گرانی کمرشکن گاز در آسیا
افزایش سرسام آور قیمت معاملات نقدی گاز طبیعی در آسیا، بعضی از واردکنندگان را ناچار کرد برنامه خرید بیشتر این سوخت را متوقف کنند.

به گزارش بورس فوری، معامله‌گران می‌گویند قیمت معاملات نقدی گاز طبیعی مایع (LNG) در شمال آسیا به دلیل ترس از کمبود عرضه جهانی، به مرز ۴۰ دلار به ازای هر میلیون واحد حرارتی انگلیس (mmBtu) نزدیک شد که بالاترین قیمت در سه ماه گذشته است. این قیمت پایه از ابتدای هفته جاری تاکنون حدود ۷۰ درصد رشد کرده و به اوج رکورد فصلی خود رسیده است.

به گفته معامله‌گران، بعضی از خریداران آسیایی اکنون تمایلی ندارند یا قادر نیستند با نرخ فعلی، LNG خریداری کنند و در عوض ترجیح می‌دهند دست نگه داشته و صبر کنند قیمتها کمی پایین‌تر بروند تا بتوانند به ذخیره سازی بپردازند. در نتیجه این ریسک وجود دارد که در صورت بروز شرایط آب و هوایی غیرمنتظره یا اختلالات مهم دیگر، خریداران با کمبود تامین گاز روبرو شوند.

در واقع بازار همچنان با اخبار نگران کننده ملتهب شده که فشار صعودی روی قیمتهای نقدی را حفظ کرده است.

مسکو جریان گاز خط لوله‌ای به اروپا را هفته جاری کاهش داد و کشورهای این منطقه را با چشم انداز عدم عرضه بیشتر گاز روسیه روبرو کرد. در این بین، یک کارخانه مهم صادرات LNG آمریکا اعلام کرد در پی وقوع یک آتش سازی، به مدت چند ماه تعطیل خواهد شد. معامله‌گران نگرانند اروپا از طریق خرید محموله‌های نقدی LNG، افت عرضه روسیه را جبران کند و به این ترتیب سوخت کمتری برای آسیا بماند.

تشدید رقابت جهانی برای عرضه محدود LNG تا پایان سال، ممکن است قیمتها را بالاتر برده و برق را گران‌تر کند. با این حال توقف خرید در بازار نقدی از سوی خریدارانی مانند هند، ممکن است به این بازار اندکی فضای تنفس دهد.

چین که بزرگترین واردکننده LNG جهان در سال ۲۰۲۱ بود، امسال در پی محدودیتهای کرونایی و کاهش مصرف، خریدش را کمتر کرده است. اگرچه تقاضا تا زمستان احیا خواهد شد اما واردکنندگان LNG چین نمی‌خواهند محموله‌های نقدی را در قیمتهای فعلی خریداری کنند زیرا با فروش ارزان‌تر این سوخت در بازار داخلی، ضرر خواهند کرد.

در این بین، پاکستان مناقصه‌ای برای خرید چهار محموله LNG برای تحویل در ژوییه برگزار کرد تا کمبود شدید سوخت و خاموشی‌های فلج کننده را برطرف کنند. با این حال معامله‌گران می‌گویند معلوم نیست این کشور دچار کمبود نقدینگی بتواند این محموله‌ها را به نرخ بالا خریداری کند.

البته بعضی از واردکنندگان آسیایی مانند نیروگاه‌ها یا شرکتهای بازرگانی ژاپنی هستند که چاره‌ای جز خرید محموله‌های نقدی LNG با نرخهای فعلی ندارند. آنها نیروگاه‌ها یا مشتریانی دارند که سوخت می‌خواهند و جایگزینی ندارند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، طبق ارزیابی آژانس "اس اند پی گلوبال پلاتس"، قیمت پایه معاملات نقدی LNG برای شمال آسیا، روز پنج شنبه ۳۳ درصد افزایش یافت وبه ۳۸ دلار و ۵۸ سنت به ازای هر واحد mmBtu رسید.

به کانال تلگرامی  «بورس فوری » بپیوندید
t.me/boursfoor

0 نظر:

نظر بدهید