جاخالی دادن بانک‌ها به طرح نهضت ملی مسکن
در حالی ۲۶ بانک و موسسه اعتباری عملکرد چندانی در پرداخت وام به طرح نهضت ملی مسکن ارایه نکرده‌اند که طبق اعلام مسئولان سهمیه ۶۳ هزار میلیارد تومانی بانک مسکن رو به اتمام است.

به گزارش بورس فوری،پس از تصویب قانون جهش تولید و تامین مسکن ۲۷ بانک و موسسه اعتباری مکلف به پرداخت تسهیلات این طرح شدند. برای هر بانک نیز سهمیه‌ای جداگانه تعیین شد. بیشترین سهمیه مربوط به بانک مسکن با ۶۳ هزار میلیارد تومان بود، دو بانک دولتی دیگر هرکدام پرداخت ۴۲ هزار میلیارد تومان را بر عهده گرفتند. اعداد و ارقام متفاوتی نیز برای دیگر بانک‌ها تعیین شد که از ۳۰ میلیارد تومان تا ۳۹ هزار میلیارد تومان را شامل می‌شود.

طی حدود یک سال اخیر و آن‌طور که از صحبت‌های مسئولان شنیده می‌شود بانکها عملکرد چندانی درخصوص پرداخت تسهیلات طرح جهش تولید مسکن ارایه نکرده‌اند. البته حدود یک ماه قبل سهمیه وام دو بانک به بانک مسکن سپرده شده که آن هم رقم چندانی نیست؛ تکلیف یکی از آنها  ۷۲ میلیارد و دیگری موظف به پرداخت ۷۵ میلیارد تومان است.

حالا مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرده که سهم بانک مسکن در اجرای طرح نهضت ملی رو به اتمام است و ما برای تسریع در تکمیل پروژه‌ها به کمک سایر بانک‌ها نیاز داریم.

اما سوال این است که با وضعیت بی‌میلی بانک‌ها در پرداخت وام‌های بلندمدت به بخش مسکن، آیا می‌توان انتظار داشت فرآیند پرداخت وام به بزرگ‌ترین پروژه دولت سیزدهم تسریع شود؟

گفته می‌شود اخیرا بانک ملت اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن را بر عهده گرفته و شرکت ساختمانی زیرمجموعه این بانک وارد حوزه ساخت شده است. البته بنا به گفته علیرضا جعفری ـ مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، بانک ملت در حال حاضر به عنوان یکی از بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن به شمار می‌رود.

آخرین وضعیت پروژه نهضت ملی مسکن نیز حاکی از آن است که برای ۱.۷ میلیون واحد زمین اختصاص یافته است. برای ۶۲۱ هزار واحد پروانه صادر شده، ۶۲۲ هزار متقاضی در بانک مسکن افتتاح حساب کرده‌اند و بیش از ۴۳۰ هزار واحد به مرحله فونداسیون رسیده است.

با این وجود علاوه بر انتظار پرداخت آورده به‌موقع از سوی متقاضیان، انتظار می‌رود بانک‌ها در پرداخت وام‌های این پروژه همکاری بیشتری داشته باشند؛ بخصوص آن‌که طبق وعده وزیر راه و شهرسازی، پروژه‌ها در شروع کار با استفاده از وام بانکی پیش برود تا متقاضیان نسبت به این طرح خوشبین شوند. در جدول زیر سهمیه هر بانک در طرح نهضت ملی مسکن مشخص شده است.

0 نظر:

نظر بدهید