افزایش حجم معاملات در آتی نقره
بعد از بسته شدن آتی سکه با سابقه‌ای ۱۰ ساله در بورس کالا و ورود زعفران برای اولین بار به بازار مشتقه کالایی، حال نوبت به نقره رسیده است.

به گزارش بورس فوری،  بعد از بسته شدن آتی سکه با سابقه‌ای ۱۰ ساله در بورس کالا و ورود زعفران برای اولین بار به بازار مشتقه کالایی، حال نوبت به نقره رسیده است.

قراردادهای آتی نقره از اسفند ماه سال گذشته راه‌اندازی شده و توانسته است در این مدت کوتاه، گوی سبقت را از کالاهای کشاورزی برباید. چرا که نقره عیار جهانی داشته و با توجه به نوسانات دلار می‌تواند برای معامله‌گران قدیمی آتی کالا که بعد از بسته شدن سکه این بازار را ترک کرده بودند، بسیار جذاب باشد.

نقره به عنوان مکمل طلا در نظر گرفته می‌شود که با طلا همبستگی کامل داشته و حتی میزان نوسانات آن از طلا نیز بیشتر است. در حال حاضر در روزهای پرنوسان بازار میزان ارزش معاملات آتی نقره به بیش از ۲۰ میلیارد تومان نیز می‌رسد که نشان از ظرفیت این بازار در جهت جذب نقدینگی‌های سوداگرانه دارد. در این میان اما زعفران نیز توانسته است در غیاب کالاهای سرمایه‌گذاری همچون سکه و نقره جایگاه مناسبی در بورس کالا کسب کند.
در حال حاضر دو کالای زعفران و نقره از بیشترین حجم معاملات برخوردار هستند. راه‌اندازی دو صندوق کالایی کشاورزی نیز توانسته است تا حدودی به افزایش حجم معاملات در قراردادهای آتی منجر شود.

نقره در مقایسه با کالاهای کشاورزی با توجه به عیار جهانی، تحلیل‌پذیرتر بوده و معامله‌گران می‌توانند از نوسانات قیمتی آن کسب سود کنند. اگرچه در حال حاضر بر خلاف دیگر کالاهای معامله شده در قراردادهای آتی نقره گواهی سپرده ندارد، اما با راه‌اندازی گواهی سپرده می‌توان به افزایش حجم معاملات و همچنین فرآیند تحویل کمک شایانی کرد.

نیاز است متولیان مربوطه در بحث توسعه ابزارهای نوین مالی با راه‌اندازی مجدد آتی سکه یا آتی صندوق طلا، عمق این بازار را افزایش دهند. چرا که هر چه عمق بازار بیشتر باشد میزان قیمت‌سازی و اختلال در روند معاملات کمتر می‌شود و فعالان بیشتری نیز جذب این بازار خواهند شد.

 

  • حسن میثمی - مسئول معاملات مشتقه شرکت بورس بیمه ایران

0 نظر:

نظر بدهید