جدیدترین اخبار کرونا در ایران
ثبات نسبی در آمارهای منتشر شده از همه‌گیری کرونا در ایران اگرچه به نوعی امیدوارکننده است اما به گفته کارشناسان طولانی شدن تثبیت پیک چهارم عاملی برای نگرانی از جهش ناگهانی بیماری با سویه دلتا یا همان ویروس هندی است.

به گزارش بورس فوری،ثبات نسبی در آمارهای منتشر شده از همه‌گیری کرونا در ایران اگرچه به نوعی امیدوارکننده است اما به گفته کارشناسان طولانی شدن تثبیت پیک چهارم عاملی برای نگرانی از جهش ناگهانی بیماری با سویه دلتا یا همان ویروس هندی است.

ویروس کرونا که هنوز به طور دقیق معلوم نیست، چه زمانی و چگونه جهان را در برگرفت اکنون با گذشت حدود یکسال و نیم از شیوع آن همچنان جان می گیرد و هر از گاهی انواع جدید جهش یافته آن، موج جدید می آفریند. ویروس انگلیسی، بزریلی، هندی، هندی - کالیفرنیایی و ... که معلوم نیست فردا از کجا سر بر می آورد.

بر اساس آخرین گزارش های جهانی، تاکنون 158 میلیون و 327 هزار و 626 نفر در دنیا به ویروس کرونا مبتلا شده اند، سه میلیون و 296 هزار و 835 نفر جان باخته اند و از این تعداد شناسایی شده 135 میلیون و 778 هزار و 484 نفر بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شده اند، معنای آن این است که هنوز 22 میلیون و 549 هزار و 142 نفر از بیماران شناسایی شده در دنیا هنوز در بستر بیماری هستند.

در ایران، اولین مورد ابتلا به کرونا به طور رسمی 30 بهمن سال 1397، اعلام شد. دو بیمار در قم که همان روز فوت کردند و معلوم شد که بیماری از مدتی قبل در کشور وارد شده، شایعات زیادی درباره زمان ورود این ویروس به کشور در رسانه های رسمی و مجازی مطرح شد اما گزارش رسمی و تایید شده در مورد اولین بیمار مبتلا به ویروس کرونا در ایران منتشر نشده است.

از آن زمان تاکنون، ایران سه پیک یا اوج بیماری را پشت سر گذاشته و اکنون در کشاکش موج چهارم اپیدمی است. مسئولان وزارت بهداشت اعلام می‌کنند که پیک چهارم کرونا در ایران به اوج قله نمودار رسیده ‌است، اما برخی اخبار حکایت از آن دارد که در برخی استانهای جنوبی شیوع کرونا روند صعودی دارد.

واکسیناسیون کرونا در ایران از 21 بهمن برای گروه اول شامل پزشکان، پرستاران و نیروهای بهداشت و درمان آغاز شد، برخی بیماران خاص و صعب العلاج هم جزو اولویت اول بودند، اولویت دوم نیز سالمندان هستند که واکسیناسیون آنها از گروه سنی 80 سال به بالا از هفتم اردیبهشت امسال آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تاکنون یک میلیون و 286 هزار و چهار نفر دوز اول واکسن کرونا و 262 هزار و 611 نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور نیز به یک میلیون و 548 هزار و 615 دوز رسید.

وزارت بهداشت اعلام کرده، تاکنون حدود سه میلیون و 200 هزار دوز واکسن خارجی شامل واکسن های اسپوتنیک روسیه، سینوفارم چین، آسترازنکا از کره جنوبی و کوواکسین از هندوستان وارد کرده و واکسن های تولید داخل شامل واکسن کووبرکت تولید ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، واکسن موسسه سرم سازی رازی و واکسن فخرا تولید موسسه سپند وزارت دفاع در حال ساخت است. 

تولید واکسن مشترک سابرینا با همکاری یک شرکت کوبایی و انستیتو پاستور و تولید واکسن اسپوتنیک روسیه در دو شرکت داروسازی کشور نیز مراحل خود را طی می کنند و بر اساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت، انتظار می رود از تیر امسال واکسن های داخلی و خارجی متعددی در کشور در اختیار مردم قرار گیرد.

