همه تالیفات کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری
سیاستمداران ایران عمدتاً دست به قلم بوده‌اند. کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

به گزارش بورس فوری، «نوشتن» و «تألیف» امری قدسی است، چرا که در متن مقدس و اسوه – متن تمدن اسلامی به آن قسم یاد می‌شود. از سوگندهای معجزه آسای قرآن کریم قسم به دوات و قلم و نوشته در سوره قلم است: «ن والقلم وما یسطرون» نون، سوگند به قلم، سوگند به آنچه می‌نویسند. خداوند متعال با سوگند به دوات و قلم و نوشته، نخست مسلمانان را به تعلیم و فراگیری علوم تشویق و سپس به جهانیان ثابت کرد اسلام دین دانش است.

نوشتن و مکتوب کردن از نشانه‌های فرهیختگی جوامع است و آنها که تجربیات خود را ثبت می‌کنند، همیشه از کسان و جوامعی که تجربیات خود را ثبت نمی‌کنند، جلوترند. نوشتن برکات گوناگونی به همراه دارد که اشاره به آنها مجال بسیاری را می‌طلبد. پیغمبر مکرم اسلام نیز احادیثی چون «یُوزَنُ یَومَ القِیامَةِ مِدادُ العُلَماءِ و دِماءُ الشُّهَداءِ فیَرجَحُ مِدادُ العُلَماءِ عَلی دِماءِ الشُّهَداءِ» (ترجمه: روز قیامت مرکّب عالمان و خون شهیدان با هم وزن می‌شوند و مرکّب عالمان بر خون شهیدان می چربد.) را بیان فرموده‌اند و تأکیدی بر کلام قدسی قسم به قلم گذاشته‌اند.

یکی از برکات انقلاب اسلامی ایران نیز به دست گرفتن سکان حکومت به دست حکماً و اندیشمندان است. معمار کبیر انقلاب خود از فیلسوفان و عرفای برجسته و صاحب تالیفات مهم بود و ایشان بود که بر «مِدادُ الْعُلَماءِ افْضَلُ مِنْ دِماءِ الشُّهَداء» تاکید کرد. سیاستمداران ایران نیز عمدتاً دست به قلم بوده و هم در حوزه‌های دانشی خود و هم در حوزه‌های مربوط به تاریخ انقلاب اسلامی ایران قلم زده‌اند. کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در ذیل نگاهی به تالیفات آنها داشته‌ایم.

سعید جلیلی

این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، دکترای علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق (ع) دارد. یکی از مهم‌ترین تالیفات او «سیاست خارجی پیامبر (ص)» است که به سال ۱۳۷۳ توسط سازمان تبلیغات اسلامی منتشر شد.

کتاب چهار فصل به ترتیب با این عناوین دارد: «جغرافیای سیاسی جهان در عصر پیامبر (ص)»، «اهداف و زیربناهای نظری سیاست خارجی پیامبر (ص)»، «ساختار تصمیم گیری پیامبر (ص)» و «استراتژی‌های پیامبر (ص)»

محسن رضایی میرقائد

او فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و مدرک دکتری اقتصاد دارد. بنابراین تالیفات او در دو حوزه تاریخ دفاع مقدس و اقتصاد است. او روایت‌های مهمی از سیره مبارزاتی و دفاعی شهیدان کاظمی، همت، باکری، زین الدین و… دارد که در قالب کتاب منتشر شده‌اند.

از جمله تالیفات او در حوزه دفاع مقدس می‌توان به این کتاب‌های اشاره کرد: «اسوه‌های حسنه دفاع مقدس: سیرت مسئولین، فرماندهان و سرداران شهید سال‌های دفاع مقدس» انتشارات نیلوفران (چاپ اول ۱۳۹۱)، «جنگ به روایت فرمانده: درس گفتارهای جنگ دکترمحسن رضایی‌میرقائد» انتشارات بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس (چاپ اول ۱۳۹۱)، «سردار سرلشکر جاویدالاثر احمد متوسلیان» انتشارات نیلوفران (چاپ اول ۱۳۸۹)، «شهید حجت‌الاسلام و المسلمین شیخ عبدالله میثمی» انتشارات نیلوفران (چاپ اول ۱۳۹۰)، «شهید حجت‌الاسلام والمسلمین فضل‌الله محلاتی» انتشارات نیلوفران (چاپ اول ۱۳۹۰) و «سردار سرلشکر شهید حسن باقری (غلامحسین افشردی)» انتشارات آوان جنوب (چاپ اول ۱۳۹۹).

«تئوری ارزش و قیمت» انتشارات امیرکبیر (چاپ اول ۱۳۷۱)، «پول، اعتبار و تعادل عمومی» انتشارات اندیکا (چاپ اول ۱۳۸۴)، «فدرالیسم اقتصادی» انتشارات کمیل (چاپ اول ۱۳۹۱) نیز از جمله آثار محسن رضایی در حوزه اقتصاد است.

«پاسخ به چند پرسش درباره جنگ ایران و عراق گفت‌وگو با دکتر محسن رضایی» انتشارات اندیکا (چاپ اول ۱۳۸۴) و «راه: تاریخ شفاهی دکتر محسن رضایی» تدوین حسین اردستانی، انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس (چاپ اول ۱۳۹۶) از کتاب‌هایی است که در گفت‌وگو با محسن رضایی تدوین شده‌اند.

