هشدار تحلیلگران به نفت ۳۸۰ دلاری
تحلیلگران جی پی مورگان هشدار دادند اگر مجازاتهای آمریکا و اروپا باعث کاهش تولید تلافی‌جویانه روسیه شود، قیمت جهانی نفت ممکن است تا سطح فاجعه‌بار ۳۸۰ دلار در هر بشکه صعود کند.

به گزارش بورس فوری،سران گروه هفت در حال بررسی مکانیزم پیچیده‌ای برای تعیین سقف قیمت روی نفت روسیه هستند تا درآمدهای نفتی این کشور را محدود کنند. اما تحلیلگران بانک آمریکایی جی پی مورگان چیس اند کو در یادداشتی، هشدار دادند: با توجه به موقعیت مالی محکم روسیه، این کشور می‌تواند تولید روزانه نفت را به میزان پنج میلیون بشکه کاهش دهد بدون این که آسیب شدیدی به اقتصادش وارد شود.

اما نتیجه این اقدام برای باقی جهان، فاجعه آمیز خواهد بود. کاهش عرضه روزانه به میزان سه میلیون بشکه، قیمت نفت در بازار لندن را به ۱۹۰ دلار می رساند و در سناریوی کاهش پنج میلیون بشکه در روز عرضه نفت، قیمتها را به ۳۸۰ دلار خواهد رساند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، به گفته این تحلیلگران، آشکارترین و محتمل‌ترین ریسک سقف قیمت، این است که روسیه نخواهد چنین استراتژی را بپذیرد و به تلافی این اقدام، صادراتش را کاهش دهد. ممکن است دولت روسیه تولید نفت را برای ضربه زدن به غرب کاهش دهد. محدود شدن عرضه جهانی نفت از سوی روسیه است.

اتحادیه اروپا آماده اعمال تحریم تدریجی نفت روسیه تا پایان سال میلادی جاری می‌شود و جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا، خواستار تعیین سقف قیمت برای کاهش درآمدهای نفتی روسیه است و حفظ عرضه به بازار و اجتناب از یک دور دیگر افزایش شدید قیمت انرژی و بروز رکود است.

اما با وجود تحریم‌های غربی، همچنان بسیاری از کشورها نفت روسیه را خریداری می‌کنند و هند و چین خریدشان را با استفاده از تخفیف‌های چشمگیر افزایش داده‌اند. نفت روسیه به دلیل تحریم‌های غربی بر سر جنگ در اوکراین، با تخفیف ۳۰ تا ۴۰ دلار در هر بشکه در مقایسه با قیمت ۱۱۰ تا ۱۲۰ دلار هر بشکه نفت برنت فروخته می‌شود.

به کانال تلگرامی  «بورس فوری » بپیوندید
t.me/boursfoor

0 نظر:

نظر بدهید