اما خبرهای دریافتی از استان‌ها بر اینکه نکته اذعان دارد که متاسفانه شاهد شیوع کرونا در برخی استان‌ها هستیم که طبق اعلام جدیدترین رنگ‌بندی کرونایی کشور:

🔹 وضعیت قرمز کرونا در نوار جنوبی کشور: شهرستان‌های تنگستان، دشتستان، دشتی، عسلویه و کنگان (استان بوشهر)، اندیمشک (خوزستان)، ایرانشهر، چابهار، زاهدان و نیک‌شهر (سیستان و بلوچستان)، رودبار جنوب، کهنوج و منوجان (کرمان)، بستک، بندرلنگه، بندرعباس، پارسیان، جاسک، رودان، سیریک، قشم و میناب (هرمزگان)

🔹 22 شهرستان قرمز
🔹 175 شهرستان نارنجی
🔹 251 شهرستان زرد
🔹 صفر شهرستان آبی

استان البرز 

محمد فتحی در مورد آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در استان البرز اظهار داشت: در 24 ساعت گذشته  64 بیمار با علائم کرونا در مراکز درمانی استان بستری شدند.‌

وی افزود: در حال حاضر مجموع کل موارد بستری بیماران کرونایی اعم   قطعی ، محتمل و مشکوک، از ابتدای شیوع کرونا تا امروز در استان البرز به 46 هزار و 280 نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز  با بیان این که در حال حاضر تعداد 524 نفر شامل موارد قطعی ، محتمل و مشکوک، در مراکز درمانی استان البرز بستری هستند ، بیان کرد: از این تعداد، ابتلای 198 نفر به بیماری کرونا  تا این تاریخ قطعی شده است.

فتحی با بیان اینکه شیوه نامه‌های بهداشتی باید با جدیت پیگیری شود، عنوان کرد: در 24 ساعت گذشته 5 بیمار مبتلا به کرونا در استان البرز جان خود را از دست دادند.

استان اردبیل

شهرام حبیب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در  اردبیل  اظهار داشت: عدم رعایت پروتکل‌های ویژه کرونایی سبب شده تا شاهد افزایش تدریجی آمارهای فوتی و بستری بیماران کرونایی باشیم.

حبیب‌زاده برگزاری دورهمی خانوادگی را از عوامل افزایش تعداد مبتلایان عنوان کرد و افزود: ویروس کرونا در تجمعات و در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به راحتی شیوع پیدا می‌کند و ضروری است خانواده‌ها در این ایام از برگزاری هرگونه مراسم عروسی و عزاداری یا مهمانی‌های خانوادگی اجتناب کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل تصریح کرد: براساس‌ آخرین وضعیت اعلام شده توسط وزارت بهداشت، هم اکنون شهرستان‌های اردبیل و خلخال در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های پارس آباد، مشگین‌شهر، گرمی، بیله‌سوار، نیر، نمین، سرعین، کوثر و اصلاندوز در وضعیت زرد قرار دارند.

وی بیان کرد: در حال حاضر  شمار مبتلایان بستری همزمان به 161 فرد بستری در شبانه‌روز گذشته رسیده و یک نفر دیگر از مبتلایان به کرونا جان باخت و مجموع فوتی‌های کووید.19 در این استان نیز به یک هزار و 812 نفر رسید.

حبیب‌زاده تصریح کرد: 46 نفر از بیماران بستری مبتلا به کرونا از مراکز درمانی استان ترخیص شده و هم‌اکنون 52 بیمار مبتلا به کووید.19 در مراکز درمانی استان تحت مراقبت قرار دارند.

سیستان و بلوچستان

سیدمحمد هاشمی شهری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان اظهار داشت: بر اساس آمار آزمایشگاهی تا صبح امروز با شناسایی 691 مورد جدید ابتلا به کرونا ویروس در استان، شمار مبتلایان سیستان و بلوچستان به 43 هزار و 561 نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: تاکنون در مجموع یک هزار و 430 نفر از مردم استانی که به کرونا مبتلا بوده‌اند با وجود دریافت خدمات درمانی استاندارد در مراکز بهداشتی و درمانی سطح استان جان خود را از دست داده‌اند.

