بورس راه حل مناسبی برای کنترل تورم است
علیرضا توکلی کاشی با اعلام اینکه بورس به هیچ عنوان برای اقتصاد دنیا و کشور مضر نیست، بیان کرد: بورس جایی است که اجازه می‌دهد بتوان وضعیت اقتصاد را بهتر مشاهده و راه‌ حل بسیار مناسبی برای کنترل تورم است.

به گزارش بورس فوری به نقل از سنا، علیرضا توکلی کاشی، معاون کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران با بیان اینکه پیشگویی کردن تورم در کشور جزو پیچیده‌ترین کارها محسوب می‌شود به بورسان گفت: تورم در کشور غیرقابل پیش‌بینی‌تر از دیگر کشورها است، زیرا با کمبود ابزار و اهرم مناسب برای کاهش آن مواجه هستیم.

وی در پاسخ به این پرسش که بانک مرکزی با چه ابزارهایی می‌تواند تورم را کنترل کند، افزود: مهمترین ابزاری که بانک‌های مرکزی دنیا برای کنترل تورم در اختیار دارند، نرخ بهره است در حالی که این موضوع یعنی نرخ بهره در کشور ایران در اختیار بانک مرکزی نیست . البته طی چند سال اخیر اقدامات خوبی از سوی بانک مرکزی چون عملیات بازار باز، توسعه بازار بین بانکی و اصلاح کریدور و نرخ بهره انجام شده که این موارد کافی نیست.

وی اظهار کرد: بانک مرکزی نرخ بهره را در کریدور تعیین و روزانه آن را بالا و پایین می‌کند اما این به چرخ‌های اقتصاد کشور وصل نیست (چرخ‌های اقتصاد شامل وام‌هایی است که به بخش‌های مختلف داده می‌شود).

به گفته معاون کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران؛ در اقتصاد کشورهای دیگر اگر تورم افزایش یابد و بانک مرکزی با افزایش نرخ بهره بخواهد تورم را کنترل کند، نرخ وام‌ها هم افزایش می‌یابد و این امر باعث تغییر رفتارها می‌شود. بنابراین، مادامی که بانک مرکزی راهی برای کنترل نداشته باشد، نمی‌تواند نرخ تورم را از این منظر کنترل کند.

وی اظهار کرد: امیدواریم دولت سیزدهم در صورت اصلاح وضعیت بین‌المللی از جمله آزاد شدن پول‌ها و دلارها، سیاست‌های گذشته را در پیش نگیرد. اگر وضعیت دلاری بهتر و دولت با هدف کنترل تورم، سیاست تثبیت نرخ ارز را در پیش گیرد، به مرور تولیدکنندگانی می‌توانند با تولید کردن، چرخ کشور را چرخانده و اشتغال ایجاد کنند.

توکلی کاشی خاطرنشان کرد: مجموع تورم پایین و اشتغال خوب، رفاه را به دنبال دارد اما اگر تورم پایین و نرخ دلار ثبات داشته باشد ولی بیکاری افزایش و اشتغال ضعیف شود، مجموع اقتصاد دیگر رنگ رفاه را نخواهد دید.

وی اظهار امیدواری کرد: دولت در ۶ ماهه دوم سال جاری باید سیاست شناورسازی واقعی نرخ دلار را متناسب با نرخ تورم در دستور کار دهد و با استفاده و همفکری کارشناسان و تجربه جهانی، گامی برای رشد و تحول اقتصاد کشور بردارد.

وی درباره انتشار اوراق از سوی دولت عنوان کرد: اگر دولت اوراق انتشار داده و صرف هزینه‌های جاری شده و توسعه ای صورت نگیرد، بهتر است ترمز انتشار اوراق کشیده شود اما اگر دولت برای انتشار آن برنامه داشته و زیرساخت‌های کشور را توسعه دهد، به طور قطع انتشار اوراق باید ادامه داشته باشد.

توکلی کاشی با اعلام اینکه بورس به هیچ عنوان برای اقتصاد دنیا و کشور مضر نیست، بیان کرد: بورس جایی است که اجازه می‌دهد بتوان وضعیت اقتصاد را بهتر مشاهده و راه حل بسیار مناسبی برای کنترل تورم باشد.

به گفته معاون کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران؛ اگر شاخص‌های اقتصادی متوازن رشد نکنند و یک شاخص اقتصادی بیش از حد رشد یابد به طوری که بخشی از مردم احساس ثروتمند بودن به آنها دست بدهد، این موضوع باعث می‌شود که سرریز آن در بخش‌های مختلف اقتصاد هزینه شده و افزایش قیمت کالاها، تعادل بازارها را بر هم بزند.

وی تاکید کرد: بازارها را نباید دستکاری کرد و باید گذاشت جریان عادی عرضه و تقاضا قیمت‌ها را تعیین کند. اگر برنامه هفتم توسعه به خوبی طراحی شود که ثبات اقتصادی و پیش‌بینی‌پذیری را برای اقتصاد فراهم کند، به طور حتم شاهد رشد اقتصادی و رشد شاخص بورس خواهیم بود.

توکلی کاشی در پاسخ به این پرسش که در صورت نبود احیای برجام اقتصاد کشور چگونه خواهدشد، گفت: در شرایط حاضر که بدنه حکمرانی اقتصاد کشور و بسیاری از بخش‌های اقتصادی به برجام گره خورده است، طبیعی است که تا زمانی که برجام احیا نشود، گشایشی در توسعه تجارت نخواهیم داشت و اگر گشایش اتفاق نیفتد نمی‌توان چشم انداز خوب، مثبت و رو به رشدی را از اقتصاد داشت. بنابراین، بهتر است همانند برخی کشورهای توسعه یافته سیاست‌هایی در پیش گرفته شود که تورم را کنترل و بخش‌های اقتصادی کار واردات و صادرات را به خوبی انجام دهند. در ایران علی رغم تحریم‌ها، تعاملات خوبی با برخی کشورها وجود داشت که می‌توان آنها را توسعه داد و نباید با بی‌تدبیری، فرصت‌ها را از دست داد.

0 نظر:

نظر بدهید