امکان رای دادن تقلبی منتفی است /تبلیغات از ساعت۷ صبح پنجشنبه ممنوع است / رقابت واقعی بسیار جدی در انتخابات نیست
وزیر کشور گفت: تبلیغات انتخابات از ساعت۷ صبح پنجشنبه ممنوع است

به گزارش بورس فوری، عبدالرضا رحمانی فضلی با اشاره به آغاز رای گیری از ساعت۷ روز جمعه ۲۸ خرداد، اظهار کرد: تبلیغات این انتخابات از ۲۴ ساعت قبل یعنی از ساعت۷ صبح روز پنجشنبه ۲۷ خرداد ممنوع است.

اهم سخنان وزیر کشور  را به نقل از ایسنا، فارس و باشگاه خبرنگاران جوان می‌خوانید؛

* در شرایطی که در بسیاری از جاها داده‌های دسترسی و امکانات توپوگرافی و ناهمواری‌ها و سختی‌های راه را داریم، ولی همه نیروها تلاش خواهند کرد تا انشاءالله در مورد مقرر یعنی در روز جمعه ۲۸ خرداد رای گیری از ساعت ۷ صبح آغاز و تا ۱۲ شب ادامه پیدا کند. ماموران شعب در صورت حضور افراد در شعب و حوزه‌های رای‌گیری تا ۲ بامداد هم آماده دریافت آرا هستند.

* ۶۶ هزار و ۸۰۰ شعبه اخذ رای برای انتخابات ریاست جمهوری، و ۷۵ هزار و ۱۵ شعبه هم برای انتخابات شوراهای شهر و روستا داریم. دلیل زیادتر بودن شعب اخذ رای در انتخابات شوراها برای این است که در برخی روستاها فقط صندوق رای سیار برای انتخابات ریاست جمهوری استفاده می‌شود. 

* ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجدین شرایط انتخابات هستند که از این تعداد  ۱ میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر رای اولی هستند. که از این تعداد حدود ٧٠۶ هزار و ٩٨٨ نفر آقایان و ۶۶۵ هزار و ١۶٠ نفر نیز از بانوان هستند. وزارت نیرو مکلف شده به دستور رئیس جمهور برق تمام شعب رای در روز ۲۸ خرداد برقرار باشد. 

* امکان رای دادن تقلبی به دلیل وجود دستگاه‌های آفلاین احراز هویت در انتخابات منتفی است. به دلیل تعطیلی مدارس، مساجد و دانشگاه‌ها در شرایط کرونایی و محدودیت‌هایی که ما قرار دادیم، باعث شده است شرایط ویژه‌ای در این دوره ایجاد شده است. 

{ در مورد انتشار آمار پائین مشارکت از سوی معاون سیاسی خود } آمار معاون بنده که گفته شد مشارکت بین ۳۷ تا ۴۷ درصد بوده است باید بگویم این آمار برای ۶ تا ۷ روز قبل است، در همان ایام هم آمار ۵۵ تا ۵۹ درصد را هم داشته‌ایم اما معاون سیاسی من متوسط آن  را اعلام کرده بود.

* مهمترین دلایل پائین بودن مشارکت شرایط حاکم بر تبلیغات انتخاباتی است، موضوع دیگر قابل طرح، این است که الان رقابت واقعی بسیار جدی در انتخابات نیست. علی رغم حضور نامزدهایی از تمامی طیف‌های سیاسی، اما بطور مثال در جریان اطلاح‌طلبی نتوانستند به جمع بندی بر نامزدی برسند و حتی پس از دو جلسه، جبهه اصلاحات حمایتی از نامزد خود نداشت، البته الان حمایت‌های پراکنده صورت می‌گیرد که اگر زودتر بود تاثیر بر مشارکت داشت. 

*تعداد واجدین شرایط انتخابات  ۲۹ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۳۸ نفر مرد و ۲۹ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۲۶۹ نفر زن هستند در این دوره یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر رأی اولی هستند که از این تعداد حدود ۷۰۶ هزار  و ۹۸۸ نفر آقایان و ۶۸۵ هزار و ۱۶۰ نفر هم خانم‌ها هستند.

* یکی از ویژگی‌های این دوره انتخابات با ادوار قبل،  بحث کرونا و نحوه مواجهه با این موضوع است. ما از قبل مهیا بودیم، تدارک و برنامه‌ریزی کردیم. کمیته‌های تخصصی هم در کمیته امنیتی، انتظامی، اجتماعی و هم در کمیته مسئولین با حضور رییس جمهوری در قرارگاه مقابله با کرونا و در ستاد ملی مقابله با کرونا مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و قواعد و قوانین را تصویب کردیم و امسال با آن مقررات انتخابات را برگزار می‌کنیم.

*{ با اشاره به مقررات مربوط به روزهای ثبت‌نام، روزهای تبلیغات و روز رای‌گیری } اطمینان می‌دهیم که حتماً در روز رای‌گیری مانند سایر روزها که واقعا به اکثریت قریب به اتفاق در همه جا تلاش کردند که رعایت شود،  در روز جمعه با همکاری همه نیروها به‌ویژه وزارت بهداشت و همکاران ما در کادر درمانی که تلاش‌های بسیار زیادی ظرف این ۱۴-۱۵ ماه داشتند، شرایط را مهیا کردیم و آماده هستیم تا انتخابات از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سلامت کامل برگزار شود.

