زوایای یک افشا
در صورت‌های مالی منتشر شده توسط سازمان چون برای اولین بار این اتفاق افتاده است باید نقد و ایراد گرفتن را کنار گذاشت.

به گزارش بورس فوری، در صورت‌های مالی منتشر شده توسط سازمان چون برای اولین بار این اتفاق افتاده است باید نقد و ایراد گرفتن را کنار گذاشت.

نفس و ذات انتشار صورت‌های مالی سازمان بسیار خوب است. بالأخره سازمان بورس قبول کرد صورت‌های مالی خود را منتشر کند زیرا این موضوع همیشه مورد اعتراض بوده است که سازمانی که مدعی شفاف‌سازی است چرا خود شفاف عمل نمی‌کند. بنابراین نفس کار مثبت بوده است.

هنگامی که صورت‌های مالی برای اولین بار منتشر می‌شود با اما و اگرهای زیادی همراه است. حال سازمان بورس برای اولین بار صورت‌های مالی خود را منتشر کرده و طبیعی است شرکت و سازمانی که اولین بار صورت‌های مالی خود را منتشر کرده با انتقادهای بسیاری مواجه شود زیرا خود را در معرض نقد مردم قرار داده و همچنین ممکن است برخی از این انتقادها هم درست نباشد اما در مجموع ذات انجام این کار خوب و مثبت است، حتی اگر در حساب‌هایش موارد بسیاری وجود داشته باشد.
در صورت‌های مالی منتشر شده توسط سازمان به موارد بسیاری اشاره شد اما چون برای اولین بار این اتفاق افتاده است باید نقد و ایراد گرفتن را کنار گذاشت، باید بگذاریم سازمان به این روند ادامه دهد و سال‌های آتی هم اینگونه صورت‌های مالی خود را منتشر کند و بعد از آن در مورد اینکه در این سال‌ها چه خبر بوده است، صحبت شود که در سازمانی مانند بورس خبرهای بسیاری وجود دارد؛ حقوقی که پرداخت می‌شود، حق‌الزحمه‌ای که گرفته شده و پول‌هایی که سپرده کردند. اگر بخواهیم به نکته‌ای در این صورت‌های مالی اشاره کنیم، به‌نظر می‌رسد سازمان بورس با درآمدی که داشته است بخشی از حقوق بازیگران بازار سرمایه نظیر حسابرس‌ها را رعایت نکرده یعنی باید بخشی از کارمزد سازمان به جامعه حسابرسان رسمی تعلق می‌گرفت زیرا این حسابرسان بودند که به گزارشات اعتبار می‌دادند و بورس از خرید و فروش سهام منتفع شده است. بنابراین باید جامعه حسابداران رسمی هم منتفع می‌شدند، هزاران میلیارد پول با اعتباربخشی حسابرسان جابه‌جا شده است که بین کارگزاران و سازمان بورس تقسیم شده و هیچ مبلغی به حسابرسان پرداخت نکردند. جالب اینجاست که درمورد حق‌الزحمه حسابرسان همیشه دعوا بوده در حالی که مشخص شد حق‌الزحمه آنها بسیار ناچیزتر از حقوق دیگر فعالان بازار بوده است. پیشنهاد این است که بورس باید از محل سپرده‌های بانکی به مؤسسات حسابرسی بابت خرید ساختمان وام می‌داد. برای انتقاد از صورت‌های مالی سازمان باید جزئیات آن تجزیه و تحلیل شود.
حسابرس عضو جامعه حسابداران این صورت مالی را تأیید کرده است و قاعدتا باید کمیته حسابرسی سازمان بورس از بین مؤسسات معروف رزومه دریافت و باتوجه به آنها حسابرس را انتخاب کرده باشد. از نظر مقررات عمومی، سازمان بورس سازمان مستقلی است و حسابرس دارد و نظارت بر روند تهیه این صورت مالی برعهده دیوان محاسبات نیست و در اساسنامه نوشته شده است که آنها نمی‌توانند ورود پیدا کنند.

  • غلامحسین دوانی، عضو جامعه حسابداران رسمی

0 نظر:

نظر بدهید