حد نصاب سرمایه‌گذاری در سهام، چالشی برای صندوق‌ها است
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: طی سال‌های اخیر افزایش قابل توجه صندوق‌های با درآمد ثابت که اکنون حدود ۴۸۰ هزار میلیارد تومان منابع در اختیار دارند، باعث شده نوک پیکان انتقاد فعالان بازار سهام همواره به سمت این نهادهای مالی بازار سهام است.

به گزارش بورس فوری، «سحر فرهمندی» به ریسک‌گریزی بازار هدف صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و مشتریان آنها اشاره کرد و افزود: مشتریانی هستند که از بازار پول به خاطر مزیت‌های رقابتی صندوق‌های با درآمد ثابت وارد این صندوق‌ها شدند و به نوعی این صندوق‌ها را بر سپرده‌های بانکی ترجیح دادند.

وی با بیان اینکه براساس آخرین ابلاغیه ارائه شده از سوی سازمان بورس، صندوق‌های با درآمد ثابت موظف هستند حداقل ۱۵ درصد از دارایی‌های خود را به سهام اختصاص دهند، گفت: این ابلاغیه مربوط به اسفند ماه سال ۱۳۹۹ است، این اتفاق در اکثر صندوق‌های سرمایه گذاری افتاد و در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ حد نصاب سهامشان رعایت شد و به حداقل ۲۵ درصد رسید، اما متاسفانه شاهد نزول شاخص بورس و کاهش ارزش پرتفوی سهام صندوق‌ها  بودیم که این امر باعث کاهش حد نصاب شد.

فرهمندی با اشاره به اینکه سازمان بورس ابزارهای دیگری را با هدف حمایت از بازار سهام در اختیار صندوق‌ها قرار داد، اظهار داشت: ابزارهایی مانند اوراق اختیار تبعی، سپرده‌های کالایی، اختیار معامله‌ها با هدف حمایت از سهام بودند که ضمن تضمین سود برای صندوق‌ها، ریسک سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت در سهام و حق تقدم سهام را پوشش می‌دهند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: نباید این موضوع را فراموش کرد که اگر این صندوق‌ها، صندوق‌های بزرگی هستند و حجم قابل توجهی از نقدینگی را تشکیل می‌دهند به دلیل اعتماد سرمایه‌گذاران است که البته مدیران صندوق‌ها نقش به سزایی در جلب این اعتماد داشته‌اند.

وی ادامه داد: هر چقدر بخواهیم دارایی‌های پر ریسک‌تر را وارد این صندوق‌ها کنیم؛ به تبع آن مدیران صندوق‌ها در شرایط سخت‌تری قرار می‌گیرند و از طرفی ممکن است به دلیل شرایط بازار سهام و ریسک‌های سیستماتیک موجود در آن، اعتماد سرمایه‌گذاران خدشه دار شود.

فرهمندی افزود: دو موضوع حائز اهمیت این است که حدنصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌ها در سهام و حق تقدم سهام فقط با ترکیب دارایی که در تارنمای صندوق‌ها افشا می‌شود، برنمی‌گردد؛ بلکه سرمایه‌گذاری در اوراق تبعی در برخی  از نرم افزارها به درستی شناخته نمی‌شود و ۵۰ درصد سهم مبنا باید در حد نصاب صندوق در نظر گرفته شود که ممکن است به درستی شناسایی نشود یا سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده کالایی ممکن است در تارنما منتشر نشود پس باید جمع درصد سرمایه‌گذاری در موارد فوق را به عنوان حد نصاب کنونی صندوق‌های درآمد ثابت ببینیم.

کارشناس بازار سرمایه گفت: همچنین ذکر این نکته اهمیت دارد که این صندوق‌ها بیشتر از یک سال و نیم گذشته کاهش ۳۰ درصدی شاخص بورس را تحمل کردند و به دلیل ذخیره ارزش سهام کافی توانستند از این مرحله گذر کرده و ثبات پرداخت سود را حفظ کنند.

در پایان گفت: اکنون پرتفوی صندوق‌ها دچار افت ارزش شده و زمان می‌برد تا جایگزین این اتفاق انجام شود که امیدواریم با رشد شاخص این درصد جبران شود.

منبع: ایرنا

0 نظر:

نظر بدهید