چرا قیمت نفت در بازارهای جهانی صعودی شد؟
در حالی سناریوهای افزایش قیمت نفت خام تا بشکه ای ۱۰۰ دلار مطرح است که در ماه‌های ابتدایی سال گذشته میلادی هر بشکه نفت خام به قیمت منفی ۳۹ دلار معامله می شد.

به گزارش بورس فوری، در حالی سناریوهای افزایش قیمت نفت خام تا بشکه ای ۱۰۰ دلار مطرح است که در ماه‌های ابتدایی سال گذشته میلادی هر بشکه نفت خام به قیمت منفی ۳۹ دلار معامله می شد.
با تلاش های اوپک برای کنترل عرضه نفت خام به بازار با گذشت نزدیک به یک سال از رسیدن قیمت نفت به بشکه ای منفی ۳۹ دلار حال صحبت از نفت ۱۰۰ دلاری در میان است.

 در حالی که نوسانات قیمتی در بازار نفت در ۲۴ ساعت گذشته منفی بوده است اما کماکان معاملات این طلای سیاه در یکی از بالاترین قیمت‌ها در یک سال گذشته صورت می‌گیرد؛ در حال حاضر هر بشکه نفت خام وست تگزاس ۷۳ دلار و ۴۴ سنت قیمت دارد و هر بشکه نفت خام برنت نیز ۷۴ دلار و ۷۵ سنت قیمت خورده است و هر بشکه نفت خام سبک ایران به قیمت ۷۰ دلار و ۷۵ سنت و هر بشکه نفت خام سنگین ایران به قیمت ۶۸ دلار و ۸۵ سنت معامله می شود.

پشت پرده نوسانات قیمتی نفت در یک سال اخیر
نفت خام مانند هر کالای اساسی دیگری نوسانات قیمتی فصلی قابل پیش بینی دارد؛ با آمدن فصل بهار تقاضا برای این طلای سیاه افزایش پیدا می کند و تجار برای تامین ذخایر نفتی خود برای تابستان و در پی افزایش سفرهای جاده‌ای و هوایی در این فصل دست به تجارت این طلای سیاه می زنند و در نتیجه قیمت هر بشکه نفت خام در فصل های بهار و تابستان به اوج می‌رسد و در پاییز و زمستان کاهش می یابد.

با این وجود در یک سال گذشته و با آغاز پاندمی کرونا این طلای سیاه ثبات قیمتی خود را از دست داد و در فصل بهار و تابستان گذشته بازار نفت نه تنها شاهد اوج گیری قیمت‌ها نبود بلکه ریزش بی سابقه ای در این بازار رقم خورد؛ کاهش تقاضا جهانی برای نفت، افزایش تولید نفت خام ایالات متحده آمریکا، کاهش قدرت تاثیرگذاری اوپک و نوسانات ارزش دلار از جمله عواملی هستند که در یک سال گذشته بازار نفت را ناپایدار کردند.

چرا روند قیمت‌ها در بازار این طلای سیاه صعودی شد؟
سال ۲۰۲۱ برخلاف سال گذشته میلادی اما برای بازار نفت نه تنها هولناک نبود بلکه افزایش قیمت های چشمگیری را برای آن به ارمغان آورد به طوری که هر بشکه نفت خام از قیمت ۵۸ به ۷۵ دلار در هر بشکه رسید. در حال حاضر عدم تطابق عرضه و تقاضا در بازار نفت یکی از اصلی ترین دلایلی است که موجب افزایش قیمت ها در بازار این طلای سیاه شده است؛ طبق بررسی های صورت گرفته در حد فاصل سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ تا سه ماهه دوم امسال میانگین تقاضا برای نفت خام روزانه ۷ میلیون بشکه افزایش پیدا کرده است و این در حالی است که عرضه کماکان به دلیل سیاست های اوپک در ماه های گذشته از تقاضا عقب است.

شاخص دلار یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر قیمت نفت است؛ شاخص دلار معیاری است برای سنجش ارزش دلار در برابر سبدی متشکل از شش ارز اصلی یورو، ین ژاپن، پوند انگلیس، دلار کانادا، کرونای سوئد و فرانک سوئیس و این شاخص تحت تاثیر عوامل معمولی که بر ارزها تاثیر می گذارند مانند موضوعات مالی و پولی، نرخ های بهره، تورم و تجارت خارجی دچار نوسان می شود.
افزایش نرخ تورم در ایالات متحده آمریکا در ماه های اخیر ارزش دلار را در برابر سایر ارزهای پر قدرت دنیا کاهش داده است و شاخص دلار را به ۹۰.۵ رسانده است؛ اگر روند شاخص دلار آمریکا مانند ماه های گذشته ادامه پیدا می کرد و شاخص دلار ایالات متحده آمریکا سطح پشتیبانی ۹۰ را از دست می داد به احتمال زیاد نفت ۱۰۰ دلاری خیلی زود تر از موعد محقق می شد؛ گفتنی است که زمانی که شاخص دلار آمریکا در طی سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۵ در پایین ترین حد یعنی ۷۲ تا ۸۵ قرار داشت قیمت هر بشکه نفت خام به ۱۴۵ دلار رسید.

چه شد که شاخص دلار آمریکا وارد مدار رشد شد؟
افزایش قیمت نفت خام به معنای افزایش قیمت سوخت است، افزایش قیمتی که برای هر رئیس جمهوری در ماه های اولیه کار وی مشکل ساز خواهد شد؛ با گذشت چند ماه از روی کار آمدن جو بایدن فدرال رزرو آمریکا از افزایش نرخ بهره تا سال ۲۰۲۳ صحبت به میان آورد.

تصمیمات اخیر فدرال رزرو حاکی از آن است که نرخ بهره تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۰.۶ درصد برسد چراکه روند واکسیناسیون در این کشور موجبات بهبود اقتصاد ایالات متحده آمریکا را فراهم خواهد کرد؛ افزایش نرخ بهره به معنای افزایش شاخص دلار آمریکا است که از گرانی در بازار نفت و سوخت جلوگیری می کند.

بازار نفت در سال های آینده به کدام سمت می رود؟
برخی از تحلیلگران سی ان بی سی و وال استریت بر این باورند که نفت صد دلاری در تابستان سال جاری محقق خواهد شد؛ با این وجود پیش بینی های سازمان بین المللی انرژی از نوسانات قیمت نفت در محدوده ۸۰ دلار در ماه های آینده خبر می دهد و تحلیلگران این سازمان بر این باورند که قیمت هر بشکه نفت خام تا سال ۲۰۳۰ به ۸۹ دلار خواهد رسید و تا سال ۲۰۴۰ هز بشکه نفت خام ۱۳۲ دلار قیمت پیدا خواهد کرد و در سال ۲۰۵۰ نیز هر بشکه نفت خام به قیمت ۱۸۵ دلار در بازار معامله خواهد شد.

0 نظر:

نظر بدهید