سودآوری قابل توجه صنعت پالایشی دور از دسترس نیست
هیچ زمان اختلاف قیمت به این میزان بین نفت خام و فرآورده های نفتی وجود نداشته است، موضوعی که پالایشگاه ها را به شدت سودآور کرد. در حال حاضر پالایشگاه ها قیمت نفت خام خود را بر مبنای یک فرمول ثابت می‌خرند و فرآورده‌های خود را بر مبنای قیمت بازار می‌فروشند، قاعدتا باید سود پالایشگاه‌های داخلی در سال جاری افزایش پیدا کند.

به گزارش بورس فوری،عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با بیان مطلب بالا به بررسی وضعیت صنایع نفتی و پالایشی پرداخت و گفت: در این میان موضوعی که سبب اثر مثبت بر صنعت پالایشی شده افزایش شدید تقاضا برای فرآورده های نفتی در دنیا است. در حال حاضر ظرفیت پالایشگاه ها به اندازه نفت خامی است که در دنیا معامله می شود، اما این میزان به اندازه تولید و مبادلات نفتی نیست، زیرا ظرفیت پالایشی دنیا کاهش پیدا کرده است. براین اساس با افزایش تقاضا نسبت به تولید سودآوری پالایشگاه ها به شدت افزایش پیدا کرده است.

حمید حسینی افزود: امروز که پالایشگاه ها نفت ۱۲۰ دلاری می خرند، بنزین خود را ۱۷۰ و گازوییل خود را بیش از ۱۵۰ دلار می فروشند. توجه داشته باشید که هیچ زمان اختلاف قیمت به این میزان بین نفت خام و فرآورده های نفتی وجود نداشته است، موضوعی که پالایشگاه ها را به شدت سودآور کرد.

او ادامه داد: البته بازار داخلی ما ارتباط زیادی با بازارهای جهانی ندارد و اکنون هم نظام قیمت‌گذاری پالایشگاه‌ها بر مبنای قیمت‌های واقعی نیست، بنابراین شاید این موضوع به طور مستقیم بر سودآوری پالایشگاه های کشور اثر نداشته باشد؛ زیرا در حال حاضر پالایشگاه‌ها قیمت نفت خام خود را بر مبنای یک فرمول ثابت می‌خرند و فرآورده‌های خود را بر مبنای قیمت بازار می‌فروشند، اما با توجه به شرایط کنونی قاعدتا باید سود پالایشگاه‌های داخلی در سال جاری افزایش پیدا کند.

تحولات جهانی و نزاع روسیه و اوکراین بر بازارهای انرژی دنیا اثر گذاشه و بالتبع بر بازار صنعت پالایش کشور هم اثرگذار بوده است. برخی از این اتفاقات دارای اثر مثبت و برخی دیگر به دلیل رقابت روس‌ها در بازار اثر منفی گذاشته است.رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ادامه داد: از طرف دیگر به علت این که روسیه حدود ۲ یا ۲.۵ میلیون بشکه در روز فرآورده های نفتی صادر می کرد و به دنبال جنگ صادرات آن به اروپا دچار مشکل شد، بعضا این محصولات روانه کشورهای همسایه ما شده و قیمت های فرآورده های نفتی کشور را دچار مشکل کرد. به این معنی که در بازار صادرات نفت کوره، گاز مایع و نفت اثر گذاشته است و حتی بازار گازوییل ما را هم تحت تاثیر قرار داده است.

حسینی اضافه کرد: بنابراین اگر بتوانیم این اثرات را مدیریت کرده و از طریق سواپ و ترانزیت فرآورده های روسیه را به ایران آورده و مدیریت کرد، هم سودی که در پالایشگاه ها ایجاد شده حفظ می‌شود و هم می‌توان از طریق سواپ و ترانزیت از فرآورده های نفتی روسیه کسب درآمد کرد.

او تصریح کرد: امیدوارم با همکاری دولت و بخش خصوصی بتوانیم چنین رویه ای را در کشور عملیاتی کنیم و نگذاریم که فرآورده های نفتی روسیه برای صنعت فرآورده های نفتی کشور تهدید قلمداد شود.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در بررسی وضعیت پالایشگاه های کشور بیان کرد: با توجه به اینکه اخیرا دولت در قیمت میعانات گازی تجدید نظر کرده و قیمت ها را متعادل کرد در حال حاضر می توان گفت که *«مینی ریفاینری‌ها» وضعیت خوبی دارند. ضمن این که ۱۰ پالایشگاه مادر و بزرگ کشور هم در حال حاضر با مشکلات و حواشی کمتری مواجه هستند.

او افزود: به نظر من این پالایشگاه ها در شرایط مناسبی قرار دارند و با مشکلاتی از قبیل خوراک و گاز مواجه نیستند. مشکل اصلی پالایشگاه ها بیشتر حول محور موضوعاتی مانند حمل و نقل، صادرات و تحریم می چرخد.

حسینی اظهار کرد: چشم انداز صنعت پتروشیمی همان طور که در سال گذشته هم مثبت بود، برای سال جاری هم مناسب قلمداد می شود. با نگاهی به گذشته نیز در می‌یابیم که حدود دو سال گذشته پالایشگاه‌های کشور ۷۳ هزار میلیارد تومان سود کسب کردند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: در بررسی وضعیت پالایشگاه ها طی سال گذشته، در نظر داشته باشید که هنوز صورت های مالی آنها منتشر نشده است، اما می توان گفت سال گذشته نسبت به دو سال قبل قطعا میزان رشد بیشتری برای پالایشگاه ها وجود داشته است، زیرا آنها نفت خام را با تخفیف خیلی خوبی خریداری کردند و فرآورده ها را هم در زمان کرونا و به دلیل بازار کشورهای همسایه با قیمت خوب و با تخفیفات کمتری نسبت به بازارهای بین المللی فروختند.

حسینی اضافه کرد: اما در سال جاری فرمول محاسباتی قیمت ها تغییر کرده و یک تخفیف ثابت به آنها داده شده است . این روش با توجه به این که قیمت‌های خرید فرآورده‌ها متناسب با قیمت های بین المللی است، باید سودآوری مناسبی هم کسب شود.

 

*(مینی پالایشگاه یا مینی ریفاینری (Mini Refinery) همان پالایشگاه ها هستند ولی در مقیاس بسیار کوچک، این مینی پالایشگاه ها نیز به تولید و تصفیه نفت خام می پردازند)/سنا 

 

به کانال تلگرامی  «بورس فوری » بپیوندید
t.me/boursfoor

0 نظر:

نظر بدهید