افزایش قیمت نفت در سایه گفتگوهای اروپا و نشست اوپک پلاس
بازارهای انرژی در حالی هفته جدید را آغاز کرده اند که با بالا گرفتن گمانه زنی ها در خصوص احتمال کاهش بیشتر عرضه در آستانه فصل مسافرت های تابستانی قیمت نفت با افزایش همراه شد و به بالاترین قیمت دو ماه اخیر رسید.

به گزارش بورس فوری،نتیجه گفتگوهای اتحادیه اروپا در خصوص ششمین بسته از تحریم های روسیه در روز سه شنبه و نشست اوپک پلاس برای بررسی افزایش عرضه در روز پنجشنبه از مهم ترین رویدادهای این هفته در بازار نفت هستند که توجه فعالان انرژی را به خود جلب کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، با وجود اینکه گفتگوی مقامات اتحادیه اروپا برای اعلام دور ششم تحریم ها علیه روسیه در روز یکشنبه بی نتیجه ماند آن ها قرار است طی جلسات دوشنبه و سه شنبه این گفتگوها را ادامه دهند. نتیجه گفتگوهای اتحادیه اروپا در روز سه شنبه می تواند سرنخ های بیشتری از جهت آتی قیمت های نفت ارائه کند.

مشکل اصلی بسته مورد گفتگو تلاش اتحادیه برای تحریم نفت روسیه است که با مخالفت برخی از اعضا نظیر مجارستان، اسلوواکی و جمهوری چک روبرو شده زیرا بدلیل ساختار اقتصادی و موقعیت جغرافیایی این کشورها توقف خرید نفت روسیه می تواند آن ها را با مشکلات بسیاری بزرگ تری در مقایسه با سایر اعضا روبرو نماید. چراکه امکان جایگزینی نفت روسیه برای آن ها تقریبا وجود ندارد. بر این اساس برای تامین منافع کشورهای عضو، ممکن است نفتی که از طریق خط لوله انتقال می یابد از تحریم ها مستثنی شود. این راه حل این امکان را برای اسلوواکی، مجارستان و جمهوری چک فراهم می کند تا زمانی که جایگزین مناسبی برای نفت روسیه پیدا کنند بتوانند واردات نفت خود را از طریق خط لوله موسوم به دروژبا ادامه دهند.

رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی در حالی با افزایش قابل توجه قیمت انرژی اقتصاد اروپا را با یک چالش جدی روبرو کرده که در حال حاضر فشار تورم و سرد شدن تدریجی موتور رشد اقتصادی نگرانی کسب و کارها، سرمایه گذاران و سیاست گذاران را برانگیخته است.

نشست اوپک

از طرف دیگر با در پیش بودن فصل مسافرت های تابستانی انتظار می رود که تقاضا برای سوخت افزایش یابد. این در حالی است که قیمت انواع سوخت شامل بنزین، گازوییل، سوخت جت و گاز طی سه ماهه گذسته و با شروع تهاجم روسیه به اوکراین نزدیک به دو برابر بطور متوسط رشد داشته است و ادامه این شرایط می تواند اقتصاد در حال ریکاوری اروپا را با چالش جدی روبرو کند. به همین دلیل آن ها از اوپک پلاس خواسته اند تا با افزایش عرضه خود انتظارات افزایشی تقاضا را پوشش دهد. اوپک پلاس روز پنجشنبه این هفته در نشست خود این موضوع را بررسی خواهد نمود. سازمان کشورهای صادرکننده نفت قرار است طبق توافق قبلی از ماه جولای عرضه خود را روزانه ۴۳۲ هزار بشکه بیشتر کند و دست اندرکاران اوپک پلاس بر این نظرند که این سازمان برنامه یی برای افزایش مضاعف عرضه ندارد. همچنان که روسیه هم بعنوان یک متحد بزرگ در نشست اوپک پلاس حضور دارد.

چشم انداز تکنیکال

نگاهی به نمودار قیمتی نفت برنت در تایم فریم ۴ ساعت نشان می دهد که قیمت روز جمعه الگوی نموداری ادامه دهنده موسوم به کنج را رو به بالا شکسته و با افزایش مومنتوم صعودی توانسته بالاتر از میانگین های متحرک از مرز سقف قیمتی دو ماهه اش در ۱۱۴ دلار هم عبور کند و اکنون در مسیر اولین مقاومت مهم خود در سطح ۱۱۶.۸۰ دلار قرار دارد. چنانچه احتمال کاهش عرضه احساسات بازار را پیش ببرد، خریداران نیروی کافی برای غلبه بر این مانع را بدست خواهند آورد که می تواند راه را برای رسیدن به ناحیه مقاومتی بعدی در حوالی ۱۲۰.۲۱ هموار نماید. تداوم مومنتوم صعودی با شکستن این مقاومت، ناحیه بعدی در ۱۲۴ دلار را در کانون توجه قرار خواهد داد.

افزایش قیمت نفت در سایه گفتگوهای اروپا و نشست اوپک پلاس

در غیر اینصورت، اگر بسته تحریمی اروپا به نتیجه نرسد با کاهش نگرانی ها از محدودیت بیشتر عرضه شاهد سرد شدن قیمت ها خواهیم بود. عقب نشینی خریداران می تواند موجب شود که ناحیه حمایتی ۱۱۴ دلار در حوالی مقاومت شکسته شده الگوی کنج در کانون توجه فروشندگان قرار بگیرد. در صورت تداوم فشار فروش، ۱۱۰.۳۲ دلار در محدوده میانگین متحرک ۵۰ می تواند حمایت بعدی قیمت در نظر گرفته شود.

اسیلاتورهای قدرت روند در کوتاه مدت نشان می دهند که هیجان صعودی با استراحت خریداران در حال کاهش نسبی است. RSI در ناحیه اشباع فروش است و اهمیت مقاومت ۱۱۶.۸۰ را تایید می کند. مومنتوم اگرچه در ناحیه خرید قرار دارد ولی کاهش آن به سمت ۱۰۰ نشانه کاهش حضور خریداران است.

علی مرتضوی- مدیر تحلیل شرکت بین المللی اینوسلو

عضو انجمن تحلیل گران تکنیکال بریتانیا

به کانال تلگرامی  «بورس فوری » بپیوندید
t.me/boursfoor
 

0 نظر:

نظر بدهید