وی با ابراز تاسف از آمار رو به رشد شیوع کرونا در سطح استان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 353 بیمار حاد تنفسی و 183 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که بیشترین تعداد در میان سه محدوده دانشگاه‌های علوم پزشکی زاهدان، زابل و ایرانشهر مربوط به محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است.

استان لرستان‌

‌آمار ابتلا به کرونا در استان لرستان تا هفته گذشته روند نزولی داشت و تعداد مبتلایان کم کم داشت به سمت دو رقمی شدن پیش می‌رفت اما چند روزی است که آمارها همچنان افزایش را نشان می‌دهد و امروز نیز تعداد مبتلایان و بستری‌ها نسبت به روزهای قبل بیشتر شده است.

مریم کوشکی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان در رابطه با آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان لرستان اظهارداشت: با اضافه شدن 166  بیمار جدید آمار مبتلایان به کرونا در لرستان به 119 هزار و 432 نفر رسیده است.

وی افزود: در بحث فوتی‌های ناشی از کرونا نیز طی 24 ساعت گذشته 4 نفر جان خود را از دست دادند که با افزوده شدن این تعداد مجموع فوتی های استان به هزار و 898 نفر رسیده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان عنوان کرد: هم اکنون نیز 355 بیمار مشکوک و مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستانهای استان بستری هستند روز گذشته نیز آمارها بستری‍های لرستان 330 نفر بود.

وی بیان کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون در استان 373 هزار و 699 نمونه برای انجام آزمایش ارسال شده که به 369 هزار و 782 مورد جواب داده شده است و 250 هزار و 345 مورد منفی بوده است.

استان قزوین‌

پیمان نامدار ‌رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین با بیان اینکه همچنان شاهد نوسان‌هایی در آمار بیماران کرونایی در سطح استان هستیم، اظهار داشت: در 24 ساعت گذشته 3 بیمار کرونایی را به خاطر شدت علائم حاد تنفسی از دست دادیم که این عدد 3 برابر روز پیش بود. با این حال امیدواریم این عدد همچنان زیر 5 نفر باشد و دوباره نمودار هفتگی مرگ‌ومیر ناشی از کرونا افزایشی نشود.

وی اضافه کرد: البته در شبانه‌روز اخیر بقیه آمار ما کاهشی بوده؛ به نحوی که میزان بیماران کرونایی بدحال زیر دستگاه ونتیلاتور در مقایسه با روز قبل 3 نفر کمتر شده و همچنین میزان بستری‌های کرونایی روزانه ما هم 2 نفر کمتر از روز پیش بوده که امیدواریم این کاهش‌ها مستمر باشد و روزی را شاهد باشیم که هیچ بیمار کرونایی بستری و بدحالی در بیمارستان‌های قزوین بستری نباشند.

سخنگوی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان همچنین از کاهش 12 درصدی میزان ابتلای روزانه خبر داد و گفت: طی 24 ساعت اخیر 131 بیمار کرونایی شامل موارد بستری و سرپایی در سطح استان قزوین شناسایی شدند که این آمار 18 نفر کمتر از روز ماقبل بوده است. در ضمن میزان بهبودیافتگان کرونایی ما در همین بازه زمانی 33 نفر بوده که در قیاس با روز قبل 15 درصد بیشتر شده است.

نامدار ادامه داد: با این همه مجموع کل بستری‌های کرونایی در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی استان قزوین به 243 نفر رسیده که در مقایسه با روز گذشته بیش از 5 درصد افزایش پیدا کرده است و به همین خاطر اگر میزان مراعات پروتکل‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی افزایش یابد، می‌توانیم به آمار کمتر از 200 بستری طی هفته آینده دست یابیم.

