کلر؛ افزایش سودسازی و حرکت در کانال صعودی
کلر یکی از نمادهای خوب و سودساز بازار سرمایه است که توانسته یک کانال صعودی بلندمدت بسازد.

به گزارش بورس فوری، شرکت کلرپارس در سال ۱۳۶۶ تاسیس شد، این شرکت برای تامین کلر شرکت‌های آب و فاضلاب، در شهرستان تبریز تاسیس شد. اجرای طرح‌های توسعه کلرپارس از ابتدای بهره‌برداری آغاز و با توسعه مساحت کارخانه به ۲۱ هکتار، اینک ظرفیت تولید کلر از ۲۰ تن به بیش از ۵۰ تن در روز افزایش یافته و روند رو به رشد آن به همراه تنوع تولید در صنایع پایین دستی همواره جزو برنامه اصلی و استراتژیک شرکت بوده است. موقعیت جغرافیایی عالی کلرپارس به لحاظ قرار گرفتن در مجاورت آزاد راه و مسیر ریلی سراسری و با بهره گیری از ناوگان تخصصی مواد شیمیایی، حمل سالانه بیش از ۶۵۰۰۰ تن محصولات تولیدی این شرکت را علاوه بر گستره کشور، به سایر کشورهای هدف صادراتی نیز تسهیل و تسریع می‌کند.

تحلیل بنیادی
محصولات کلرپارس در صنایعی نظیر آب و فاضلاب، شوینده و بهداشتی، نیروگاه‌ها، دارویی و غذایی، پتروشیمی، پالایشگاه نفت و گاز، رنگ‌سازی، کاغذسازی و نساجی مصرف می‌شود.
استفاده از آخرین تکنولوژی دوستدار محیط زیست (تکنولوژی ممبرانی) در تولید کلر و سود سوزآور باعث شده تولیدات شرکت عاری از هرگونه ناخالصی جیوه و دوستدار محیط زیست باشد که این مزیت بسیار ارزشمندی برای محصولات این شرکت محسوب شده و توانسته به بیش از ۲۶ کشور نیز محصولات خود را صادر کند.

محصولات کلر عبارتست از: آب اکسیژنه، کلر مایع، هیپوکلریت کلسیم، سودپرک، سود مایع، هیدروژن، آب ژاول، کلروفریک و پارافین کلره.

کلر و مشتقات آن و سود سوزآور بیشترین محصول تولیدی این شرکت است. تولید این محصول از ابتدای فروردین تا انتهای آذر۱۴۰۰ به میزان ۶۶,۱۷۳ تن بوده که نسبت به سال گذشته با افزایش ۴ درصدی تولید همراه بوده اما نرخ فروش آن نسبت به سال گذشته در همین مدت زمانی ۷۷ درصد افزایش یافته است، اما جالب است بدانید در ماه آذر ماه نرخ فروش بار دیگر افزایش یافته و نسبت به ماه‌های قبل ۴۲ درصد افزایش یافته است. تعداد تولید کلر و مشتقات آن و سود سوزآور نیز نسبت به ماه قبل با افزایش ۳ درصدی همراه بوده است.

محصول عمده بعدی این شرکت آب اکسیژنه ۵۰ درصد بوده که هم افزایش نرخ را تجربه کرده و هم افزایش تعداد تولید را و درآمد فروش این محصول نیز افزایش ۴۶ درصدی را تجربه کرده است. در دوره ۹ ماهه فروش داخلی کلر از ۱۵۴ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ به ۲۳۱ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده که افزایش قیمت ۴۹ درصدی را نشان می‌دهد.

فروش صادراتی این نماد نیز از ابتدای فروردین تا انتهای آذر نسبت به سال گذشته در همین مدت زمان افزایش ۶۸ درصدی را نشان می‌دهد.

کلر ۹ ماهه مبلغ ۳۱۴ میلیارد تومان درآمد فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۴ درصد رشد کرده و کل فروش ۱۲ ماهه شرکت در سال قبل ۲۷۷ میلیارد تومان بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این سهم می‌تواند ۳۴ درصد خالص سود در دوره ۹ ماهه از ابتدای فروردین تا انتهای آذر را کسب کند.

