۱۵ سوال نظام سلامت از نامزدهای ریاست جمهوری/ از تعرفه تا کرونا
روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ایران، با صدور بیانیه‌ای، خواستار توجه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به مسائل و مشکلات حوزه سلامت کشور شد.

به گزارش بورس فوری، در این بیانیه آمده است: از مهم‌ترین مباحث مورد انتظار در برنامه‌های نامزدهای ریاست جمهوری در همه کشورها پاسخگویی به مطالبات حوزه سلامت و تأمین شرایط مطلوب برای مردم و صاحبان فرایند در این بخش است.

در این دوره علاوه بر این بحث مهم و اساسی جهان و کشور ما نیز با چالشی پرخطر و بی سابقه بنام همه گیری کووید ۱۹ مواجه است. حدود ۲۰۰ میلیون مبتلا و ۴ میلیون مرگ از یک سو و بیکاری، فقر، تعطیلی بسیاری از کسب و کارها و آسیب‌های اقتصادی، اجتماعی و روانی از سوی دیگر گریبانگیر بسیاری از مردم و دولت‌های جهان شده است. در این میان کشورمان ایران هم از گزندهای این بیماری در امان نبوده است. ابتلای میلیون‌ها شهروند، مرگ بیش از هشتاد هزار هموطن و گذر از چهار موج شکننده برای مردم و کادر درمان و انتظار برای امواج دیگر و واکسیناسیون کمتر از چهار درصد جمعیت کشور، شرایطی است که جامعه و حاکمیت را به شدت به خود مشغول کرده است. انتظار دوری نیست که جامعه عمومی و خواص در مناظرات آینده و برنامه‌های نامزدهای ریاست جمهوری مطالبه گر برنامه‌ای مدون، محکم و به دور از شعارهای رایج در حوزه سلامت باشند. سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی بزرگ‌ترین نهاد صنفی جامعه ایثارگر و فرهیخته سلامت ایران انتظار دارد در این احوال خاص، نامزدهای محترم حین ارائه برنامه‌های خود به سوالات زیر پاسخ لازم و شایسته ارائه فرمایند:

۱- قاعده نظام سلامت هر جامعه و از جمله ایران بر پایه و اساس سه ضلع یک مثلث قرار گرفته است:

ساختار سلامت

نیروی انسانی

اقتصاد سلامت

مطالبه جامعه پزشکی و بلکه بسیاری از سلامت اندیشان منطقه و جهان و مردم شریف ایران از نامزدهای محترم رئیس جمهوری این است که نگرش و برنامه شخص شما برای استحکام و ارتقا و اصلاح نقاط ضعف این مبانی مهم، چیست؟

۲- در مورد ساختار نظام سلامت با توجه به مباحث پزشک خانواده، نظام ارجاع و سطح بندی خدمات سلامت که سال‌ها است در برنامه‌های توسعه کشور مطرح اما متأسفانه در دولت‌های مختلف با توفیق عملیاتی کمتری روبرو بوده است چه نگرشی دارید؟ مشکل کجاست؟ و راهکار شما برای برون رفت از چند دهه انتقال و عدم وصول به مطلوب در این زمینه چیست؟

۳- هم راستا با موضوع ساختاری فوق، برای مباحث پرونده الکترونیک و نسخه الکترونیک که از الزامات قانونی نظام سلامت محسوب می‌شود برنامه عملیاتی شما چیست؟

۴- یکی از شاخص‌های پیشرفت هر جامعه، سهم سلامت آن جامعه از تولید ناخالص ملی (GDP) همان کشور است. سهم فعلی سلامت از سبد تولید ناخالص را چگونه ارزیابی می‌کنید و برنامه مدون حضرتعالی برای اصلاح یا ارتقای این سهم چیست؟

۵- نیروی انسانی در نظام سلامت بسیار با ارزش و نتیجه بیش از یک دهه تلاش و سرمایه گذاری است. از دست دادن این نیروهای ارزشمند به طرق مختلف از جمله مهیا نبودن شرایط مناسب کسب و کار، مهاجرت و جذب آنها به نظامات سلامت دیگر کشورها از مصائب امروز سیستم بهداشت و درمان کشور است. راهکار شما برای به حداقل رساندن این نابسامانی‌ها چیست؟

