اشتغال در آخرین مناظره کاندیداها
هفت کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در مناظره آخر به ارائه تصویری از برنامه ها و مواضع خود در قبال موضوع بیکاری و اشتغال جوانان پرداختند و مسایلی چون ایجاد اشتغال چهار میلیون نفری و ساماندهی فارغ التحصیلان تا دادن وام های خرد به زنان تحصیلکرده کارآفرین و سهام شستا به بازنشستگان از جمله وعده هایی بود که مطرح کردند.

به گزارش بورس فوری، هفت کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در مناظره آخر به ارائه تصویری از برنامه ها و مواضع خود در قبال موضوع بیکاری و اشتغال جوانان پرداختند و مسایلی چون ایجاد اشتغال چهار میلیون نفری و ساماندهی فارغ التحصیلان تا دادن وام های خرد به زنان تحصیلکرده کارآفرین و سهام شستا به بازنشستگان از جمله وعده هایی بود که مطرح کردند.

در آخرین مناظره انتخاباتی هر یک از نامزدهای ریاست جمهوری تلاش کردند تا از فرصت در اختیار خود برای بیان دیدگاهها در خصوص اشتغال جوانان و حل معضل بیکاری استفاده کنند و به تشریح برنامه های اشتغال خود پرداختند.
سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی از برنامه اشتغال سریع سخن گفت و افزود: برنامه ای برای اشتغال سریع داریم که با آن نیمی از کسانی که جویای کار هستند در دو سال اول مشغول به کار شوند.
وی با نشان دادن چند نمودار در خصوص نحوه توزیع منابع و درآمدها در کشور، گفت: باید دید توزیع منابع در کشور به چه ترتیب است و میزان درآمدها و وضعیت اشتغال در چه وضعیتی است.
به گفته این نامزد ریاست جمهوری، در حالی شاهد افزایش نرخ بیکاری در سراسر کشور هستیم که از اشتغال در بخش تولید در حال کاهش و در بخش خدمات کارمندی در حال افزایش است.

وی با بیان این‌که ۲۰ برنامه و۲۰ پروژه را طراحی کرده، راهکار کاهش بیکاری را در حضور جوانان و تغییر مدل حکمرانی دانست و گفت: جوانان پای کار هستند، آنها سواد و تجربه آموخته‌اند و می‌توانند این کار را انجام دهند.

قاضی زاده هاشمی، تورم را ام‌المصائب کشور عنوان کرد که باعث بیکاری، از بین رفتن تولید، مهاجرت و جلوگیری از تشکیل خانواده شده است.

این نامزد ریاست جمهوری، اختصاص بخشی از سهام شستا به بازنشستگان، توسعه مشاغل استارت آپی و بهره گیری از فضای مجازی در این زمینه را از جمله برنامه های خود ذکر کرد.
 
محسن رضایی دیگر نامزد ریاست جمهوری با تاکید بر گسترش کسب و کارهای خانگی از ایجاد سامانه جمع‌سپاری عضو برای فارغ‌التحصیلان و شناسایی توانایی آنان در اقتصاد و فناوری سخن گفت و بر دادن حقوق و ورود آنها به بازار کسب و کار تاکید کرد.
وی با بیان اینکه پنجاه سال است مشکل بیکاری داریم، افزود: در حال حاضر  ۱۶۵ هزار فوق دکترای بیکار داریم که در برنامه ما آنها را در یک سامانه جمع سپاری عضو و از فردای تشکیل دولت در اقتصاد و فناوری گروه بندی می کنیم، ماهانه به آنها حقوق می دهیم و به تدریج وارد فضای کسب و کار می کنیم.

به گفته رضایی، جوانان فرشتگان نجات ایران و مهم ترین سرمایه های ملی هستند که هرجا به آنها میدان داده شده کارهای بزرگی انجام دادند.
سید ابراهیم رئیسی دیگر نامزد ریاست جمهوری  از جهش در تولید و تقویت کسب و کار سخن گفت و از تامین حداقل معاش مردم با ارائه کارت خرید برای سه دهک پایین جامعه به عنوان یکی از برنامه های مهم خود یاد کرد.

وی با اشاره به ایجاد چهار میلیون شغل در طول چهار سال، گفت: در حال حاضر بیش از پنج میلیون بیکار داریم و ایجاد چهار میلیون شغل در چهار سال دست یافتنی است.  
زاکانی علیرضا نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز  در برنامه خود از ایجاد شش میلیون و ۷۰۰ هزار شغل سخن گفت و تاکید کرد: پیاده‌سازی درست قانون اساسی در زمینه اشتغال و تامین اجتماعی را با جدیت دنبال خواهد کرد.

سعید جلیلی نیز جهش تولید را منوط به جهش صادرات و جهش صادرات را منوط به جهش تعاملات خارجی دانست و با اشاره به ماموریتهای اشتغال دستگاهها اظهار کرد: اگر برای دستگاهی تعریف شود که چند میلیون شغل درست کند آن دستگاه باید خود را موظف بداند که به مأموریت خود بپردازد.

محسن مهرعلیزاده نیز با تاکید بر افزایش حقوق کارگران بر اساس نرخ تورم خاطرنشان کرد: در کنار ایجاد فضای امن در کشور برای سرمایه‌گذاری و توجه به معیشت، اشتغال، امنیت شغلی و آزادی‌های اجتماعی، باید به تولید هم پرداخت چرا که امروز یکی از مشکلات اساسی کشور مسأله تولید و رونق آن و گرایش دادن نقدینگی جامعه به سمت و سوی تولید است.

عبدالناصر همتی دیگر نامزد ریاست جمهوری از اعطای وام‌های خرد برای زنان کارآفرین و  رسیدن به رشد حداقل پنج درصدی اقتصاد به عنوان برنامه های خود یاد کرد و گفت: بدون افزایش رشد اقتصادی تا حداقل پنج درصد نمی‌شود معضل بیکاری را حل و اشتغال ایجاد کرد و بدون سرمایه گذاری هم رشد اقتصادی معنا ندارد.
وی تاکید کرد در دولت او زنان تحصیلکرده ای که دنبال کار آفرینی هستند، شرایط برای انجام امورشان تسهیل خواهد شد.

به گفته همتی زنان سرپرست خانوار مشکلات بسیاری دارند و برخی از آنها جزء دهک‌های پایین جامعه هستند که به جای پخش کردن پول باید از طریق هدفمند کردن یارانه‌ها مشکل آنها را حل کرد.

0 نظر:

نظر بدهید