بازار سرمایه به وضعیت ایده‌آلی می‌رسد
عمده‌ترین دلیل شکل‌گیری وضعیت فعلی در بازار سرمایه، ‌افت و اصلاح قیمتی شدیدی است که در دو سه ماه گذشته صورت گرفته است؛ به جرات می‌توانیم بگوییم که بیش از نیمی از شرکت‌ها و صنایع موجود در بازار به نقطه ایده‌آل خود رسیده‌اند و حتی برخی از آنها زیر ارزش ذاتی سرگرم معاملات هستند.

به گزارش بورس فوری، نکته قابل توجهی که در حال حاضر می‌توانیم به عنوان مقدمه برای ارائه چنین تحلیلی قرار دهیم این است که بازار دو سال پیاپی رشد را در سال ۹۸ و ۹۹ تجربه و به ترتیب معادل ۱۸۷ و ۱۵۵ درصد بازدهی را ثبت کرده است. از سوی دیگر در سال گذشته نرخ بهره در مقطعی به شدت در حال کاهش بود و نرخ ارز در حال افزایش؛ اما ‌اکنون این مدار تا حدودی معکوس شده است.

به این معنا که نرخ بهره از میانه‌های سال گذشته افزایش یافته که خلاف منافع بازار سرمایه است و نرخ ارز هم دست‌کم چشم‌انداز آن به ترتیبی ترسیم شده است که اگر نگوییم رو به نزول است تا حدی در کانال‌های بالای ۲۰ هزار تومان ثبات نسبی پیدا کرده است.

با توجه به جمیع این جهات بازارهای دیگر هم با وضع قوانینی مانند مالیات بر عایدی سرمایه محدودتر شده‌اند. همچنین تغییر در مقررات معاملاتی مثل دامنه نوسان یا رونمایی از بسته‌های حمایتی ۷+۳ و مانند آن، شوک‌های مقطعی مثبتی به بازار وارد شده و آن را به طور موقت در مدار رشد قرار داده است.


بیشتر بخوانید:

آغاز دولت آینده با دو راهی دشوار اقتصادی


اکنون نیز به استناد تحلیل‌های تکنیکال و عدم تغییر قابل ملاحظه مولفه‌های اثرگذار بر وضعیت اقتصادی مانند نرخ بهره و ‌نرخ ارز بازار،‌ رشد روزهای گذشته را تجربه کرده‌ایم. اما این نکته بسیار مهم است که بازار حال حاضر تفاوت‌های زیادی با وضعیت سال گذشته یا سال‌های قبل‌تر دارد. زیرا با کوچک‌ترین حاشیه سود، علاقه‌مندان به فروش وارد عرصه عرضه می‌شوند و طبیعتا گاه شاهد آن هستیم که بلافاصله پس از یک شوک مثبت،‌ عرضه‌ها در بازار افزایش می‌یابد؛ مانند شرایط بازار در روز شنبه هشتم خرداد که ‌بلافاصله واکنش متقابل آن را در روز گذشته شاهد بودیم که عرضه‌های سنگینی در برخی نمادها رخ داد و بدین ترتیب اشتیاق خرید در آنها کاهش یافت. نکته مهم این است که بازار باید مدار تعادلی خود را طی کند؛ تا زمان تعیین تکلیف برجام،‌ نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، اصلاح نرخ بهره و ایجاد ثبات لازم در بازار ارز به باور من بازار به همین شکل و در همین مدار حرکت می‌کند.

از ابتدای سال جاری تاکنون بازار سرمایه حدودا ۱۴ درصد بازدهی منفی را تجربه کرده است. باید در نظر داشت که نمی‌توان چشم‌انداز رشدی مانند آنچه در سال‌های ۹۹ و ۹۸ رخ داد را ترسیم کرد اما با فرض ثابت بودن شرایط کنونی، به هیچ عنوان انتظار بازدهی منفی نیز برای بازار سرمایه نمی‌رود. در واقع با توجه به نرخ تورمی که از محل کسری بودجه ۳۵۰ هزار میلیارد تومانی سال جاری شناسایی می‌شود،‌ احتمالا بازار سرمایه خواهد توانست حدودا ۴۰ تا ۶۰ درصد بازدهی مثبت را ثبت کند که برای شرایط کنونی بازار وضعیت ایده‌آلی خواهد بود.

فردین آقابزرگی، کارشناس بورس

0 نظر:

نظر بدهید