دندان تیز شرکت‌های سعودی برای پروژه‌های گاز و پتروشیمی عراق
وزیر نفت عراق گفت: شرکت‌های سعودی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های متعددی از جمله توسعه میادین گازی عکاظ و رتاوی و پروژه پتروشیمی نبراس هستند.

به گزارش بورس فوری به نقل از اس‌پی گلوبال پلتس،  وزیر نفت عراق گفت شرکت‌های سعودی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های متعددی از جمله توسعه میادین گازی عکاظ و رتاوی و پروژه پتروشیمی نبراس هستند. 

وزیر نفت عراق با اشاره به تلاش کشورش برای عدم وابستگی به واردات انرژی از ایران گفت شرکت‌های سعودی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های گاز، پتروشیمی و انرژی پاک در عراق هستند تا همکاری بین این دو تولیدکننده بزرگ اوپک بیش از پیش افزایش یابد.

احسان اسماعیل، وزیر نفت عراق و همتای سعودی او، عبدالعزیز بن سلمان، در مورد علاقه شرکت‌های سعودی به این پروژه‌ها طی یک اجلاس  مجازی در هفتم ژوئن گفتگو کردند.

 نمایندگان شرکت‌های سعودی از جمله مقاماتی از شرکت بزرگ پتروشیمی سابیک، آرامکو و  شرکت آب و برق ACWA پاور در این اجلاس شرکت داشتند. از طرف عراق هم وزیر نیرو و رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری ملی این کشور حضور داشتند.

شرکت‌های سعودی به پروژه‌های متعددی از جمله توسعه میادین گازی عکاظ و رتاوی و پروژه پتروشیمی نبراس علاقه دارند. وزیر نفت عراق قبلاً گفته بود شرکت‌های غربی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این میادین گازی و پروژه پتروشیمی هستند.

اسماعیل در سوم ماه مه گفته بود وزارت نفت عراق در حال مذاکره با شرکت‌های آمریکایی و سایر سرمایه‌گذاران برای توسعه میدان گازی عکاظ در نزدیکی مرز سوریه است. مذاکرات فنی بسیار آهسته پیش می‌روند ولی انتظار یک سرمایه‌گذاری 3 میلیارد دلاری برای تولید 300 میلیون فوت‌مکعب در روز گاز از این میدان می‌رود.

طبق یک قرارداد مشترک گاز که در بیست و نهم مارس اعلام شد، شرکت توتال فرانسه یک مجتمع مرکزی گاز در میدان رفتاری با هدف جمع‌آوری و پالایش گاز استخراج‌شده همراه با نفت از میادین نفتی رتاوی، قرنه غرب2، مجنون، طوبی و لاهیس ایجاد می‌کند.

وزیر نفت عراق اظهار داشت که کشورش با کمک شرکای انرژی خود 15 میلیارد دلار برای تقویت تولید گاز هزینه می‌کند تا وابستگی آن به واردات انرژی از ایران کاهش یابد.

عراق تحت فشار فزاینده آمریکا برای پایین آوردن وابستگی به گاز و برق ایران قرار دارد. این کشور از 2018 برای ادامه واردات انرژی از ایران از تحریم‌های آمریکا معاف شده است.

عراق همچنین انتظار دارد با تسریع پروژه‌های تقویت تولید داخلی گاز، تا 2024 و 2025 از واردات گاز از ایران بی‌نیاز شود.

انتهای پیام

0 نظر:

نظر بدهید