پیش بینی بورس در هفته آینده
معاملات روز چهارشنبه بازار سرمایه در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس پس از افت ۷۱۳واحدی (۰.۰۵درصد) در ارتفاع یک میلیون و ۵۱۳هزار واحدی قرار گرفت و شاخص هم‌وزن، با افزایش ۰.۰۹درصدی مواجه شد.

به گزارش بورس فوری،محمد مهدی سماواتی، کارشناس بازار سرمایه، به بررسی روند معاملات پرداخت و گفت: متاسفانه، بازار سرمایه تحت تاثیر ریسک‌های سیستماتیک است و این مقوله‌ها، برای بورس مبهم هستند. 

 وی افزود: از سوی دیگر، در هفته جاری مجددا بحث افزایش نرخ بهره مطرح شد که این موضوع می‌تواند اثرات منفی بسیاری بر بازار سرمایه داشته باشد. همچنین محافظه‌کاری در بورس، شدت یافته است و این بازار به هر یک از خبرها، واکنش نشان می‌دهد. 

سماواتی تصریح کرد: موضوع دیگر، بازارهای جایگزین بوده و متاسفانه جذابیتی کاذب برای آنها ایجاد شده است. البته بازارهای موازی نیز، با ابهاماتی همراه هستند و این ابهامات مختص به بورس نیست. با این حال، بورس به دلیل شفافیت بیشتری که نسبت به دیگر بازارها دارد، واکنش بیشتری به رویدادهای اقتصادی و سیاسی نشان می‌دهد. 

 این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: به نظر می‌رسد که در هفته آینده نیز، بازار سرمایه روند فعلی خود را ادامه می‌دهد و شاخص، تغییری خاص نخواهد داشت. البته این موضوع به شرطی است که اتفاقی خارج از قاعده، رخ ندهد. از سوی دیگر، توان و نقدینگی کافی برای شروع روند صعودی در بورس وجود ندارد. البته خرید سهام در فصل مجامع و خرید سهم شرکت‌هایی که سود مناسبی تقسیم کرده‌اند، اقدام مناسبی است. اما کلیت بازار سرمایه با عدم تصمیم‌گیری مواجه است. 
 
وی خاطرنشان کرد: به نظر من بازارهای موازی به خصوص بازار مسکن، دچار جذابیت کاذب هستند. زیرا نرخ ارز در روند نزولی قرار داشته و این موضوع بر بازارهایی مانند طلا، سکه، ارز و... اثرگذاری منفی دارد و ارزان‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری، همچنان بورس است.

سماواتی گفت: به نظر من، فصل مجامع نمی‌تواند اثرگذاری زیادی بر تمایل سرمایه‌گذاران برای خارج نشدن از بازار داشته باشد. زیرا به دلیل سیاست‌های غلط و فراری دادن پول، بسیاری از سرمایه‌گذاران از بورس خارج شده‌اند. درواقع رفتار سهامداران، خروج پول و منتظر ماندن برای بهبود وضعیت بازار نبوده است، بلکه خروج نقدینگی از کارگزاری‌ها افزایش یافته و میتوان گفت سرمایه‌های خارج‌شده، بدون بازگشت است. از سوی دیگر شرکت‌های سودده در بازار، گزارشات عملکرد سه ماهه مناسبی نداشتند و چشم‌انداز این شرکت‌ها مبهم است.

به کانال تلگرامی  «بورس فوری » بپیوندید
t.me/boursfoor

0 نظر:

نظر بدهید