«ایران آینده در افق چشم انداز» سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (چاپ اول ۱۳۸۶) و «گفتمان دهه چهارم انقلاب اسلامی: رویکردها و اهداف» انتشارات تربیت مدیر (چاپ اول ۱۳۹۷) نیز از دیگر آثار منتشر شده این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است.

سیدابراهیم رئیسی

او دکترای فقه و حقوق خصوصی را از مدرسه عالی شهید مطهری دارد و مدرس دروس خارج فقه است. «ارث بی وارث» و «تعارض اصل و ظاهر در فقه و قانون» از جمله مشهورترین تالیفات اوست که توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در دسترس مخاطبان و علاقه‌مندان فقه و حقوق قرار گرفته است.

«قواعد فقه: بخش اقتصادی»، «قواعد فقه: بخش عبادی» و «قواعد فقه: بخش قضائی» از دیگر تالیفات مهم این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران است که جلمگی توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شده‌اند.

همچنین کتاب «برکت تدریس در پرتو حدیث گفتاری از: آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی» با گردآوری غلامرضا اکبری زبیدی توسط انتشارات الشمس منتشر شده است. این کتاب مجموعه‌ای از احادیثی است که آقای رئیسی در ابتدای درس خارج فقه (کتاب الوقف) ارائه کرده است. این احادیث در موضوعات مختلف با شرح و توضیحی مختصر، متناسب با شرایط و فضا و نیاز روز جامعه و عناوین کاربردی و یادآوری نکاتی که لازمه توجه خاص تشخیص داده شده، ارائه شده‌اند.

او در مجامع علمی مرتبط با حوزه‌های دانشی فقه و حقوق سخنرانی‌های تخصصی متعددی داشته و چند کتاب پژوهشی دیگر را نیز در دست انتشار دارد.

علیرضا زاکانی

او متخصص پزشکی هسته‌ای است و سال‌ها مسئولیت سازمان بسیج دانشجویی کشور را نیز بر عهده داشت. در جست‌وجوها، کتاب تألیفی از این کاندیدا در حوزه تخصصی‌اش به دست نیامد، اما در کتاب «بسیج دانشجویی» می‌توان نکاتی را درباره او یافت.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی

این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پزشک و متخصص جراحی گوش و حلق و بینی است و پیش از نمایندگی مجلس، ریاست دانشگاه علوم پزشکی سمنان را برعهده داشته است. تالیفات او نیز در حوزه تخصصی خود و سلامت است.

از جمله تالیفات او می‌توان به این موارد اشاره کرد: «نگاهی به ساختار سلامت در ایران و جهان» انتشارات سخن گستر (چاپ اول ۱۳۸۸)، «تشخیص، درمان و توانبخشی جامع در شنوایی‌شناسی» در سه جلد انتشارات سخن گستر (چاپ اول ۱۳۹۱)، «روش‌های ارزیابی و توانبخشی سیستم شنوایی و تعادل» انتشارات دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مشهد (چاپ اول ۱۳۹۸)

محسن مهرعلیزاده

تحصیلات این کاندیدا در رشته‌های مهندسی مکانیک و مدیریت مالی است، اما با ترجمه او کتاب «بازی‌های المپیک در یونان باستان: المپیای باستانی و بازی‌های المپیک» نوشته اکیس ساکلار توسط انتشارات سرونگار (چاپ اول ۱۳۸۴) منتشر شده است. مقدمه کتاب «بسترهای شکوفایی و تعالی انسان و انسانیت: سخاوت و فتوت در ورزش باستانی و پهلوانی» نوشته علی صادق زاده وایقان هم به قلم اوست.

عبدالناصر همتی

او مدرک دکتری اقتصاد از دانشگاه تهران دارد و هم‌اکنون نیز عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است. بنابراین طبیعی است که تالیفات و ترجمه‌های او در زمینه اقتصاد باشد.

«اقتصاد نفت» از انتشارات سروش (چاپ اول ۱۳۷۴)، «اقتصاد کلان: مقدمه‌ای بر سیاست‌های پولی و مالی» انتشارات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (چاپ اول ۱۳۷۲) و «اقتصاد انرژی» مؤسسه بین‌المللی مطالعات انرژی (چاپ اول ۱۳۸۳) از معروف‌ترین تالیفات اوست.

از دیگر تالیفات این کاندیدای دوره سیزدهم انتخابات ریاست جمهوری می‌توان به «مشکلات اقتصادی جهان سوم» انتشارات سروش (چاپ اول ۱۳۶۶)، «نگرشی بر دیدگاه‌ها و مسائل توسعه اقتصادی» انتشارات سروش (چاپ اول ۱۳۷۶) و ویراستار ترجمه «مدیریت اقتصادی پول: نهایت علم اقتصاد، آموزش درباره پول به کودکان و نوجوانان» نوشته کین‌جی. ببیج و ترجمه جعفر خیرخواهان، از انتشارات کتاب مهربان نشر است.

همتی همچنین مترجم کتاب‌های «مبانی نظری بیمه» نوشته ژان فرانسوا اوترویل و انتشارات مدیریت تحقیقات و برنامه‌ریزی بیمه مرکزی ایران (ترجمه مشترک با علی دهقانی، چاپ اول ۱۳۸۱) و «مدیران پاسخگو» از تولیدات شرکت حسابرسی پرایس واترهاوس کوپرز انتشارات بورس (ترجمه مشترک با علی اکبر عبدالرشیدی چاپ اول ۱۳۹۱) است.

0 نظر:

نظر بدهید