پای گردشگران به معادن باز می‌ شود؟
ژئوتوریسم (زمین گردشگری) شاخه‌ای از گردشگری است که میراث طبیعی غیرجاندار را مد نظر قرار می‌دهد. ایران دارای پتانسیل‌های فراوان ژئوتوریسمی است که نیاز به آماده سازی زیرساخت‌های لازم برای ورود گردشگر دارد.

به گزارش بورس فوری، ژئوتوریسم (زمین گردشگری) شاخه‌ای از گردشگری است که میراث طبیعی غیرجاندار را مد نظر قرار می‌دهد. ایران دارای پتانسیل‌های فراوان ژئوتوریسمی است که نیاز به آماده سازی زیرساخت‌های لازم برای ورود گردشگر دارد.

برای تشکیل تنوع زمین شناختی، تنوع و دگرگونی توسط فرایندهای بیرونی و درونی لازم بوده و طبیعت دائم توسط فرسایش آبی و بادی در حال تنوع و دگرگونی است. این دگرگونی توسط خود عوامل فرسایش شکل می‌گیرد نه انسان، مهم‌ترین عوامل پیدایش رخنمون‌ها، اشکال و جلوه‌های زمین که موجب جلب گردشگران علاقه‌مندان به پدیده‌های طبیعی می‌گردد، عبارتند از فرسایش‌ها، آتشفشان‌ها، چین‌خوردگی‌ها و گسله‌ها هستند که باعث تغییر شکل سطح زمین می‌شوند.

زمین‌گردشگری یا ژئوتوریسم از دو بخش ژئو و توریسم تشکیل شده‌است که بخش ژئو جاذبه‌های زمین‌شناسی، ژئومورفولوژی و میراث معدن‌کاری را شامل می‌شود و بخش توریسم آن به عنوان موضوعی چند رشته‌ای، تمامی زیرساخت‌های صنعت گردشگری از جمله تفسیر، مدیریت، اقامت را تورها را شامل می‌شود و برخلاف اکوتوریسم که جاذبه‌های طبیعت جاندار را در مرکز توجه قرار داده‌است، این صنعت به‌طورکلی با جاذبه‌های طبیعت بی جان سروکار دارد. مخاطبان زمین‌گردشگری فقط متخصصان و کارشناسان زمین‌شناسی و ژئومورفولوژی نیستند، بلکه گردشگران عادی و علاقه‌مندان طبیعت نیز هستند. در جریان فعالیت‌های زمین‌گردشگری، بازدیدکنندگان ضمن بازدید از پدیده‌های زیبا و ویژه زمین‌شناسی و ژئومورفولوژی، با مبانی پیدایش آن‌ها آشنا شده و اهمیت وجودی آن‌ها را درمی‌یابند.

گردشگری معدن یکی از جدیدترین حوزه‌های گردشگری طبیعت یا همان ژئوتوریسم است که ایران با توجه به قرارگیری بر روی کمربند کانی‌زایی آلپ- همالیا از معادن غنی برخوردار است و در چند سال اخیر این معادن مورد توجه مسئولین و حامیان معدن قرار گرفته که به عنوان یک پدیده گردشگری از آن‌ها یاد شود و همچنین به یک عامل جهت درآمدزایی نیز بدل شوند. گردشگری معدن از بهترین فعالیت‌های ژئوتوریسمی به شمار می‌رود و سایت‌هایی برای بازدید هدفمند از ابزار و آلات اکتشاف و حفاری معادن از دوران باستان در معادن متروکه تا ابزار نوین کاوش در معادن امروزی هستند.
سفر به دل زمین!

 وجود معادن متعدد در ایران اعم از معادن متروکه و معادن فعال می‌تواند زمینه‌ای برای ایجاد شغل و درآمد پایدار باشد؛ معادن روباز مس، طلا، آهن، سنگ‌های ساختمانی، گهرسنگ‌ها و سرب و روی در صورت بهره‌برداری اصولی در راستای ترویج صنعت گردشگری، می‌توانند به سایت‌های ارزشمندی برای بازدید گردشگران تبدیل شوند.

%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B4%DA%AF%D8%B1%DB%8C_%D9%85%D8%B9%D8%AF%D9%86.jpg

معدن پتاس خور و بیابانک، معدن نمک گرمسار، معادن زغال‌سنگ در البرز مرکزی، معدن فیروزه نیشابور، معادن سرب و روی در نخلک انارک، معادن سرب و روی انگوران در استان زنجان ازجمله مهم‌ترین معادن در ایران به شمار می‌آیند که گرشگری معادن در آن‌ها می‌تواند رواج بیشتری داشته باشد. شنیده‌ها حاکی از آن است بعد از گذشت ماه‌ها از صدور اولین مجوز گردشگری معدنی کشور، نخستین تور گردشگری معدنی به میزبانی مجتمع سرب و روی انگوران به نام خبرنگاران کلید خورد. بر اساس برنامه‌ریزی که در معدن انگوران صورت گرفته بازدید از پیت معدنی، تونل زیرزمینی، معدن تراورتن و ورودی ییلاق همه از جاذبه‌های گردشگری بزرگ‌ترین معدن سرب و روی خاورمیانه به حساب می‌آید و امید آن است که این روند ادامه داشته باشد.

در مجموع با متحول شدن بخش معدن، بخش‌های صنعتی و اقتصادی کشور فعال نیز فعال شده و به عبارت دیگر به‌دلیل فعالیت معادن در ایران، صنایع معدنی شامل فولاد، مس، آلومینیوم، سرب و روی شکل‌گرفته و تقویت می‌شود. در واقع معدن موتور محرکه صنعت و اقتصاد به شمار می‌رود و گردشگری معدنی نیز می‌تواند برخی از چالش‌های حال‌حاضر در بهره‌برداری از معادن را کاهش دهد.

گردشگری از عوامل اصلی توسعه پایدار در سطوح اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی است. زمین‌گردشگری زیر مجموعه گردشگری پایدار بوده و هدف آن حفظ منابع گردشگری در مقاصد است، به عبارت بهتر هدایت گردشگران به نحوی که محل مورد بازدید برای نسل‌های آینده هم همان‌طور باقی‌مانده و قابل استفاده باشد و ایران می‌تواند در آینده به این مهم نیز دست یابد.

منبع: گسترش نیوز

0 نظر:

نظر بدهید