو ماه عرضه اتفاق نیفتاد و شورای عالی بورس مصوباتی داشت که اجرا نمی شد. پرونده ای تشکیل دادیم و بابت این تخلفات شکایت کردیم و ۱۳۰ هزار میلیارد تومان تخلف شناسایی شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه اقتصاد را وابسته به ارز کردیم و این یک کار سیاسی است، تصریح کرد: باید کاری کنیم که در معادلات اقتصادی تاب آوری اقتصادی بر نرخ ارز، خیلی موثر نباشد. نکته دوم بحث ورود دولت به قیمت گذاری نرخ ارز است. با همین حرف ارز ۴۲۰۰ تومانی ۳۰ هزار میلیارد را به باد داد.

قاضی زاده هاشمی افزود: باید رانت را در نرخ ارز از بین ببریم و ارز باید تک نرخی شود.در این راستا مکانیزم های هوشمندی برای نظارت بر تولید و به خصوص برای تولید کننده نهایی در نظر گرفته ایم.

وی با تاکید بر اینکه دیپلماسی اقتصادی تمامی دیپلماسی ماست، گفت: باید بتوانیم برای اقتصاد مزیت ایجاد کنیم و این به معنای توسعه بازار است. باید با کشورهای منطقه وارد تعامل مثبت فعال شویم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد: من تصمیم گرفته‌ام وزیر خارجه «دولت سلام» یک تاجر موفق بین المللی ایرانی باشد و برخلاف سیاست های فعلی دولت که دارد تعداد سفارتخانه ها را کاهش می دهد ما سفارتخانه ها را افزایش می دهیم.

وی در رابطه با موضوع بیکاری و حل این مشکل تصریح کرد: ما باید مدل اشتغال ایران از منظر کیفی تغییر بدهیم و باید کم کم به دنبال مشاغل فناورانه و مشاغل با ایجاد ارزش افزوده بالا برویم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه رد بیکاری با بیکاری مطلق  و بخش مشاغل ناقص روبه رو هستیم، گفت: لیستی از مشاغل را به جوانان بیکار شهرستان ها معرفی می کنیم و دوره سه ماه می گذاریم همچنین منابع تولید را برای آنها فراهم می کنیم.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: اصلی ترین مسئله کشور ما اقتصاد است. یکی بحث کنترل قیمت هاست و آسان کردن زندگی و معیشت مردم و دوم، توسعه اشتغال است.

0 نظر:

نظر بدهید