تحلیل تکنیکال شاخص قیمت طلا برحسب دلار امریکا
تحلیل نمودار قیمت طلا برحسب دلار امریکا به روش تکنیکال برای دو مسیر صعودی و نزولی پیش‌بینی می‌شود. در مسیر صعودی، قیمت در چند روز اخیر محدوده ۱۹۰۰دلار را شکسته و تا خط ۱۸۵۰ دلار نزول داشته است. پس از آن توان شکستن خط ۱۸۵۰دلار را نداشته و حرکت اصلاحی تا نزدیک ۱۹۰۰دلار شکل گرفته است.

به گزارش بورس فوری، اگر شاخص قیمت انرژی کافی برای شکستن محدوده ۱۹۰۰دلار را داشته باشد تا تراز بعدی فیبوناچی یعنی محدوده ۱۹۲۰دلار افزایش خواهد داشت و پس از شکستن آن و عبور از ترازهای فیبوناچی بعدی، به خط ۱۹۷۵دلار برخورد خواهد کرد. در صورتی که شاخص قیمت بتواند تمام خطوط مقابل خود را بشکند، افزایش قیمت تا ۲۰۰۰ دلار و سپس ۲۰۷۰ دلار کاملا محتمل است.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، در این یادداشت نمودار قیمت طلا برحسب دلار امریکا به روش تکنیکال، تحلیل می شود. واحد سنجش مقدار طلا در این نمودارها، اونس (Ounce) است که به صورت مخفف با OZ نمایش داده می شود. اصطلاح اونس در واحد اوزان بین الملل، کاربردهای مختلفی دارد که وزن و مشخصات آنها متفاوت از یکدیگر است.

اونس بین المللی تروا (Troy Ounce) برای سنجش فلزات گرانبها استفاده می شود. یک اونس طلا، اصطلاحی جهت سنجش ۳۱.۱۰ گرم طلا با خلوص ۹۹.۹۹ درصد (۲۴ عیار) است.

ابتدا به دو نکته اشاره می کنم. نخست آنکه حرکت نمودار قیمت اونس طلا برحسب دلار امریکا به دلیل تاثیرگذاری پارامترهای متعدد سیاسی-اقتصادی بر روی آن، دارای نوسانات متعدد و گاه پرهیجانی است که بررسی و پیشبینی حرکت آن، یکی از سختترین کارهای تحلیل تکنیکال و فاندامنتال است، بنابراین مدت اعتبار این تحلیل‌ها محدود بوده و هرچند روز یکبار نیازمند به روزرسانی و ارائه تحلیل جدید است.

نکته دوم اینکه این تحلیل‌ها جنبه آموزشی داشته و فقط مربوط به قیمت طلا در بازارهای جهانی است. قیمت طلا و سکه در ایران، بیشتر تابع قیمت ریالی دلار امریکا است؛ بنابراین الزاما از تغییرات قیمت طلای جهانی پیروی نمی کند.

نمودار زیر قیمت طلا در بازه های زمانی ماهانه برای ۱۲ سال اخیر است. در این نمودار خطوط مهم حمایتی و مقاومتی ترسیم شده است. وضعیت قیمت طلا نسبت به هریک از این خطوط و درجه اعتبار آنها، محور اصلی این یادداشت است.

تحلیل تکنیکال شاخص قیمت طلا برحسب دلار امریکا

نمودار تغییرات قیمت طلا در بازههای زمانی ماهانه برای ۱۲ سال اخیر

برای تمرکز بهتر در وضعیت فعلی شاخص قیمت طلا، نمودار تغییرات قیمت در بازه های زمانی یک هفته ای برای ۲سال اخیر را در یک تصویر نمایش داده و خطوط مهم حمایتی و مقاومتی آن را بررسی می کنیم.

