تلاش مهندسان ایرانی برای دمیدن جان تازه در کالبد پالایشگاه ۱۰۹ ساله
متخصصان ایرانی در حال تلاش برای جوان‌سازی پالایشگاه ۱۰۹ ساله آبادان با اجرای فاز ۲ و از مدار خارج کردن برج‌های تقطیر قدیمی این پالایشگاه هستند.

متخصصان ایرانی در حال تلاش برای جوان‌سازی پالایشگاه ۱۰۹ ساله آبادان با اجرای فاز ۲ و از مدار خارج کردن برج‌های تقطیر قدیمی این پالایشگاه هستند.

به گزارش بورس فوری، 109 سال پیش بود، یعنی سال 1291 که پالایشگاه آبادان با ظرفیت اولیه 2500 بشکه در روز کار خود را آغاز کرد. این پالایشگاه با افزایش پله پله ظرفیت، در سالهای متمادی لقب بزرگترین پالایشگاه جهان را یدک می‌کشید.

پالایشگاه آبادان که در 109 سال گذشته نقش موثری در تأمین فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور داشته، هنوز هم با تولید گاز مایع، بنزین موتور، نفت سفید، نفت گاز، سوخت جت، نفت کوره، انواع روغن موتور پایه، انواع قیر، انواع حلال‌های نفتی، گوگرد، خوراک پتروشیمی ها و ... نقش موثری در تأمین نیازهای کشور ایفا می‌کند.

یکی از مشکلات پالایشگاه آبادان، گپ‌های فنی واحدهای فرآیندی و حتی یوتیلیتی آن بود که به علت قدمت زیاد و عدم رسیدگی به موقع ایجاد شده که در طی سالهای گذشته با بررسی‌های فنی و ایده‌پردازی‌های مهندسی متخصصان داخلی، با برطرف شدن برخی ایرادات فنی که موجب کاهش بازدهی و هدررفت انرژی در این پالایشگاه می‌شد، فعالیت روزانه آن سود‌ده تر شد، اما همچنان مشکل بازدهی پایین واحدهای قدیمی و فرسوده پالایشگاه به قوت خود باقی بود.

طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه نفت آبادان که از آن با عنوان فاز 2 پالایشگاه آبادان یاد می شود، در سال 1395 با هدف نوسازی پالایشگاه، ارتقای کیفی محصولات تولیدی و تثبیت ظرفیت پالایشی آن در مرز 360 هزار بشکه کلید خورد.

این طرح که هم‌اکنون بر اساس اعلام محمدرضایی، دستیار مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و مهدی آرامی، مجری طرح فاز 2 پالایشگاه آبادان به 80 درصد پیشرفت اجرایی رسیده، در صورت تکمیل و بهره برداری، جان تازه‌ای در کالبد پالایشگاه 109 ساله می‌دمد.

اگرچه ابرپروژه فاز 2 پالایشگاه آبادان با فاینانس خارجی و تأمین اغلب تجهیزات از کشور فاینانس‌کننده در حال اجرا هست، اما با فعالیت مستمر قریب به 4800 نیرو که 4000 نفر آن از بومیان استان خوزستان هستند و به عبارتی با 100 درصد اجرای پروژه توسط کارگران، مهندسان و متخصصان ایرانی در حال تکمیل است. البته به نظر می‌رسد تکمیل این فاز چندسالی به طول بینجامد اما با اولویت بندی اجرا به برخی واحدها، بخش قابل توجهی از نتایج مدنظر از احداث این ابرپروژه تا یکسال آینده قابل تحقق است، از جمله تثبیت ظرفیت 360 هزار بشکه‌ای پالایشگاه، افزایش ظرفیت عملی تولید فرآورده‌های مفیدی چون نفت سفید و بنزین و همچنین کاهش سهم نفت کوره از سبد محصولات پالایشگاه به نفع محصولات پرارزش‌تر.

پالایشگاه 109 ساله آبادان هنوز جای کار بسیاری دارد؛ چرا که از طرفی با تکمیل فاز 2، به پالایشگاهی مدرن با رعایت الزامات زیست محیطی تبدیل شده و از طرفی دیگر، درحال حاضر طرحی برای آغاز احداث فاز 4 این پالایشگاه با تجهیزات روز صنعت پالایش نفت تعریف شده که در صورت عملیاتی شدن اجرای چنین طرحی در دولت‌های آینده، پالایشگاه‌ آبادان دوباره به عنوان یکی از پالایشگاه‌های بزرگ جهان که تولیداتی با کیفیت روز جهانی خواهد داشت، تبدیل می‌شود.

منبع: تسنیم

0 نظر:

نظر بدهید