۶- برای تسهیل امور دستیاران رشته‌های مختلف پزشکی و کاهش فشارهای مضاعفی که این روزها شاهد عیان سازی بخشی از آن هستیم و می‌دانید که آینده و امید به عاقبت تحصیل در سلامت را در هاله‌ای از ابهام و تردید فرو می‌برد چه برنامه‌ای دارید؟

۷- برای کاهش فشارهای مضاعف و غیرمعمول وارد بر فارغ‌التحصیلان جوان رشته‌های پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی از قبیل طرح‌های خارج از مرکز که در مقاطع مختلف بر آنها تحمیل شده و مانع بزرگی برای تشکیل زندگی و خانواده و مانع ثبات و امنیت شغلی محسوب می‌شود چه برنامه‌ای دارید؟

۸- برای مقابله با سهمیه‌های رایج مختلفی که عدالت آموزشی و امید و انگیزه دانش آموزان و دانشجویان را هدف قرار داده و آینده علمی کشور را با معضلات زیادی روبرو خواهد ساخت و همچنین باعث شده است افراد دارای استعداد و رتبه بالا از ورود به عرصه‌های دلخواه و آینده دار خود باز بمانند چه راهبرد مؤثری را پیشنهاد و پیگیری می‌فرمایید؟

۹- می‌دانید که هزینه تمام شده خدمات سلامت با نرخ تعرفه اعلامی آن فاصله چشمگیری دارد، برنامه شما برای واقعی شدن تعرفه‌ها و هزینه تمام شده خدمات سلامت، تأمین کیفیت مناسب خدمات در شأن ملت ایران و نحوه قیمت گذاری این خدمات چیست؟

۱۰- برای تقویت بیمه‌های درمانی و تشخیصی، و صد البته کاهش هزینه‌های پرداخت از جیب مردم در بیماری‌ها با حفظ و حراست جدی از کیفیت مناسب خدمات سلامت چه راهکارهایی پیشنهاد می‌کنید؟

۱۱- با توجه به اینکه در همه گیری کرونا اکثریت جامعه ایران همچنان از امکان واکسیناسیون برخوردار نبوده و بیم تلفات بیشتر اجتماعی متصور است راهکار حضرتعالی برای پیشگیری از بروز امواج بعدی، واکسیناسیون مؤثر، واردات واکسن خارجی، تهیه دارو و حمایت از تولید داخلی چیست؟

۱۲- جایگاه بخش خصوصی در سیستم و نظام سلامت کشور در منظر حضرتعالی چگونه است؟ برای حمایت از این بخش در تعیین تعرفه‌ها مطابق با نرخ تورم و واقعیت‌های اقتصادی، چه راهکاری را پیشنهاد می‌کنید؟

۱۳- می‌دانید که پژوهش در سلامت در کنار رکن آموزش، بهداشت و درمان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. راهکار تیم حضرتعالی برای ارتقای پژوهش-های کاربردی و مؤثر در سلامت همپای سایر کشورهای جهان چیست؟

۱۴- در همه گیری کرونا و حتی قبل از آن در طرح تحول سلامت روشن شد که زیرساخت‌های بیمارستانی امروز ما نظیر تعداد تخت‌های آی سی یو، سی سی یو، ان آی سی یو، اکسیژن، آی تی، تجهیزات حیاتی دارویی، تشخیصی و درمانی تکافوی خدمت رسانی لازم و کافی را ندارد! با نیم نگاهی به بحث تحریم‌های ظالمانه و هزینه‌های ارزی گریبانگیر این بخش‌ها چه در مراکز دولتی و چه خصوصی نظریه‌های اجرایی شما برای سامان بخشی به این معضلات چیست؟

۱۵- و اما می‌دانید که یک روی بسیار مؤثر در مبارزه با همه‌گیری کووید ۱۹، در جهان و از جمله کشور ما که نقش منفی در کنترل این معطل و دیگر بیماری‌ها داشت شیوع و بروز قوی‌تر خرافات و در یک کلام شبه علم بود. لطفاً صریحاً نظریه خود را در این خصوص و راهکارهای مبارزه با این دست هجمه‌ها و مداخلات غیر علمی بیان فرمائید.

0 نظر:

نظر بدهید