نعیمی پور: اکثریت اصلاح طلبان درانتخابات از نهاد اجماع ساز تبعیت می‌کنند
«محمد نعیمی پور» فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به برخی تحلیل ‌ها در مورد احتمال حمایت اصلاح طلبان از «عبدالناصر همتی» گفت: اکثریت اصلاح طلبان در انتخابات پیش ‌رو از نظر نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان تبعیت خواهند کرد.

به گزارش بورس فوری،اصولگرایان و اصلاح طلبان به عنوان دو جریان عمده سیاسی کشور وضعیت بسیار متفاوتی در انتخابات امسال دارند. اصولگرایان با تعدد نامزدهای انتخاباتی مواجه هستند. در این میان اینکه تا آخر رقابت ‌ها همه نامزدها باقی بمانند یا اینکه بعد از مناظرات برخی به نفع نامزد اصلی انصراف دهند بحث داغ محافل اصولگرایی است. اما در مقابل اصلاح طلبان با عدم احراز صلاحیت "اسحاق جهانگیری"، "مسعود پزشکیان" و "محمد شریعتمداری" که جزو لیست ۱۴ نفره نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان بودند تاکنون نامزد واحدی را در انتخابات معرفی نکرده اند.

اصلاح طلبان؛ مشارکت غیر فعال یا مشارکت فعال؟

در این شرایط، نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان یا همان جبهه اصلاحات ایران اعلام کرده که در انتخابات پیش‌رو نامزد ندارد. با این حال برخی معتقدند که اصلاح طلبان باید همانند سال ۹۲ از مساله عدم احراز صلاحیت  ‌ها و شکست در عبور نامزد ها از مسیر شورای نگهبان، پیروزی بسازند یا اینکه جریان رقیب را با حمایت از "محسن مهرعلیزاده" یا "عبدالناصرهمتی" تحت تاثیر قرار دهند. 

."محمد نعیمی پور" فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو حزب اتحاد ملت که قبل از اعلام نتایج احراز صلاحیت ها ،یکی از مسوولان ارشد ستاد جهانگیری بود، این مساله و بحث مشارکت مردم در انتخابات را واکاوی کرده است که در ادامه آن را می خوانید:

تفکر مخالف جمهوریت در ساختار کشور قدرت گرفته است

محمد نعیمی پور در پاسخ به این سوال که مشارکت نکردن مردم در انتخابات چه تبعاتی می‌تواند داشته باشد، گفت: نظرسنجی ها در حال حاضر نشان می دهد که مشارکت زیر ۴۰ درصد است. البته برای قضاوت نهایی در مورد میزان مشارکت مردم باید صبر کنیم. 
وی افزود: مشارکت حداقلی در انتخابات به مصلحت  کشور نیست و این امر به معنای کنار گذاشتن مولفه قدرتی است که تاکنون نظام به آن تکیه داده بود. مشارکت مردم مقوم مقبولیت نظام بوده است. بدون حضور مردم نظام دچار ضعف های اساسی خواهد شد. اگر در انتخابات جمهوری اسلامی مردم مشارکت نمی کردند ما در عرصه داخلی و خارجی هیچ دستاوردی نداشتیم. به عنوان مثال همین برجام بدون مشارکت مردم در انتخابات به دست نمی آمد.

وی در مورد  انتخابات پیش رو هم گفت:  بنده معتقدم که جریان فکری در نظام جمهوری اسلامی به وجود آمد و قوی شد که اعتقادی به جمهوریت نداشته و ندارد. این امر البته بر خلاف مشی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است. این جریان فکری چندان با جمهوریت نظام خود را سازگار نمی بیند. و یک نوع حکومت فارغ از نقش مردم برای این جریان فکری مقبول است. و اساسا" حضور مردم برای این جریان فکری ثانوی بوده، یعنی اگر مردم مشارکت داشته باشند وضعیت بهتری است ولی اگر مشارکت نداشته باشند خللی به نظام وارد نمی شود. مردم تشخیص داده اند که ولی کیست و پیرو او هستند. این تفکر برخی افراد و نهادها را تحث تاثیر قرار داده است.

تعیمی پور افزود: تاکنون حضور جریان های حامی جمهوریت مانند جریان اصلاحات موجب شد که این گروه موفق نشود نظر خود را تثبیت کند اما در حال حاضر جمع بندی این جریان این است که خطر نکنند و انتخاباتی برگزار کنند که گزینه مورد نظرشان به قدرت برسد که در این حالت حضور مردم اهمیتی ندارد.

اکثریت اصلاح طلبان از نظر نهاد اجماع ساز در زمینه انتخابات تبعیت می کنند

وی در مورد استراتژی اصلاح طلبان بعد از اعلام نتایج بررسی صلاحیت ها توسط شورای نگهبان و اینکه آیا امکان دارد اصلاح طلبان از همتی حمایت کنند هم بیان داشت: اکثریت غالب اصلاح طلبان از جبهه اصلاحات ایران تبعیت می کنند و این جبهه هم اعلام کرده است کاندیدایی ندارد. 

0 نظر:

نظر بدهید