سوپرسایکل سنگ آهنی در راه است؟/ عوامل کاهش قیمت این کامودیتی کدامند؟
در حالی که در استرالیا صحبت هایی در مورد مالیات بر استخراج معادن شنیده می شود کارشناسان این سوال را مطرح کرده اند که آیا این ابزاری برای به اوج رسیدن سوپر سایکل سنگ آهن است؟ از بیست شرکت اول بورس اوراق بهادار استرالیا، سه شرکت معدنی سنگ آهن هستند از این رو سرمایه گذاران استرالیایی نیاز دارند در مورد روند قیمت سنگ آهن اطلاعات کافی به دست آوردند.

به گزارش بورس فوری، در حالی که در استرالیا صحبت هایی در مورد مالیات بر استخراج معادن شنیده می شود کارشناسان این سوال را مطرح کرده اند که آیا این ابزاری برای به اوج رسیدن سوپر سایکل سنگ آهن است؟ از بیست شرکت اول بورس اوراق بهادار استرالیا، سه شرکت معدنی سنگ آهن هستند از این رو سرمایه گذاران استرالیایی نیاز دارند در مورد روند قیمت سنگ آهن اطلاعات کافی به دست آوردند.

سنگ آهن در بیشتر عمر معاملاتی خود ، به صورت قراردادی فروخته می شده و فروش مستقیم بین دو طرف انجام می گرفته است. طی یک دوره پایداری و ثبات قیمت ها بود که میانگین 20 تا 30 دلار در هر تن را داشت تا اینکه در اوایل دهه 2000 بازار نقدی با قیمت گذاری های روزانه معرفی شد. از آن زمان به بعد متوسط قیمت حدود 50 تا 70 دلار در هر تن بوده و حال در بیش از 200 دلار در هر تن معامله می شود که قیمتی بی سابقه تلقی می شود.

قیمت بالای این ماده اولیه فولاد، در نتیجه افزایش تقاضای چین ، عدم تولید شرکت های معدنی استرالیایی مطابق ظرفیت و محدودیت های عرضه برزیل ، دومین تولید کننده سنگ آهن دنیا می باشد. همچنین شکستن سد باطله در سال 2019 و شیوع کرونا در سال 2020 حدود 85 میلیون تن از تولید سالانه برزیل کاسته آن را به حدود 300 میلیون تن کاهش داد. چین هم سالانه حدود یک میلیارد تن سنگ آهن وارد می کند.

در مقایسه با سال 2011 ، که آخرین باری بود که قیمت سنگ آهن به سطوح بالا رسید، شباهتی که وجود دارداین است که تقاضا توسط یک برنامه محرک اقتصادی 506 میلیارد دلاری اعلام شده توسط دولت چین در ماه مه سال 2020 بالا رفته است. این بسته نسبتا کمتر از بسته 586 میلیارد دلاری است که در طی بحران مالی جهانی اعلام شد، که شاهد ساخت پل های فولادی ، خطوط ریلی و فرودگاه ها بودیم. تفاوت آن با سال 2011 نیز این است که پاسخ به تقاضا محدودتر شده است.
در دوران اوج و رونق بازار معمولا پیش بینی زمان پایان یافتن این رونق کمی سخت بنظر می رسد. تولید کننده های برزیلی برخی تا 100 دلار هزینه حمل سنگ آهن به معادن را دارند ولی هنوز سوددهی دارند.

در این بین کارشناسان معتقدند پنج عامل می تواند قیمت سنگ آهن را پایین بیاورد. بین سالهای 2012 تا 2016 یک نقشه راه خوب در مورد چگونگی ترکاندن حباب قیمت سنگ آهن نمایان شد ، هرچند که این بار بنظر می رسد با سرعت بیشتری رخ خواهد داد. اما این پنج عامل کدامند؟

اول: برزیل به تولید کامل حدود 380 میلیون تن در سال با هدف افزایش به 400 میلیون تن باز می گردد. پیش بینی می شود تولید سالانه در سال جاری حدود 335 میلیون تن باشد که به نظر می رسد در حال افزایش است.

دوم: با کمرنگ شدن تأثیر اقدامات محرک اقتصادی ، مصرف سنگ آهن در چین کاهش می یابد.

سوم: قیمت های بالا انگیزه تولید را بالا می برد. اخیراً معادنی که پس از طوفان بسته شده بودند بازگشایی شده اند.

چهارم: تازه واردها در بازار سنگ آهن تولید سنگ آهن را افزایش می دهند.

پنجم: در میان مدت ، چین به طور طبیعی به سمت استفاده از کوره های قوس الکتریکی سوق پیدا می کند. این کوره ها از قراضه و برق به جای سنگ آهن و کک برای تولید فولاد استفاده می کنند. با بلوغ اقتصاد یک کشور ، تولید ضایعات فولاد از ساختمانهای فرسوده و ماشینهای بازیافتی بیشتر می شود. در امریکا ، 70 درصد فولاد توسط کوره های قوس الکتریکی تولید می شود. در چین این رقم تنها 15 درصد است.

با کاهش قیمت سنگ آهن ، سوددهی همه شرکت های تولید کننده سنگ آهن تحت تأثیر قرار می گیرد. اما بیشترین آسیب به تولید کنندگانی وارد می شود که هزینه تولید بالایی دارند و تنها برای بهره برداری از شرایط فعلی وارد بازار شده اند. در یک شرایط عادی تولیدکنندگان کوچک هم قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود. سنگ آهن 100 درصد درآمد شرکت فورتسکیو و تنها 79 درصد درآمد ریو تینتو و 69 درصد درآمد بی اچ پی را تشکیل می دهد. گیبسون آیرون نیز تمام درآمد خود را از سنگ آهن به دست می آورد. تولیدکنندگان کم هزینه مانند بی اچ پی احتمالاً کمتر تحت تأثیر قرار خواهند گرفت زیرا حتی در صورت داشتن سنگ آهن 50 تا 70 دلار در هر تن نیز هنوز هم می توانند حاشیه سود خوبی داشته باشند.

0 نظر:

نظر بدهید