* علاوه بر این در این ایام تلاشمان بر این بوده که با همکاری دیگر نهادهای موثر و همکار، برای انتخابات در امور اجتماعی، امنیتی و مباحث تبلیغی اطلاع‌رسانی و همکاری خوبی داشته باشیم. در این انتخابات همه ۲۴ مرحله یا گام انتخابات به صورت الکترونیکی اجرا می‌شود و در حدود ۳۳ شهر و ۲۴ مرکز استان و ۹ شهر دیگر را شامل می‌شود هر ۲۵ گام انتخابات را به صورت الکترونیکی - گام ۲۵ اخذ و شمارش آرا - برگزار می‌کنیم.

*تلاش کردیم با توجه به تجربیات و بررسی‌های انجام یافته در حوزه‌های الکترونیکی و تکنولوژیکی انتخابات را طوری طراحی کنیم که در هیچ مرحله‌ و موقعی با کاستی، سستی و یا خدای نکرده با کندی مواجه نشود.

* وزارت نیرو موظف شده در همان روز با دستور رییس جمهوری محترم، برق سراسر کشور به‌ویژه شعبه‌ها را تامین کند. همچنین مقرر شده وزارت مخابرات تمام امکانات ارتباطی را برقرار کند، صدا و سیما در همه نقاط کشور باید فعال باشد و اطلاع‌رسانی دقیق انجام دهد.

* در حوزه شناسنامه‌ای هم اعم از افرادی که زیر ۱۸ سال هستند یا با شناسنامه تقلبی، شناسنامه مردگان یا کسانی که با یک شناسنامه چند بار رای بدهند، کاملا منتفی است. ما این روش را در انتخابات ریاست جمهوری هم عمل کردیم و موفق بوده است.

* با استعلامی که از تک تک افراد به صورت آفلاین در این دستگاه هویت‌یاب گرفته می‌شود هیچ نوع امکان تخلف وجود نخواهد داشت. همچنین در فرایند و مراحل اعم از توزیع و نظارت بر تعرفه‌ها و همچنین نوشتن و خواندن آرا علامت زدن و جمع‌بندی آرا و تجمیع آرا در مراحل مختلف، دقت‌های لازم را انجام داده‌ایم.

*در کل کشور حدود ۷۰ هزار بازرس فقط از طریق وزارت کشور بازرسی را انجام می‌دهند، شورای نگهبان هم با تعداد زیادی از نیروها کار نظارت را انجام می‌دهند. نامزدها و طرفداران آنها در هر مرحله‌ای نظارت را انجام و گزارش می‌دهد.

*در همه شعبه‌ها این امکان را ایجاد کرده‌ایم که نمایندگان نامزدهای مختلف حضور داشته باشند،  در این دوره هم اعلام کرده‌یم که در تمام مراحل شمارش، جمع‌بندی و تنظیم صورتجلسه نمایندگان نامزدها باید حضور داشته باشند. بنابراین همه دقت‌ها انجام شده و امیدواریم مردم عزیز به ما کمک کند.

*{با تاکید بر لزوم مشارکت حداکثری شهروندان} در اینجا باید از همه تلاش‌ها، اطلاع‌رسانی‌ها و آگاهی‌بخشی‌ که رسانه‌های ما در این ایام داشتند قدردانی کنم. رقابت‌هایی که در شرایط کرونایی رخ داده که ما را با محدودیت‌ها و معذوریت‌ها مواجه کرده است.

*مدارس به عنوان کانون‌های مشارکت‌زا و فعال سیاسی در انتخابات بیش از یک سال است که تعطیل هستند، دانشگاه‌ها، کانون‌های سیاسی و مشارکت‌زا تعطیل هستند، امکان سخنرانی در مساجد نیز نیست. علاوه بر این محدودیت‌هایی که ما برای تجمعات و میتینگ‌ها به دلیل کرونا ایجاد کرده‌ایم همه این‌ها موجب شده که با شرایط ویژه مواجه باشیم.

*در عین حال مطمئن هستیم مردم ما می‌دانند و درک کامل دارند و با تحلیل و شعور سیاسی بالا همواره در موقعیت‌های مختلف، کشور را حمایت کرده‌اند، به صحنه آمده‌اند و با شور و شوقی که آفریدند، ورای همه تحلیل‌ها عمل کردند.

* مطمئن هستیم مردم که روز جمعه هم حضور بسیار خوبی خواهند داشت، مردم یقینا از این فرصت، امتیاز و اختیاری که قانون اساسی، انقلاب، شهدا و مردم و امام (ره) در اختیار آنها قرار داده‌اند حتما برای تعیین سرنوشت‌شان استفاده می‌کنند. مردم در هر شرایطی اصل مشارکت، اصل نظام، اصل حمایت و تقویت نظام را جدا از سایر مسائل تحلیل می‌کنند و برای آن اولویت قائل هستند، امیدواریم همه با هم تلاش کنیم در روز جمعه انتخابات باشکوه داشته باشیم.

* ما تبلیغات را تا صبح پنجشنبه ساعت ۷ خواهیم داشت از ساعت ۷ صبح پنجشنبه تبلیغات ممنوع است، از صبح ساعت ۷ جمعه رای‌گیری در سراسر کشور آغاز می‌شود و تا دو نیمه شب اگر لازم باشد، ادامه خواهد داشت.

0 نظر:

نظر بدهید