تحلیل تکنیکال شاخص قیمت طلا برحسب دلار امریکا

نمودار تغییرات قیمت طلا در بازههای زمانی یک هفتهای برای ۲سال اخیر

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید؛ در ماه آگوست ۲۰۲۰میلادی قیمت تا ۲۰۷۵ دلار بالارفته و سپس طی مدت حدود ۷ماه یعنی تا مارس ۲۰۲۱ میلادی به عدد ۱۶۷۶ دلار کاهش داشته است. پس از آن روند صعودی جدیدی شکل گرفته و پس از یکسال به عدد ۲۰۷۰ دلار رسیده است. مجددا حرکت نزولی قیمت آغاز شده و پس از شکستن محدوده ۱۹۰۰دلار، هم اکنون در لحظه تنظیم این یادداشت در محدوده ۱۸۹۰ دلار است.

تحلیل تکنیکال شاخص قیمت طلا برحسب دلار امریکا

نمودار تغییرات قیمت طلا در بازه های زمانی روزانه برای ۸ ماه اخیر

در تصویر فوق، نمایی دقیقتر از اتفاقات رخ داده را شاهد هستیم. قیمت در چند روز اخیر محدوده ۱۹۰۰دلار را شکسته و تا خط ۱۸۵۰ دلار نزول داشته است. سپس توان شکستن این محدوده به سمت پائین را نداشته و دوباره به سمت خط اصلی ۱۹۰۰دلار حرکت کرده است. این رفتار شاخص قیمت که به انگلیسی (Pullback) نامیده می شود؛ اسامی مختلفی دارد که همگی بیانگر بازگشت و اصلاح قیمت برخلاف روند اصلی آن است. از لحاظ روانشناسی وقتی یک محدوده قیمت شکسته شده و کاهش یا افزایش ناگهانی قیمت رخ می دهد؛ پس از مدتی برخی از معامله‌گران دچار تردید شده و از معامله خود صرف نظر می‌کنند، این رفتار سبب حرکت‌های برگشتی موقتی در نمودار قیمت می شود. در واقع کل نمودار قیمت، مجموعهای از هزاران روند و تصحیح روند است که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

به طور کلی، صعود و نزول قیمت هیچگاه یکدست و سرراست نیست و همواره با یک حرکت پلکانی همراه است که قله ها و دره هایی را ایجاد می کند. در مسیر صعودی، قله های جدید از قله های قبلی بالاتر هستند و در مجموع سبب افزایش قیمت ها میشوند. در مسیر نزولی، قله های جدید از قله‌های قبلی پایینتر هستند و در مجموع سبب کاهش قیمت ها می شوند.

تحلیل تکنیکال شاخص قیمت طلا برحسب دلار امریکا

نمونه حرکت پلکانی نزولی

تحلیل تکنیکال شاخص قیمت طلا برحسب دلار امریکا

نمونه حرکت پلهکانی صعودی

بررسی وضعیت کندل ها اطلاعات خوب و نسبتا دقیقی در مورد حرکت نمودار قیمت به ما می دهند. کندل‌ها به تنهایی نمی‌توانند حرکت نمودار را پیشبینی کنند؛ اما بررسی آنها در کنار سایر روش های تکنیکال، راهگشا خواهد بود. در ادامه چند کندل مهم و کاربردی در نمودار قیمت طلا را باهم مرور می‌کنیم.

در تصویر زیر مشاهده می کنید که از ترکیب کندل صعودی مورخ ۸ مارس و کندل نزولی ۹ مارس ۲۰۲۲ میلادی، یک کندل ستاره دنباله دار (Shooting Star) ایجاد میشود که بدن‌های کوچک و دنباله ای بلند دارد و خبر از نزول قیمت‌ها می دهد. این کاهش، ظرف پنج روز پس از آن تا عدد ۱۸۹۵ دلار ادامه داشته است، همچنین در تاریخ ۱۸ آوریل ۲۰۲۲ میلادی نیز یک کندل ستاره دنباله‌دار (Shooting Star) شکل گرفته است که خبر از نزول قیمت‌ها می‌دهد. این کاهش، ظرف ۸ روز پس از آن تا عدد ۱۸۷۲ دلار ادامه داشته است.

