بهترین راه برای حل مشکل اجاره بها چیست؟
یک کارشناس اقتصاد مسکن گفت: سقف افزایش اجاره بها سال‌های قبل هم مطرح بوده و چیز جدیدی نیست؛ مناسب‌ترین اقدامی که می‌توان انجام داد آن است که فضای اقتصاد مسکن را به سمتی برد که شاهد رشدی بیش از این نباشیم.

به گزارش بورس فوری،حدود سه هفته پیش بود که مجلس دو فوریت طرح کنترل بازار اجاره بهای مسکن را تصویب کرد؛ بر این اساس نمایندگان مجلس برای کنترل بازار اجاره بهای مسکن به تقاضای بررسی دو فوریتی طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی رأی مثبت دادند؛  در رابطه با تاثیر این موضوع بر بازار اجاره بها به گفت‌وگو با میثم مهرپور، کارشناس اقتصاد مسکن پرداخته است.

وی به اقتصاد آنلاین گفت: مساله سقف اجاره بها در دولت قبل هم مطرح شد و چیز جدید نیست؛ در گذشته به صورت مصوبه بود و حال دو فوریتی شده و حتی اگر تصویب هم شود، قاعده، قانون یا مصوبه خاص جدیدی نیست. در مورد بحث اجرایی شدن نیز به صورت کلی این اقدامات و تعیین سقف برای فروش و عرضه دارایی شخصی افراد، به لحاظ علمی، اقتصادی و منطقی خیلی شدنی نیست و نمونه موفقی از آن هم وجود ندارد.

مهرپور افزود: مناسب‌ترین اقدام آن است که فضای کشور، ساخت و ساز مسکن، عرضه مسکن، تناسب عرضه و تقاضا و... به سمتی برود که ما شاهد رشدی بیش از این نباشیم. اتفاقی که الان افتاده این است که ما در یک اقتصاد تورمی قرار داریم و مسکن هم به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های این اقتصاد، در حالت عادی از این اقتصاد تبعیت می‌کند.

این کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر آنکه به خاطر شرایط خاصی که مسکن دارد و عدم تناسب عرضه و تقاضا و اینکه مسکن به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده، میزان افزایش اجاره بها و قیمت مسکن فراتر از حد تورم رفته است، اظهار داشت: راه اصلی این کار آن است که با ابزارهایی که داریم مثل مالیات و... مسکن را از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی بدل کنیم. همچنین میزان عرضه را متناسب با تقاضا افزایش دهیم؛ یعنی یک سمت تولید مسکن به شکلی نباشد که برای آن تقاضایی وجود نداشته باشد. این طرح شاید عملیاتی نباشد؛ اما به نظرم در کوتاه مدت طرح خوبی است. شاید ۱۰۰درصد به هدف برخورد نکند؛ اما این طور هم نیست که به هیچ وجه هم به هدف برخورد نکند. اما توجه داشته باشید که راه حل مشکل نیست؛ اما در شرایط موجود می‌توان از آن به عنوان اقدامی مقطعی نام برد.

به کانال تلگرامی  «بورس فوری » بپیوندید
t.me/boursfoor

0 نظر:

نظر بدهید