بیکار شدن ۵ هزار پرستار طرحی بعد از کرونا
رییس سازمان نظام پرستاری با اعلام بیکار شدن حدود ۵هزار پرستار طرحی بعد از کرونا، گفت: برخی از این افراد، طرح‌شان در مدت کرونا تمام شد، اما به درخواست بیمارستان محل خدمت و به دلیل کمبود نیرو ماندند و خدمت کردند و الان از اخلاق به دور است این انسان را در این شرایط اقتصادی به خانه بفرستند.

به گزارش بورس فوری،محمد میرزابیگی در اولین همایش ملی پرستاری جامعه‌نگر، گفت: اگرچه که گفته می‌شود برنامه ریزی استراتژیک دیگر معنا ندارد اما تفکر استراتژیک را نباید کنار گذاشت. اگر به تهدیدهای موجود نگاه کنیم می‌بینیم که به تازگی کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم و همین الان بحث بیوتروریسم را در دنیا داریم و از طرفی با بیماری‌های مزمن و سالمندی هم روبرو هستیم. این موضوعات تهدیدهایی است که با آن مواجه هستیم و به حوزه ما مرتبط است.

وی افزود: در کنار آن چند فرصت اساسی هم در دست داریم که یکی خود اصول قانون اساسی است و یکی دیگر سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری بویژه در اصول دوم و هشتم آن است که بر حقوق مردم تاکید می‌شود تا حقوق سلامت خود را مطالبه کنند و در بند هشتم کلمه مراقبت‌های جامع و فراگیر را مطرح می‌کنند که می‌فرمایند باید به سمت آن حرکت کرد. این موضوعات فرصت‌های حوزه سلامت است.

او ادامه داد: اکنون در آستانه برنامه هفتم توسعه هستیم و برنامه خدمات پرستاری هم تازه ابلاغ شد.

وی افزود: مطالعات دقیق مجامع بین‌المللی می‌گوید تا ۸ سال آینده تقاضای مردم برای خدمت از مطب‌ها به یک درصد  و از بیمارستان‌ها به ۱۲ درصد کاهش خواهد یافت یعنی مطالبه مردم از خدمات سلامت کاهش خواهد یافت و حدود ۳۶ درصد درخواست برای دریافت خدمات در منزل و ۵۰ درصد دریافت از جاهای مختلف مانند پلتفرم‌های مجازی خواهد بود. الان در پرستاری جامعه‌نگر این مباحث دنبال  می‌شود که منازل مردم برایشان یک بیمارستان امن باشد که خدمت دریافت کنند.

میرزابیگی اظهار کرد: ما پرستاران به لطف خدا با خدماتی که نه چندان گران به مردم ارائه کردیم و با حضور گسترده‌ای که در کنار مردم هستیم و ارائه بهترین خدمات در بحران کرونا در میان مردم بوده‌ایم. در نظرسنجی‌هایی که در حوزه امنیت انجام شد برای اولین بار نظام سلامت در مقام رضایت‌بخش‌ترین بخش کشور بود. این امر یک سرمایه اجتماعی عظیم است که باید تبدیل به یک مشارکت بزرگ اجتماعی شود تا سود آن به هر دو گروه پرستاری و مردم برسد. یکی از راه‌های میانبر تحقق این امر، پرستاری جامعه‌نگر خواهد بود. باید با نگاه بین بخشی سود مادی، ‌ فرهنگی، معنوی، اجتماعی و ... به همه گروه‌های مشترک برسد. در این راستا امیدواریم موضوعات خوبی در برنامه هفتم به تصویب برسد.

وی با تاکید بر اینکه خود پرستاران و دست‌اندرکاران حوزه سلامت باید فضا را برای پرستار نماها ناامن کنند، بیان کرد: میزان تعرفه‌ای که برای مراقبت در منزل تعریف شده است، هرچند کم است اما بعد از یکسال می‌توانیم چانه‌زنی کنیم که آن را افزایش دهند. باید مراقب باشیم مسیری برای افراد سودجو باز نشود که سبب تخریب سرمایه اجتماعی شود.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری، تاکید کرد: کمبود نیرو تنها مشکل پرستاران نیست، مردم و سیستم هم ضربه خواهند خورد و در مرحله بعد پرستار فرسوده می‌شود. عرصه سلامت تا الان یک عرصه شبه اجبار بوده است که خدمت تنها در یک جای خاص ارائه می‌شد اما اگر در بحث مراقبت در منزل بتوانیم برای بخش عمده‌ای از بیماران به تعرفه‌های فعلی اکتفا نکرده و بسته خدمتی بنویسیم و راهکار ارائه دهیم، می‌توان عرصه جدیدی برای ارائه خدمت به وجود آورد که بیمار حق انتخاب داشته باشد که این امر دو سر سود خواهد بود. اگر درست بررسی کنیم ۹۰ درصد مطالبات پرستاران همان مطالبات مردم است. مردم باید بدانند که مراکز مراقبت در منزل بیش از ۱۰۰ مورد سود برایشان در پی دارد که در کنار آن نظام سلامت به اهداف خود و پرستاران هم به مقصود خود خواهند رسید.

وی در خاتمه با اشاره به حدود ۵۰۰۰ پرستار طرحی که پس از دوران کرونا با اتمام طرح‌شان بیکار شده‌اند، بیان کرد: برخی از این افراد که طرح‌شان هم در این مدت تمام شد اما به درخواست بیمارستان محل خدمت به دلیل کمبود نیرو ماند و خدمت کرد و الان از اخلاق به دور است این انسان را در این شرایط اقتصادی به خانه بفرستند. باید دانشجویان طرحی را دریابیم.

منبع: ايسنا

به کانال تلگرامی  «بورس فوری » بپیوندید
t.me/boursfoor
 

0 نظر:

نظر بدهید