بازارهای جهانی در انتظار گردهمایی بانک‌های مرکزی
در آستانه پایان شش ماهه اول سال میلادی که گمانه زنی ها از وقوع رکود اقتصادی روز به روز گسترده تر می شود، سرمایه گذاران در انتظار گردهمایی سه روزه بانک مرکزی اروپا در پرتغال هستند که امروز -دوشنبه- آغاز می شود و ممکن است سرنخ جدیدی از مسیر سیاست‌های پولی برای مقابله با تورم ارائه کند. از طرف دیگر، نشست کشورهای موسوم به جی هفت که روز یکشنبه شروع شده در حال برگزاری است و نتایج آن می‌تواند بر قیمت حامل‌های انرژی به‌ویژه نفت تاثیرگذار باشد.

به گزارش بورس فوری،علاوه بر این آخرین داده‌های مربوط به تورم در اروپا و شاخص هزینه‌های مصرف شخصی در ایالات متحده این هفته منتشر می‌شود.

گردهمایی بانک مرکزی اروپا در پرتغال با موضوع بررسی اثر سیاست‌های انقباضی پولی بر کنترل تورم و اثر آن بر وقوع رکود اقتصادی است. قسمت مهم این رویداد برای بازارها، میزگرد روسای بانک‌های مرکزی اروپا، انگلیس و فدرال رزرو است که روز چهارشنبه برگزار می‌شود و می‌تواند مشخص کننده مسیر سیاست‌های بانک‌ها در شش ماهه دوم باشد. در حالی که موتور رشد اقتصادی در حال خاموش شدن است و بانک مرکزی اروپا هنوز برنامه افزایش نرخ بهره خود را کلید نزده است. اگر بانک مرکزی اروپا هم دست به کار شود، ممکن است شاهد فشار بیشتری بر بازارهای سهام اروپایی باشیم. این بانک قرار است طبق برنامه اولین افزایش ۲۵ واحدی نرخ بهره را در نشست ماه جولای اعلام کند. هرچند با تورم بالاتر از ۸ درصد، این تصمیم شاید اثر زیادی بر روحیه بازارها نداشته باشد.

نشست جی هفت

نشست جی هفت که در حال برگزاری است این هفته به یک جمع بندی خواهد رسید. کشورهای صنعتی در این نشست بررسی راه‌های مقابله با افزایش قیمت انرژی را در دستور کار دارند. اگرچه انتظار می رود بار تصمیمات سیاسی این نشست که قرار است به بررسی برخی تحریم های تازه علیه روسیه به‌ویژه در صنعت نفت و گاز بپردازد، قیمت نفت را در کوتاه مدت افزایش دهد. همچنان که قیمت هر بشکه طلای سیاه در معاملات دوشنبه در بازار لندن و نیویورک با افزایش همراه شده است. نفت برنت از حوالی ۱۰۴ دلار آخر هفته به بالاتر از ۱۰۹ دلار و ۵۰ سنت افزیش یافته و نفت خام وست تگزاس هم از حدود ۱۰۲ دلار و ۷۵ سنت به حدود ۱۰۷ دلار رسیده است.

نقش قیمت نفت بر سیاست بانک‌های مرکزی و رشد اقتصادی

اهمیت کنترل قیمت انرژی از آن جهت است که افزایش قیمت نفت و بالتبع سایر حامل‌های انرژی می‌تواند اثر سیاست های انقباضی بانک های مرکزی را بر تورم کاهش دهد در حالی که اثر منفی این سیاست ها را بر کاهش سرعت رشد و رکود احتمالی تشدید می‌کند.

به موجب این که بانک‌های مرکزی در شش ماهه اول امسال شدیدترین سیاست‌های انقباضی را در طول سه – چهار دهه اخیر اعمال کرده‌اند، بازارهای سهام یک شش ماه کاملا نزولی را پشت سر گذاشتند و بسیاری از این بازارها نظیر نزدک، اس اند پی و همچنین شاخص های اروپایی بیشتر از ۲۰ درصد سقوط را تجربه کردند. افزایش نرخ های بهره همچنین موجب شد تا رشد قیمت دارایی‌های بدون بازدهی نظیر طلا و سایر فلزات گرانبها محدود شود. در همین حال، رشد سطح عمومی قیمت‌ها کماکان ادامه دارد و گویا هنوز با قله خود فاصله دارد.

داده‌های اقتصادی ایالات متحده

یکی دیگر از شاخص‌های مهمی که در آخرین هفته‌ی ژوئن توجه سرمایه‌گذاران را به خود معطوف خواهد کرد، شاخص موسوم به هزینه‌های مصرف شخصی با PCE است. در طول ادوار گذشته، بانکداران فدرال رزرو همواره توجه ویژه‌ای به این شاخص به‌عنوان دماسنج دقیق تورم نشان داده‌اند. شاخص PCE در سه ماهه اول امسال یک روند صعودی قوی را نشان می‌دهد بطوریکه از ۰.۴% ماه دسامبر به ۰.۹% در ماه مارس رسید. ولی این روند در ماه آوریل شکسته شد و شاهد فرود قابل توجه رشد هزینه‌های مصرف شخصی از ۰۹% به ۰.۲% بودیم. روز جمعه مقدار این شاخص برای ماه می منتشر خواهد شد. اهمیت این شاخص این است که فدرال رزرو معمولا آن را ملاک سیاست‌های خود قرار می‌دهد. کاهش PCE در شرایط تورمی می‌تواند بر کاهش هزینه‌های مصرفی اشخاص دلالت داشته باشد که مربوط به کاهش قدرت خرید و تغییر رفتار مصرف‌کنندگان به‌دلیل تورم باشد.

 

* علی مرتضوی، مدیر تحلیل شرکت بین المللی اینوسلو

عضو انجمن تحلیلگران تکنیکال بریتانیا

.به کانال تلگرامی  «بورس فوری » بپیوندید
t.me/boursfoor
 

0 نظر:

نظر بدهید