وی یادآور شد: از ابتدای بحران کرونا در قزوین تا امروز 25 هزار و 725 نفر در استان قزوین بستری شده‌اند که بیش از 83 درصد آنها بهبود یافته و با علائم نقاهت قطعی از بیمارستان‌های ما ترخیص شدند. ضمن اینکه حدود 7 درصد بیماران کرونایی را هم به خاطر علائم حاد تنفسی برای همیشه از دست دادیم.

استان اصفهان

‌ آرش نجیمی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در جمع خبرنگاران، با اشاره به آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا در 24 ساعت گذشته، اظهار داشت: در این بازه زمانی تعداد کل موارد نمونه‌گیری شده ویروس کرونا در استان یک هزار و 960 نفر بودند که 442 بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونای شناسایی شده 201 نفر در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند همچنین طی این مدت 140 بیمار بهبود یافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر 894 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد 166 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی آمار مرگ و میر بیماران مشکوک به کرونا طی 24 ساعت اخیر در استان اصفهان را 14 نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد 6 نفر فوت شده کرونا مثبت قطعی بوده است.

استان زنجان ‌

‌پرویز قزلباش رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی استان زنجان با بیان اینکه بخشی از واکسن‌های وارداتی وارد استان شده است، اظهار داشت: افرادی که واکسن "اسپوتنیک وی" دریافت کرده‌اند، بر اساس نوبت‌دهی که از طریق پیامک انجام می‌شود جهت دریافت دُز نخست و دوم فراخوان می‌شوند. 

وی در ادامه افزود: در ارتباط با افرادی که واکسن سینوفارم تزریق کرده‌اند در دُز دوم هم باید از همان واکسن تزریق کنند و امیدواریم تا هفته آینده این نوع واکسن تهیه و مشکل حل شود. 

رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی استان زنجان با اشاره به تزریق واکسن‌های داخلی تصریح کرد: واکسن‌های ایرانی وارد چرخه واکسیناسیون شده‌اند که به تدریج و بر اساس مصادیق مشخص انجام خواهد شد و بر اساس سهمیه‌بندی در اختیار استان‌ها قرار خواهد گرفت. 

وی با اشاره به اختیاری بودن تزریق واکسن‌ها خاطرنشان کرد: نه فقط واکسن‌های داخلی، بلکه تزریق واکسن‌های وارداتی هم اختیاری می‌باشند.‌ بر اساس قانون هیچ اجباری وجود ندارد و این امر در تزریق واکسن‌های داخلی هم‌ مستثنی نیست. 

قزلباش با بیان اینکه تاکنون هیچ یک از واکسن‌ها در استان زنجان منجر به مرگ نشده است عنوان کرد: در حال حاضر تزریق واکسن برای افراد سنین بالا انجام می‌شود، بر همین اساس به دلیل وجود بیماری‌های زمینه‌ای در این افراد احتمال فوت وجود دارد اما فوت این افراد به دلیل واکسن نیست. 

وی در ادامه گفت: علت فوت این افراد در کمیته‌های استانی و کشوری توسط دانشمندان و متخصصان بررسی می‌شوند و درصورت تشخیص اینکه علت مرگ به دلیل تزریق واکسن باشد به مراجع رسمی اعلام می‌شود. خوشبختانه تا به امروز در زنجان عارضه جدی مشاهده نشده است. 

استان خراسان جنوبی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته 149 آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا 46 بیمار جدید شامل 11 بستری و 35 مورد سرپایی، شناسایی شدند.

کامبیز مهدی زاده افزود: از این تعداد 15 مورد از بیرجند، 8 مورد قاین، 7 مورد از سربیشه، شهرستان‌های نهبندان و خوسف هرکدام 6 مورد و شهرستان‌های طبس و سرایان هرکدام دو مورد جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همزمان در شبانه روز گذشته از 194 تست سریع کرونا نیز 42 بیمار جدید شناسایی شد.

وی افزود: در حال حاضر 187 بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که 66 نفر کرونا مثبتند و از این تعداد 4 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال یک نفر نامساعد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تا شبانه روز گذشته 60 هزار و 205 تست مولکولی کرونا در استان انجام شد که 21 هزار و 626 بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد.