نکته بعدی که می‌تواند سودسازی کلر را بیشتر کند، نرخ تسعیر ارز است و اگر عملکرد شرکت تا انتهای سال به همین منوال صعودی باشد، سود این شرکت را از محل فعالیت‌های عملیاتی (فعالیت‌های مربوط به فعالیت اصلی شرکت) به بیش از ۶۰۰ تومان برساند. حال اگر نرخ تسعیر ارز را هم به آن اضافه کنیم، می‌توانیم به محدوده ۲۰۰ تومان برسیم، یعنی برآورد سود ۱۲ ماهه کلر می‌تواند از ۸۰۰ تا ۹۰۰ تومان باشد (۴۰ درصد از محصولات شرکت صادراتی بوده و معافیت مالیاتی حاصل از فروش صادراتی شرکت و سود تسعیر ارز به صورت اهرمی بر سودآوری شرکت موثر است).
سال گذشته ۳۸ میلیارد تومان از سود خالص شرکت از محل سود تسعیر ارز بوده است یعنی به ازای هر سهم ۱۱۶ تومان.

این شرکت ماهانه ۱۰۰۰ تن تولید خود را به فروش نرسانده و این موجودی اکنون تا انتهای آذر به ۹ هزار تن رسیده که اگر این مقدار هم به فروش اضافه شود، می‌توانیم شاهد افزایش سودآوری شرکت باشیم.
eps این نماد ۲۸۳۵ واحد است که نشان از سودسازی آن دارد اما متوسط pبهe کلر از متوسط گروه بالاتر بوده و دلیل آن هم عملکرد توسعه‌ای کلر است و با به ثمر رسیدن عملیات توسعه‌ای این شرکت می‌تواند این نسبت را کاهش دهد.

تحلیل تابلوخوانی
سهامدار عمده کلر، شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین یا همان تیپیکو است. ۷۴ درصد سهام عمده کلر متعلق به تیپیکو است. جزئیات معاملات حقیقی و حقوقی کلر در روز چهارشنبه عبارت است از:

در محدوده منفی
- خرید حقیقی: ۴۰۱ هزار سهم
- سرانه: ۱۰ میلیون تومان
- فروش حقیقی: ۳۶۲ هزار سهم
- سرانه: ۱۲ میلیون تومان
- فروش حقوقی: ۳۹ هزار سهم

در محدوده مثبت
- خرید حقیقی: ۵۳۸ سهم
- سرانه: ۳ میلیون تومان
- فروش حقیقی: ۵۳۸ سهم
- سرانه: ۳ میلیون تومان

قدرت خریدار به فروشنده کلر در ۳۰ روز معاملاتی گذشته به شدت مثبت بوده و تنها در ۸ روز کاری منفی و در ۲۲ روز کاری مثبت بوده است، جالب است بدانید در ۸ روز منفی تنها یک روز قدرت خریدار به فروشنده منفی ۱ بوده و در روزهای دیگر زیر عدد ۱ بوده است اما در مقابل قدرت خریدار به فروشنده بسیار مثبت بوده و ۸ روز کاری هم قدرت خریدار به فروشنده بالای ۲ بوده که می‌توان به روند سهم در آینده امیدوار بود.

تحلیل تکنیکال
کلر طبق تصویر زیر در تایم فریم هفتگی به یک محدوده حمایتی قوی نزدیک می‌شود، محدوده حمایتی سنکویB و حمایت S۱ پیوت لاین مدرن که این ناحیه حمایتی بسیار قوی است.

 

کلر؛ افزایش سودسازی و حرکت در کانال صعودی

کلر در اندیکاتور MACD نیز یک واگرایی را به سمت بالا نشان می‌دهد و در صورت حمایت در ناحیه مذکور می‌تواند تا قیمت ۱۱۴۴۰ تومان یعنی محدوده اولین مقاومت پیوت لاین رشد کند.

کلر؛ افزایش سودسازی و حرکت در کانال صعودی

همانگونه که در تصویر فوق می‌بینید، مقاومت اصلی همان محدوده R۱ پیوت لاین بوده که با خط روند کانال نیز یک محدوده را نشان می‌دهد.

کلر؛ افزایش سودسازی و حرکت در کانال صعودی

حرکت صعودی ملایم کلر در تصویر فوق به درستی نشان داده شده و اکنون به نزدیک کف کانال صعودی بلندمدت خود رسیده و انتظار می‌رود در آن نقطه به سمت بالا حمایت شود و باید دید این اتفاق می‌افتد یا خیر؟/صدای بورس 

به کانال تلگرامی  «بورس فوری » بپیوندید
t.me/boursfoori

0 نظر:

نظر بدهید