۳۱ تیرماه پایان فرصت ثبت نظرات پیرامون دستورالعمل حاکمیت شرکتی
پیش‌نویس دستورالعمل حاکمیت شرکتی به‌منظور اظهار نظر فعالان بازار سرمایه در سامانه قوانین و مقررات بازار سرمایه قرار گرفت. بازنگری در دستورالعمل یادشده پیرو درخواست فعالان بازار سرمایه و به منظور حمایت از حقوق تمامی سرمایه‌گذاران به‌ویژه سهامداران خرد و شفافیت بیشتر بازار سرمایه انجام شده است.

به گزارش بورس فوری، پیرو درخواست فعالان و تمامی ذی‌نفعان بازار سرمایه و بسیاری از ناشران بورسی و فرابورسی، اصلاح دستورالعمل حاکمیت شرکتی از سال گذشته در سازمان بورس و اوراق بهادار مد نظر قرار گرفت.

چندی پیش نیز مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، محسن انصاری مهیاری، در گفت‌وگو با «سنا» با بیان اینکه پایش اجرای دقیق دستورالعمل حاکمیت شرکتی یکی از اقدامات قابل توجه سازمان بورس و اوراق بهادار است، اظهار کرد: «در بازنگری دستورالعمل حاکمیت شرکتی، از مشاوران خارجی و اساتید دانشگاه‌های داخلی استفاده و پیش‌نویس دستورالعمل در این زمینه تهیه شده است. این دستورالعمل برای همه ناشران ارسال شده، نظرات ایشان دریافت شده و به زودی برای اظهارنظر و ارائه پیشنهادات توسط فعالان بازار منتشر خواهد شد.»

در همین راستا، رییس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارشگری مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) با اشاره به تدوین نسخه اولیه پیش‌نویش اصلاح دستورالعمل حاکمیت شرکتی اظهار کرد: نسخه اولیه پیش‌نویش اصلاحی با استفاده از آرای خبرگان و اخذ نظرات ناشران، حسابرسان و نهادهای مرتبط تهیه و پس از انجام اصلاحات به‌منظور نظرسنجی اشخاص صاحب نظر و فعالان بازار سرمایه در پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه بارگزار شده است و تمامی فعالان بازار سرمایه و صاحب‌نظران می‌توانند تا پایان تیرماه سال جاری نظرات خود را اعلام کنند.

سید مصطفی علوی با بیان اینکه حاکمیت شرکتی مجموعه‌ای از بایدها و نبایدهاست که رابطه‌ بین سهامداران، مدیریت و اعضای هیئت‌مدیره را تعریف می‌کند و بر چگونگی عملکرد شرکت تأثیر می‌گذارد، تصریح کرد: گستردگی و پیچیده‌تر شدن بازار سرمایه و معاملات در این بازار، اهمیت حاکمیت شرکتی را بیش از پیش برجسته کرده است.

او با تاکید بر اهمیت دستورالعمل حاکمیت شرکتی، نظارت بر اجرای کامل این دستورالعمل را از برنامه‌های اساسی سازمان بورس دانست و خاطرنشان کرد: حاکمیت شرکتی، سهم قابل توجهی در حمایت از حقوق سهامداران به‌ویژه سهامداران خرد دارد. همچنین، راهبری و هدایت صحیح شرکت‌ها و نظارت بر آنها در کنار حمایت از حقوق سهامداران از مهم‌ترین اهداف حاکمیت شرکتی است.

به گفته این مقام مسئول، اجرای الزامات حاکمیت شرکتی قوی، متضمن رعایت حقوق سهامداران و منافع آنها است و شفافیت بیشتر ناشران را به دنبال دارد که می تواند آثار سودمندی برای بازار سرمایه داشته باشد.

به کانال تلگرامی  «بورس فوری » بپیوندید
t.me/boursfoor

 

0 نظر:

نظر بدهید