نظر یک اصولگرا درباره دوقطبی رئیسی-همتی
یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: از نظر سیاسی به هرحال این دو قطبی شکل می‌گیرد و یکی از دو گزینه موجود اصلاح‌طلبان یعنی همتی و مهرعلیزاده مقابل رئیسی قرار می‌گیرند. بر اساس شرایط موجود اما اقبال به این دو نفر به قدری نیست که قابل اعتنا باشد.

به گزارش بورس فوری، چشم برهم بزنیم این دو ، سه هفته باقی مانده هم می‌گذرد و انتخابات برگزار می‌شود. تا آن زمان اما سیب سیاست هزار چرخ خواهد خورد و برای همین هم شاهد تداوم گمانه‌زنی‌ها و ارائه تحلیل‌ها هستیم. یکی از تحلیل‌هایی که بسیاری از سیاسیون روی آن توافق دارند این است که سیدابراهیم رئسی برنده این رقابت‌ها است. با این وجود گمانه‌های بسیاری مطرح می‌شود که می‌تواند در نتیجه و یا حداقل میزان رای رئیسی که نکته حائز اهمتی است اثرگذار باشد. از حمایت اصلاح‌طلبان از همتی یا مهرعلیزاده که سبب ساخت دوقطبی بین دو جریان سیاسی می‌شود، گرفته تا ماندگاری جلیلی در عرصه انتخابات که سبب یک رقابت درون جریانی خواهد شد. 

امیررضا واعظ آشتیانی، تحلیل‌گر اصولگرا اما با وجود همه این احتمالات به پیروزی رئیسی خوشبین است. او گفت : «یک فرضیه این است که آقای همتی به نفع مهرعلیزاده کنار برود چون مهرعلیزاده بیشتر به اصلاح طلبان نزدیک است اما با توجه به گفت‌و‌گوهای اخیر من این برداشت ندارم. بعید می‌دانم که همتی کنار برود و مهرعلیزاده هم این روحیه را ندارد که به نفع همتی کنار برود زیرا این دو قرابت ساختاری و سیستمی ندارند لذ تصور می‌کنم که هر دو تا فینال بمانند».
 
وی افزود: «از طرف اصولگراها نیز احتمال می‌دهم که دو گزینه یعنی آقایان محسن رضایی و رئیسی به فینال برسند. برداشت من این است که احتمال انصراف قاضی زاده، جلیلی و زاکانی به نفع رئیسی وجود دارد».

واعظ آشتیانی در پاسخ به اینکه «آقای نوباوه مشاور جلیلی اعلام کردند که او قصد کناره‌گیری به نفع هیچ کسی را ندارد» گفت: « اکنون مسائلی مطرح می‌شود اما عنصر تعیین کننده زمان است. ممکن است در مقطع دیگری با توجه به جبر و رصد مسائل تصمیم دیگری گرفته شود. به هرحال انتخابات ریاست جمهوری حساس و مهم است و جای ریسک ندارد. شرایط نیز روز به روز تغییر می‌کند لذا ممکن است که بر اساس شرایط نهایتا جلیلی هم انصراف بدهد یا همان طور که آقای نوباه گفته‌اند، انصراف ندهد».

وی درباره اینکه دوقطبی رئیسی – همتی چقدر محتمل و چقدر قابل اعتنا است؟ گفت: « از نظر سیاسی به هرحال این دو قطبی شکل می‌گیرد و یکی از دو گزینه موجود اصلاح‌طلبان یعنی همتی و مهرعلیزاده مقابل رئیسی قرار می‌گیرند. بر اساس شرایط موجود اما اقبال به این دو نفر به قدری نیست که قابل اعتنا باشد به خصوص که آقای همتی شریک ناکارآمدی‌های دولت است».

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه اگر جلیلی انصراف ندهد و در رقابت‌ها بماند چه تاثیری بر نتیجه انتخابات خواهد داشت؟ گفت: «اصولگراها یا انقلابیون باید بدانند و می‌دانند که انتخابات ریاست جمهوری ریسک پذیر نیست و رمز موفقیت در اتحاد و وحدت است. اگر بنا باشد که تعدد نامزد در مجموعه اصولگرایی داشته باشیم، آرا را خرد و آسیب پذیر می‌کند».

وی تاکید کرد: «من این هوشمندی را در جبهه اصولگرایی می‌بینم که وحدت و انسجام خود را به خطر نیندازند».

واعظ آشتیانی در واکنش به اینکه « با این حساب انتخابات تمام و نتیجه مشخص است» گفت: « این فقط یک تحلیل است و دلیلی هم ندارد که کاملا درست باشد. به هرحال ما تجربه انتخابات‌ سال‌های  ۷۶ و ۸۴ و ۹۲ را داریم که آنچه فکر می‌کردیم، نشد. یک نظریه هم این است که هرچه فکر میکنی میشود، نمی شود و هرچه که فکر می‌کنی نمی‌شود، می‌شود لذا تا روز انتخابات نمی‌توان در باره نتیجه اطمینان داشت. بر اساس شرایط فعلی و فضای سیاسی کشور که این روزها می‌بینیم اما شانس آقای رئیسی بیش از همه است».

0 نظر:

نظر بدهید