مهدی زاده ادامه داد: متاسفانه در شبانه روز گذشته با ثبت دو مورد فوت جدید، مجموع فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی به 911 نفر افزایش یافت

وی بیان کرد: همچنین روز گذشته دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هزار و 510 دُز واکسن اسپوتنیک نوبت دوم دریافت کرده که از این تعداد 700 دُز سهمیه مرکز استان و 810 دُز سهمیه شهرستان‌ها است.

وی گفت: این واکسن‌ها به افرادی که 28روز قبل دُز اول واکسن اسپوتنیک را دریافت کرده اند تعلق می گیرد که  غالب آن برای کارکنان حوزه بهداشت و درمان و همچنین گروه‌های سالمندان و بیماران خاص استان تزریق می‌شود.

استان بوشهر

‌ سعید کشمیری رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به‌ویژه استفاده از ماسک و پرهیز از دورهمی‌ها در فضای سربسته را بهترین راه جلوگیری از شیوع ویروس کرونا دانست و اظهار داشت: در آستانه انتخابات تمهیدات لازم برای ضدعفونی شعب و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا اندیشیده شده است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر به اقدامات دست‌اندرکاران انتخابات استان بوشهر برای مقابله با کرونا در انتخابات 28 خرداد پرداخت و بیان کرد: ضدعفونی شعب اخذ رأی، حذف اثرانگشت در فرآیند انتخابات، افزایش شعب اخذ رأی، فاصله‌گذاری اجتماعی از جمله اقداماتی است که برای اجرا شیوه نامه‌های بهداشتی در نظر گرفته شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه از 10 شهرستان استان بوشهر 30 درصد زرد و مابقی نارنجی است تصریح کرد: 77 بیمار جدید روز گذشته در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری‌شدن که از این تعداد ابتلای 52 مورد به کرونا مثبت، قطعی است و تعداد بیماران بستری در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر به 336 نفر رسید.

وی از ترخیص 49 بیمار با حال عمومی خوب از بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: هم اکنون 34 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی بستری هستند که از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، 17 نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

کشمیری با اشاره به ثبت 4 مورد فوتی دیگر به سبب ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بوشهر بیان کرد: 4 مورد فوتی ناشی از ابتلا به کرونا، شامل 3 خانم و یک آقا بین 41 تا 92 سال سن با سابقه بیماری در استان بوشهر روز گذشته در بیمارستان‌‌های استان به ثبت رسید.

وی افزود: تاکنون یک‌هزار و 213 نفر از ابتدای شیوع کرونا در استان بوشهر به علت ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر خاطر نشان کرد: از آغاز شیوع کرونا تاکنون 47 هزار و 600 نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

‌استان فارس‌

بررسی نقشه شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز کرونایی و همچنین مقایسه آن با دو هفته قبل کاملاً نشان می‌دهد که استان‌های فارس و هرمزگان و تا حدودی بوشهر و سیستان و بلوچستان اکنون به کانون‌هایی از نگرانی برای آغاز پیک پنجم کرونا آن هم با ویروس جهش یافته هندی تبدیل شده‌اند.

این موضوع سبب شده که مسئولان استان فارس هشدارهای خود را در این زمینه مطرح و مرتب اعلام می‌کنند که مردم همچنان بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پای‌بند باشند و شرایط را ساده نپندارند.

براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون 939 هزار و 464 مورد تست تشخیصی به روش مولکولی در آزمایشگاه‌های استان انجام شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، 269 هزار و 117 بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون 108 هزار و 781 مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد شانزده هزار و 657 بیمار مثبت نیز به این روش شناسایی و در مجموع از ابتدا تاکنون، 285 هزار و 774 نفر بیمار مبتلا به کووید19 در استان فارس شناسایی شده است.

بر این اساس هم اکنون هزار و 30 نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد 136 بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند و با افزایش شمار جانباختگان در 24 ساعته گذشته 12 نفر در استان فارس جان خود را از دست دادند. 

