ایجاد مشوق خرید سهام، راهکار مقابله با چالش بلاتکلیفی اقتصادی چراغی
عضو سابق شورای عالی بورس معتقد است که با وجود ابراز تمایل دولت به توافق هسته‌ای و البته وجود موانعی در این زمینه، نباید همانند سال‌های ٩٢ تا ٩٥ گرفتار بلاتکلیفی اقتصادی شویم و به نظر می‌رسد دولت باید در چنین وضعیتی با به کارگیری ابزارهای متفاوتی مانند پرداخت تسهیلات خرید سهام، به سهامدارانی که طی مدت مشخصی سهام را نگهداری می‌کنند، روند بازار را بهبود بخشد.

به گزارش بورس فوری، شاهین چراغی در گفت‌وگو با (سنا) به بررسی شرایط این روزهای بازار سهام پرداخت و اظهار داشت: اگر نگاهی واقع بینانه و منطقی نسبت به وضعیت فعلی بازار سهام داشته باشیم به این نتیجه می‌رسیم که اگر الان به فکر بهبود وضعیت بازار نباشیم با گذشت زمان به مراتب شرایط برای بازگشت اعتماد سهامداران و ثبات بازار، سخت‌تر می شود.

این عضو سابق شورای عالی بورس افزود: واقعیت این است که آینده بازار سرمایه با هیچ‌ گونه نگرانی همراه نیست چرا که همه آمارها و تجربیات گذشته بیانگر این است که فراز و فرود جزو ذات بازار است و قطعا در پس این فرودها، فرازها نیز نمایان می‌شود.

وی افزود: همچنین مقصر فعلی روند معاملات بورس، دولت یا شخص خاصی نیست که اعلام کنیم منجر به ایجاد روند نزولی بازار شده‌اند، بلکه شرایطی از داخل و بیرون دست به دست هم دادند که باعث ایجاد رکود بازار شده است.

به گفته چراغی، بررسی‌ها نشان دهنده آن است که دولت موافق توافق هسته‌ای است و کشور هم نیازمند چنین توافقی است؛ اما اینکه بخواهیم همانند سال‌های ٩٢ تا ٩٥ گرفتار بلاتکلیفی‌ها شویم، خطرناک است و این موضوع را بارها اعلام کرده‌ایم.

وی عنوان کرد: دولت در چنین وضعیتی می‌تواند ورود کند و با به کارگیری ابزارهای متفاوتی مانند پرداخت تسهیلات خرید سهام به سهامدارانی که طی مدت مشخصی سهام را نگهداری می‌کنند، روند بازار را کنترل کند. به عبارت دیگر باید برای سهامداران، مشوق‌هایی قرار داد تا دل آن‌ها قرص شود و شرایط ارزش و حجم معاملات نیز بهبود یابد.

این عضو سابق شورای عالی بورس خطاب به سهامداران گفت: در خصوص شرایط بازار، تنها یک شخص و مسئول تصمیم‌گیر نیست که بتواند روند بازار را بهبود ببخشد زیرا بخشی از نوسان فعلی بازار ناشی از عوامل بیرونی و بخشی دیگر تحت تاثیر عوامل درونی است و به اعتقاد بنده در شرایط فعلی در کنار حمایت‌های دولت، باید بر ارتقای زیرساخت های بازار و بهبود وضعیت قوانین و مقررات تلاش مضاعفی کرد.

به گفته چراغی، اکنون بهترین زمان برای توسعه زیرساخت های IT و بهبود وضعیت قوانین و مقررات است چرا که در بازار شاهد وجود قوانین و مقررات زائدی هستیم که می‌تواند مورد بازنگری قرار بگیرد که خوشبختانه تصمیمات اتخاذ شده نشان دهنده توجه ویژه مسئولان بازار سرمایه برای ایجاد تغییرات در این مسائل است.

ی،

0 نظر:

نظر بدهید