همه چیز درباره بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر / چه کسانی مشمول هستند؟
بنابر اعلام سخنگوی شورای نگهبان، نبود صندوقی به نام «صندوق عشایری»، یکی از ایرادات این شورا به طرح شفافیت قوای سه‌گانه بوده که باید اصلاح شود. به بهانه طرح این موضوع، در این گزارش به بیمه روستائیان و عشایر پرداخته شده است.

به گزارش بورس فوری،۲۱ اردیبهشت ماه بود که نمایندگان در نشست علنی و در جریان بررسی ماده ۱ بخش الف طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها، با الحاق عبارت " صندوق عشایری بیمه سلامت " به جزء ۲ این ماده با ۱۲۷ رأی موافق، ۳۵ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۰ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
با این حال، طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، در نشست خبری امروز خود از عدم تایید طرح شفافیت قوای سه‌گانه و بازگشت آن به مجلس خبر داد. به گفته وی، برخی از نهادهای ذکرشده در مصوبه شفافیت قوای سه‌گانه مثل «صندوق عشایری» وجود خارجی ندارد و احتمالا منظور «صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر» بوده است که این موارد باید اصلاح شود.

اما صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر چیست و چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر، در راستای اجرای ماده ۲۹ قانون اساسی، پیش‌بینی و تاسیس شده است. (اصل ۲۹ قانون اساسی: برخورداری از تامین اجتماعی از نظر بازنشستگی‌، بیکاری‌، پیری‌، از کارافتادگی‌، بی‌سرپرستی‌، در راه‌ ماندگی‌، حوادث‌ و سوانح و نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی‌ به صورت بیمه و غیره حقی است همگانی‌. دولت مکلّف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم‌، خدمات و حمایت‌های مالی‌ فوق را برای یک‌ یک افراد کشور تامین کند.)
بر اساس اظهارات ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، در ردیف بودجه سال‌ جاری، سه هزار میلیارد تومان منابع برای پوشش بیمه‌ای روستاییان و عشایر در نظر گرفته شده تا افراد فاقد توان مالی بتوانند به صورت رایگان از خدمات این بیمه استفاده کنند.
بنابر اعلام مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، حدود هفت میلیون نفر از جامعه هدف تحت پوشش نبوده و عضو هیچ صندوقی نیستند که درصدد پوشش این افراد هستند. به گفته وی، در حال حاضر مطالبه صندوق از دولت،۱۱هزار میلیارد تومان است که اگر دولت یک سهم از سهام پالایشگاه خلیج‌فارس را بدهد، تسویه خواهد شد.
لازم به ذکر است که حق بیمه بر اساس سطح درآمد هشت‌گانه، پنج درصد است و در حال حاضر، دو میلیون و ۵۰۰هزار نفر عضو صندوق هستند که یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر آنها بیمه‌شده فعال هستند.

شرایط عضویت در بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر

برای ثبت‌نام در بیمه روستایی فرد متقاضی شاخص‌هایی مانند سن، وضعیت محل سکونت و شغل متقاضی در نظر گرفته می‌شود و شخص باید تابع جمهوری اسلامی و شاغل در حوزه صنایع و قالیبافی باشد. همچنین بازه سنی زنان برای این پوشش بیمه‌ای بین ۱۸ تا ۴۵ سال و برای مردان از ۱۸ تا ۵۰ سال است. متقاضی همچنین باید دارای شغل فصلی و ساکن در شهرهایی با کمتر از ۲۰هزار نفر جمعیت، راننده حمل مسافر یا باربر به روستاهای کم جمعیت، پرسنل ادارات وابسته به کشاورزی، نظام مهندسی، منابع طبیعی و دامپزشکی و یا مشغول در یکی از ۱۳۰ شغل تعاون روستایی باشد.
شخص متقاضی بیمه روستایی باید ۱۵درصد از درآمد خود را به عنوان حق‌بیمه پرداخت کند که ۱۰درصد آن سهم دولت و ۵درصد باقیمانده سهم بیمه‌شده است که در صورت بروز رخدادهایی مانند خشکسالی، حوادث غیرطبیعی و آفات خراب‌کننده محصولات کشاورزی و باغداری، دولت ۵درصد مابقی حق بیمه را نیز پرداخت خواهد کرد.

به کانال تلگرامی  «بورس فوری » بپیوندید
t.me/boursfoor
 

0 نظر:

نظر بدهید