 آمار جانباختگان ناشی از این بیماری در شهرهای فارس به تفکیک از ابتدای شیوع تاکنون به قرار زیر است: دو هزار و 181 مورد مربوط به شیراز؛ 322 مورد مرودشت؛ 261 مورد کازرون؛ 122 مورد داراب؛ 115 مورد آباده؛ 102 مورد ممسنی؛ 73 مورد اقلید؛ 69 مورد استهبان؛ نیریز و لامرد هر کدام 64 مورد؛ فیروزآباد و کوار هرکدام 60 مورد؛ 50 مورد سپیدان؛ 41 مورد قیروکارزین؛ 39 مورد خرامه؛ کوهچنار و خرمبید هر کدام با 37 مورد؛ 38 مورد زرقان؛ 35 مورد رستم؛ 31 مورد ارسنجان؛ 30 مورد بوانات؛ زرین دشت و سروستان هر کدام با 29 مورد؛ 27 مورد بیضا؛ 25 مورد پاسارگاد؛ 24 مورد مهر؛ 10 مورد فراشبند؛ 8 مورد بختگان و 2 مورد سرچهان. 

استان آذربایجان‌غربی

با تثبیت وضعیت فعلی و فاصله گرفتن از روزهای اوج پیک چهارم، در بسیاری از شهرستان‌های آذربایجان‌غربی تعداد جان‌باختگان کرونا کاهش یافته و حتی صفر شده است و بر همین اساس در روز گذشته، 15 شهر استان هیچ‌گونه فوتی را گزارش نکرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان جزئیات کرونا در استان گفت: در شبانه‌روز گذشته 387 نفر در آذربایجان‌غربی به کرونا مبتلا شده‌اند که سبب افزایش تعداد کل مبتلایان به 176 هزار و 840 نفر رسیده است.

جواد آقازاده با تشریح تعداد بستری‌های استان اظهار داشت: در حال حاضر تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های آذربایجان‌غربی نسبت به مدت مشابه سال قبل تفاوت چندانی نداشته و تعداد کل بستری‌های سندرم حاد تنفسی برابر با 680 نفر، تتعداد کل بستری‌های مشکوک برابر با 331 نفر، تعداد کل بستری‌های بخش آی‌سی‌یو برابر با 151 نفر و تعداد کل بستری‌هایی سندرم حاد تنفسی برابر با 24 نفر بوده‌ است.

وی با بیان جزئیات بستری‌های کرونایی استان افزود: در روز گذشته تعداد بستری‌های روزانه ارومیه برابر با 61 نفر، تعداد بستری‌های روزانه شهر مهاباد برابر با 11 نفر و تعداد بستری‌های دو شهر خوی و بوکان برابر با 10 نفر بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی با بیان کاهش فوتی‌ها در شهرستان‌های استان تصریح کرد: در شبانه‌روز گذشته فقط از دو شهر ارومیه و خوی فوت بیماران کرونایی گزارش شده و خوشبختانه از سایر شهرستان‌های استان هیچ گونه فوت بیمار کرونایی ثبت نشده است که از این دو شهر به‌ترتیب چهار و دو نفر در اثر ابتلاء به ویروس کرونا جان ‌حود را از دست داده‌اند و در کل، مجموع فوتی‌های کرونایی استان به چهار هزار و 698 نفر رسیده است.

استان کرمان

طبق آخرین آمار رنگ بندی کرونایی اعلام شده در حال حاضر از 23 شهرستان استان کرمان، 13 شهرستان بافت، بردسیر، سیرجان، شهربابک، جیرفت، رفسنجان، رودبار جنوب، زرند، کرمان، کهنوج، فاریاب و منوجان در وضعیت نارنجی و 10 شهرستان ارزوئیه، رابر، قلعه گنج، ریگان، فهرج، نرماشیر، بم، راور، کوهبنان و انار در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا اظهار داشت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 473 مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد 265 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: 27 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 116 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 17 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 48  مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه با بستری 92 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 22 هزار و 212 مورد رسیده است.

وی به فوت 7 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 3 هزار و 7 نفر رسیده است.

