راه طولانی بازار سرمایه تا بین‌المللی شدن اما مأموریتی ممکن
مؤسسه مالی ام‌اس‌سی‌آی یک شرکت ارائه دهنده خدمات مالی آمریکایی است، که در حوزه مدیریت دارایی، سرمایه‌گذاری در بورس و شاخص های بورسی، تجزیه و تحلیل بازار، مدیریت صندوق‌های سرمایه گذاری فعالیت می کند.

به گزارش بورس فوری،  بر اساس شاخص‌های این موسسه، بازار سرمایه ایران مسیر طولانی تا بین‌المللی شدن دارد. درحالیکه به نظر می‌رسد نهادهای متولی و مسئول در بازار مالی ایران با همفکری و مشارکت یکدیگر می‌توانند خیلی از محدودیت‌ها و چالش‌های موجود در جذب سرمایه‌گذاری خارجی را بر طرف کنند، چالش‌های که جدا از ریسک‌های سیستماتیک بوده و مربوط به فرایندها و عملیات داخلی است.  

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، این موسسه در سال ۱۹۶۹ به عنوان زیرمجموعه‌ای از شرکت کپیتال گروپ تأسیس شد و در سال ۱۹۸۶ توسط مورگان استنلی خریداری شد و فعالیت خود را تحت عنوان موسسه مالی ام اس سی آی آغاز کرد. دفتر مرکزی این شرکت در نیویورک قرار دارد و بخشی از سهام آن در بازار بورس نیویورک معامله می‌شود.

این موسسه گزارشات مختلفی در مورد بازارهای سرمایه ارائه می دهد. گزارش این موسسه در خصوص طبقه‌بندی بازارها بر اساس سرمایه‌گذاری خارجی هر ساله در ماه جون منتشر می‌شود. نام این گزارش «گزارش در دسترسی بودن بازارهای بین‌المللی» است. این گزارش پنج شاخص اصلی که جذب سرمایه‌گذاری خارجی را در بازارهای سرمایه تسهیل می‌کند را ارائه می‌دهد. این شاخص ها عبارتند از:

۱. عدم محدودیت در خصوص مالکیت سهامداران خارجی

۲. سهولت در ورود و خروج سرمایه

۳. کارآمدی فرایندها و عملیات

۴. تنوع ابزارهای مالی

۵. ثبات قانون‌گذاری

البته بر اساس این گزارش، علاوه بر موارد بالا مواردی نیز باید در بازارهای سرمایه وجود داشته باشد تا سرمایه‌گذاری خارجی به راحتی اتفاق بیافتد برای مثال تمامی رویکردها و عملیات در بازار سرمایه باید برای تمامی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی یکی باشد و تمایزی از سوی ارکان و نهادهای مالی بین سرمایه‌گذاران وجود نداشته باشد.

مطابق شاخص‌های مؤسسه مالی ام‌اس‌سی‌آی، بازارهای سرمایه به چهار طبقه زیر تقسیم بندی می‌شوند:

۱. بازارهای توسعه یافته

۲. بازارهای نوظهور (در حال توسعه)

۳. بازارهای کمتر توسعه یافته

۴. بازارهای مهجور

در جدول زیر تمامی بازارها بر اساس این طبقه بندی به نمایش گذاشته شده است:

راه طولانی بازار سرمایه تا بین‌المللی شدن اما مأموریتی ممکن

این طبقه‌بندی بر پایه پنج شاخص اصلی که عمدتاً تجربه سرمایه‌گذاران خارجی، عمدتاً حقوقی، از این بازارها و نیز اندازه و حجم بازار است.

با نگاهی به شاخص‌های مذکور، متاسفانه بازار سرمایه ایران تقریبا راه طولانی برای بدست آوردن این شاخص‌ها دارد. برای مثال ماده ۷ «آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس» محدودیت تملک سهام توسط سرمایه‌گذاران خارجی غیر راهبردی در هر بورس یا بازار خارج از بورس را تبین می‌کند که خود شاخص اول مؤسسه مالی ام‌اس‌سی‌آی در مورد «عدم محدودیت در خصوص مالکیت سهامداران خارجی» را نفی می‌کند. و یا تحریم‌های بین‌المللی در حوزه بانکی و عدم توانایی سرمایه‌گذاران در نقل و انتقال پول به ایران نیز چالش بزرگی است که شاخص دوم را به چالش می کشد.

به نظر می رسد نهادهای متولی و مسئول در بازار مالی ایران با همفکری و مشارکت یکدیگر می‌توانند خیلی از محدودیت‌ها و چالش‌های موجود در جذب سرمایه‌گذاری خارجی را بر طرف کنند، چالش‌های که جدا از ریسک‌های سیستماتیک بوده و مربوط به فرایندها و عملیات داخلی است. برای مثال:

· حل مشکل افتتاح حساب بانکی سرمایه‌گذاران خارجی،

· احراز هویت برخط سرمایه‌گذاران خارجی از کشور مبدا،

· تقسیم سود برای سرمایه‌گذاران خارجی،

· انتشار گزارشات ناشران به زبان انگلیسی،

· استانداردسازی قالب و محتوای نرم افزارهای OMS

· بهرمندی از شماره شناسایی بین‌المللی اوراق بهادار (ISIN)

 

*فرهاد مرسلی

** مدیر توسعه و بازاریابی شرکت تامین سرمایه تمدن

 

به کانال تلگرامی  «بورس فوری » بپیوندید
t.me/boursfoor

0 نظر:

نظر بدهید