استانداردهای جدید (IFSB) در راستای یکسان‌سازی بانکداری مالی اسلامی
گزارش ثبات مالی و اقتصادی IFSB، گزارش عملکرد راهبردی ۲۰۲۱، گزارش سرمایه انسانی و پایداری مالی، عضویت‌های جدید و استانداردهای جدید IFSB به‌منظور تصویب در مجمع عمومی از جمله موضوعات مورد بحث و گفت‌وگو در چهلمین نشست شورای «هیأت خدمات مالی اسلامی (IFSB)» بوده است.

به گزارش بورس فوری،رییس اداره امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به چهلمین نشست شورای «هیات خدمات مالی اسلامی (IFSB)» اظهار کرد: این نشست به صورت مجازی و به میزبانی بانک مرکزی پاکستان برگزار شد.

کریم کریمی ادامه داد: دکتر مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار که برای اولین بار در این نشست حضور یافته بود، مورد تقدیر رییس کل بانک مرکزی پاکستان _میزبان نشست_ قرار گرفت.

او افزود: در این نشست، مصوبات جلسه پیشین و دستور جلسه نشست فعلی مورد بررسی و تایید قرار گرفت. همچنین، گزارش سال مالی ۲۰۲۱ به اطلاع اعضا رسید و نسبت به انتخاب حسابرس خارجی و انتصاب دبیرکل تصمیم‌گیری شد.

رییس اداره امور بین‌الملل سازمان بورس، گزارش ثبات مالی و اقتصادی IFSB را یکی از موارد کلیدی گفت‌وگوها برشمرد و ادامه داد: در این نشست، مصوباتی همچون گزارش عملکرد راهبردی ۲۰۲۱، گزارش سرمایه انسانی و پایداری مالی، عضویت‌های جدید و استانداردهای جدید IFSB به‌منظور تصویب در اختیار مجمع عمومی قرار گرفت.

کریمی با بیان اینکه طی هفته گذشته، ویدئو کنفرانسی به درخواست دبیرکل IFSB میان او و مشاور رییس سازمان در امور بین‌الملل و سرمایه‌گذاری خارجی برگزار شد، تصریح کرد: در این تماس تلفنی نیم ساعته، دبیرکل IFSB نسبت به تداوم حضور فعالانه سازمان بورس در این نهاد ابراز امیدواری کرد.

او افزود: در این گفت‌وگو، مشاور رییس سازمان در امور بین‌الملل، بهادر بیژنی، نیز گسترش فعالیت برون مرزی را مورد تاکید ریاست سازمان دانست و بر تداوم حضور فعالانه سازمان بورس در این نهاد تاکید کرد.

به گزارش سنا، «هیأت خدمات مالی اسلامی (Islamic Financial Services Board) »، یک موسسه‌ استانداردسازی بانکداری و مالی اسلامی در سطح بین‌الملل است. این موسسه در تلاش است تا استانداردهای اجرایی در راستای برخی از مهمترین مسائل در صنعت بانکداری و مالی اسلامی ارائه دهد.

مهم‌ترین هدفی که ارائه‌کنندگان این استانداردها و اصول، برای خود در نظر گرفته‌اند، یکسان‌سازی یا مشابه‌سازی تجربه اجرای بانکداری مالی اسلامی و استخراج بهترین تجارب است. به بیانی دیگر، این مؤسسات تلاش می‌کنند بهترین شیوه‌های اجرایی کردن بانکداری و مالی اسلامی در بانک‌ها و موسسات مالی را استخراج کرده و برای اجرا به این دسته از مؤسسات ارائه دهند.

به لحاظ ساختاری هیأت خدمات مالی اسلامی متشکل از مجموعه‌ای از بانک‌های مرکزی و سازمان‌های نظارتی است. مقر این موسسه در کشور مالزی است.

IFSB در سال ۲۰۰۲ میلادی تشکیل شد تا استانداردها و رهنمودهای لازم برای تقویت سلامت و ثبات مالی در مؤسساتی که خدمات مالی خود را در چهارچوب احکام شرعی اسلام ارائه می‌دهند، ارائه دهد. سازمان بورس و اوراق بهادار از سال ۲۰۱۱ به‌عنوان یکی از اعضای اصلی این نهاد به شمار می‌رود.

/سنا

 

به کانال تلگرامی  «بورس فوری » بپیوندید
t.me/boursfoor

0 نظر:

نظر بدهید