شفیعی با ابراز نگرانی از اینکه قبل از مدیریت و کنترل موج چهارم کرونا وارد موج پنجم بیماری در استان شویم تصریح کرد: دو استان همجوار ما یعنی هرمزگان و سیستان و بلوچستان در وضعیت نارنجی، قرمز و فوق قرمز قرار دارند و رفت و آمد و مراودات بین این دو استان با استان کرمان نگران کننده است.

کاشان

ویروس کرونا در منطقه کاشان همچنان جولان می‌دهد به نحوی که به نظر می‌رسد بر‌اساس آمار و ارقام منطقه کاشان از نظر وضعیت کرونایی کاشان از وضعیت قرمز و پیک چهارم کرونا عبور کرده و وجود تعداد پایین بیماران بستری شده و مبتلایان گواه این مطلب است و خوشبختانه آران و بیدگل در وضعیت زرد قرار گرفت.

مهدی دلاوری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، با بیان اینکه طی 24 ساعت گذشته 20 بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: از این تعداد 20 بیمار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان و هیچ بیماری نیز در بیمارستان سیدالشهداء آران و بیدگل بستری نشده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان  با بیان اینکه بیماران بستری شده در کاشان حداقل 26 و حداکثر 82 سال سن دارند، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز خوشبختانه بیماری طی 24 ساعت گذشته در بیمارستان بستری نشده است.

دلاوری با بیان اینکه تاکنون 102 بیمار حاد تنفسی در دو مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری هستند، ابراز داشت: از این تعداد 91 بیمار در شهرستان کاشان و 11 بیمار نیز در شهرستان آران و بیدگل بستری تند.

وی از بستری 10 بیمار حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه در دو مرکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: طی 24 ساعت گذشته خوشبختانه هیچ بیماری ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در شهرستان های کاشان و آران و بیدگل بر اثر کرونا جان خود را از دست نداده است.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی 24 ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به 32 مورد می‌رسد، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی 24 ساعت گذشته تعداد 201 بیمار به کلینیک حاد تنفسی مراجعه کرده و 922 نفر نیز در بخش بستری موقت پذیرش شدند که این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

وی ضمن تأکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد: از تمامی شهروندان درخواست داریم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند چراکه در صورت تداوم شرایط شاهد اوضاع بدتری خواهیم بود.

استان سمنان

نوید دانایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان پیرامون آخرین آمار شیوع بیماری کرونا ویروس بیان داشت: از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تاکنون27هزار و 866 مورد مثبت بیماری کرونا بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی پی.سی. آر در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده اند.

وی تصریح کرد: در 24ساعت گذشته (از بیست و ششم الی بیست و هفتم خرداد ماه سال جاری) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 12 بیمار مثبت جدید مبتلا به کووید19در شهرستان تابعه دانشگاه و در مراکز درمانی بستری شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان ادامه داد: بدین ترتیب مجموع بیماران بستری شده در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا ویروس تاکنون به6 هزار و 589 نفر رسیده است و 21 هزار و 277 بیمار نیز به صورت سرپایی شناسایی شدند.

دانایی گفت: کل موارد بهبودی و ترخیص بیماران مبتلا به کووید19 از ابتدای بروز و شیوع بیماری در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه به پنج هزار و 704  نفر رسید.

استان ایلام 

محمد کریمیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام اظهار داشت: ایلام روزهای بدون مرگ کرونایی را در حال تجربه دارد اما غفلت از این وضعیت به ناپایداری وضعیت و آغاز موج چهارم شیوع کرونا خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: افزایش شمار مبتلایان به کرونا در استان به تعداد 39 هزار و 524 نفر رسیده است و  طی 24 ساعت گذشته تعداد 46 مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

کریمیان بیان کرد: خوشبختانه در 24 ساعت گذشته مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان گزارش نشده است. مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تا این لحظه 801 نفر است.

استان هرمزگان

روزهای بحرانی کرونا هنوز به پایان نرسیده و به صورت تصاعدی آمار بیماری در حال افزایش است.  روند افزایشی بیماری به حدی است که تنها در شبانه روز گذشته کرونا 182 بیمار را روانه بیمارستان‌های هرمزگان کرده و به میزان قابل توجهی تخت‌های بیمارستانی اشباع شده است. 