تحلیل تکنیکال شاخص قیمت طلا برحسب دلار امریکا

دو کندل چکش (Hammer) در تاریخ‌های ۱۶ و ۲۹ مارس ۲۰۲۲ میلادی شکل گرفته است که خبر از صعود قیمت‌ها می دهد، این افزایش تا نزدیک ۲۰۰۰دلار ادامه داشته است.

تحلیل تکنیکال شاخص قیمت طلا برحسب دلار امریکا

در تصویر زیر خطوط تراز فیبوناچی در بازه‌های زمانی روزانه برای چند ماه اخیر ترسیم شده است.

تحلیل تکنیکال شاخص قیمت طلا برحسب دلار امریکا

نمودار تغییرات قیمت طلا در بازه های زمانی روزانه به همراه خطوط تراز فیبوناچی برای ۳ ماه اخیر

 

تحلیل تکنیکال شاخص قیمت طلا برحسب دلار امریکا

نمودار تغییرات قیمت طلا در بازه های زمانی روزانه به همراه خطوط تراز فیبوناچی برای ۹ماه اخیر

 

اکنون باتوجه به آنچه گفته شد؛ تحلیل نمودار قیمت طلا برحسب دلار امریکا به روش تکنیکال برای دو مسیر صعودی و نزولی به شرح زیر پیش‌بینی می شود.

در مسیر صعودی:

قیمت در چند روز اخیر محدوده ۱۹۰۰دلار را شکسته و تا خط ۱۸۵۰ دلار نزول داشته است. پس از آن توان شکستن خط ۱۸۵۰دلار را نداشته و حرکت اصلاحی تا نزدیک ۱۹۰۰دلار شکل گرفته است. اگر شاخص قیمت انرژی کافی برای شکستن محدوده ۱۹۰۰دلار را داشته باشد تا تراز بعدی فیبوناچی یعنی محدوده ۱۹۲۰دلار افزایش خواهد داشت و پس از شکستن آن و عبور از ترازهای فیبوناچی بعدی، به خط ۱۹۷۵دلار برخورد خواهد کرد. در صورتی که شاخص قیمت بتواند تمام خطوط مقابل خود را بشکند، افزایش قیمت تا ۲۰۰۰ دلار و سپس ۲۰۷۰ دلار کاملا محتمل است.

در مسیر نزولی:

اگر انرژی کافی برای شکستن محدوده ۱۹۰۰ دلار وجود نداشته باشد؛ این خط قیمت را پس زده و دوباره حرکت نزولی آغاز خواهد شد. این نزول مجددا تا خط ۱۸۵۰ دلار پیشخواهد رفت و در صورتی که اینبار بتواند آن خط را بشکند؛ پس از آن رسیدن به خط ۱۸۰۰دلار پیشبینی می شود. در مسیر این حرکت، موانعی مانند خط ۱۸۳۰دلار وجود دارند که سبب شکل‍گیری حرکت های تصحیحی صعودی خواهند شد.

در صورتی که نزول قیمت ها قدرت شکستن محدوده ۱۸۰۰ دلار را داشته باشد؛ نزول قیمت ها تا عدد ۱۷۰۰دلار پیگیری خواهد شد که در وسط راه با خط ۱۷۵۰ دلار مواجه خواهد شد.

شکستن این خطوط کار سختی است، اما اگر محقق شود پس از آن به ترتیب خطوط ۱۵۲۰ دلار، ۱۳۷۵دلار و ۱۲۰۰دلار قرار دارند که عبور کردن از آنها و رسیدن به خط ۱۰۵۰دلار کار ساده ای نخواهد بود.

 

*محمّدمهدی مؤمن دوست

**کارشناس مطالعات استراتژیک

0 نظر:

نظر بدهید