در این بین هیچ حرکت و تصمیم امیدوار کننده‌ای برای جلوگیری از افزایش موارد بیماران مبتلا به کرونا و قطع زنجیره کرونا در این استان دیده نمی‌شود. 

در همین زمینه دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: تعداد نمونه گیری از ابتدای اپیدمی تاکنون جمعا 294624 بوده که حدود 2 هزار تست مربوط به روز گذشته بوده و اکثرا مثبت هستند. 

وی افزود: تنها در شبانه روز گذشته 182 بیمار کرونایی در استان هرمزگان بستری شده‌اند که نشان دهنده وضعیت فوق حاد این استان است، در حال حاضر 658 نفر با تشخیص کووید 19 در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: همچنین 101 بیمار کرونایی در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبت ویژه پزشکی قرار دارند که وضعیت 18 بیمار وخیم گزارش شده است. 

وی تصریح کرد: هم‌اکنون 10190 بیمار کرونایی هم در منازل خود در قرنطینه هستند که این افراد نیز شرایط تقریبا پایداری دارند. 

نوروزیان تاکید کرد: در شبانه روز گذشته کرونا جان 6 هرمزگانی دیگر را شامل 3 مرد و 3 زن در محدوده سنی 41 تا 89 سال از شهرستان‌های بندرعباس، میناب و بشاگرد گرفت و شمار جان باختگان به 1370 نفر رسید. 

گلستان

بخش زیادی از مردم تقریبا به زندگی عادی بازگشته‌اند و میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح شهرها و روستاها به پایین‌ترین حد خود رسیده و با توجه به روند صعودی تعداد مبتلایان و بستری شدگان کرونایی در استان، زنگ خطر اوج‌گیری دوباره کرونا به صدا درآمده است.

در هفته‌های اخیر و با گرم شدن هوا، بسیاری از مردم کرونا را فراموش کرده‌اند و حتی بسیاری از مردم بدون ماسک در اماکن عمومی و دولتی حضور پیدا می‌کنند. این وضعیت در شهرستان‌ها به مراتب بدتر است و تعداد افرادی که پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند بسیار کم و انگشت شمار شده‌اند.

این در حالی است که سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان درباره روزهای سخت پیش‌رو هشدار داده و از افزایش تعداد شهرهای نارنجی در استان سخن گفته است. در یک هفته اخیر در ستاد انتخاباتی کاندیداهای شورای شهر، تجمعات زیادی برگزار شد که در اغلب آنها پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشده است.

علاوه براین به ویژه در مرکز استان، گردهمایی‌های انتخاباتی زیادی در این ایام برگزار شد و در حالی که فرمانداری با توجه به وضعیت نارنجی شهرستان، بر رعایت کامل پروتکل‌ها و رعایت فاصله 8 متری در فضای آزاد تأکید کرده بود، اما مصوبه ستاد کرونای شهرستان مورد توجه کاندیداها و طرفداران آنها قرار نگرفت.

وضعیت در ادارات دولتی شهرستان‌ها، تقریبا مشابه زمانی است که هنوز کرونا پایش به استان باز نشده بود، برخی از کارمندان نه فقط فاصله را رعایت نمی‌کنند حتی ماسک هم نمی‌زنند و گویا این موضوع برای مدیر دستگاه یا سایر کارمندان هم اهمیت چندانی ندارد.

تردد کارگران فصلی به استان‌های همجوار هم یکی دیگر از نگرانی‌ها برای شیوع دوباره کرونا در استان است؛ ترددهایی که نظارتی بر آنها وجود ندارد و روزانه چندین مینی بوس از مقصد شهرهای غربی استان به سمت استان مازندران حرکت می‌کند و سخت‌گیری درخصوص رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی انجام نمی‌شود.

در چنین شرایطی تعداد بیماران کرونایی بستری در استان به مرز 300 نفر رسیده است که مسئولان درباره افزایش تعداد مبتلایان و شکل‌گیری موج دیگری از بیماری در استان هشدار می‌دهند.

منبع: تسنیم

0 نظر:

نظر بدهید