۲ خبر خوب پیش روی صنعت سرب و روی
خبر خوب نخست آنکه مدت های مدیدی است که در جلسات با صمت و بورس و... معترض این موضوع بوده ایم که چرا مانع صادرات بازرگانان شده اند و فقط شرکت تولیدکننده یا نماینده شرکت امکان صادرات دارند

به گزارش بورس فوری، خیلی از شرکت های تولیدکننده سرب و روی، بخش بازرگانی خارجی مستقل نداشته و از طریق بازرگانان صادرات می کنند. در نتیجه این اعتراض ها، دیوان عدالت اداری در هیات عمومی رای به نادرست بودن این روش داده و این سیاست (جلوگیری از صادرات بازرگانان) با بند ۹ ماده اصل ۳ قانون اساسی مغایرت دارد و هر صادرکننده حقیقی و حقوقی باید محصولات معدنی یا هر کالای دیگری را صادر کند. این موضوع به زودی به گمرک هم ابلاغ خواهد شد و در نتیجه در نیمه دوم امسال صادرات افزایش خواهد یافت.

 شرکت زرین معدن آسیا در شهریورماه ۱۴۰۱ با ۸۳۸ درصدی نسبت به ماه قبل، ۱,۸۸۶,۷۶۰ میلیون ریال فروش ثبت کرده است. البته رشد درآمد فروش در شهریور ماه فقط مختص این شرکت نبوده و برخی دیگر از شرکت های گروه سرب و روی نیز با یک پرش درآمدی، تابستان را به پایان رسانده اند. "کیمیا" که در تیرماه ۱۲۲,۸۱۲ میلیون ریال و در مردادماه ۴۰۴,۱۶۵ میلیون ریال فروش داشته؛ در شهریور ماه با جهش ۴۴۳ درصدی نسبت به مردادماه، ۲,۱۹۵,۸۶۲ میلیون ریال فروش محقق کرده است. "فمراد" هم با رشد ۷۹ درصدی نسبت به مردادماه، فروش ۴۵۵,۱۹۹ میلیون ریالی در کارنامه شهریورماه خود ثبت کرده است.

حسن حسینقلی رئیس هیات مدیره انجمن صادرکنندگان فرآورده های صنایع سرب و روی در گفتگو با سنا در این خصوص بیان کرد: در شهریورماه اتفاق خاصی که منجر به رشد صادرات تولیدکنندگان سرب و روی شود، رخ نداده است. رشد درآمد فروش شرکت ها در شهریورماه شاید به این دلیل بوده که صادرات در حجم بالا انجام می شود و احتمالا شرکت ها محموله های صادراتی با حجم بالا راهی بازارهای صادراتی کرده اند که در شهریور ماه درآمد آن محقق شده است. ضمن اینکه گاهی شرکت ها در ۳ ماهه اول سال بیشتر روی شناسایی بهای تمام شده تمرکز کرده و درآمدهای صادراتی خود را در ۳ ماهه دوم سال شناسایی می کنند.

فعال صنعت سرب و روی اضافه کرد: البته ۲ خبر خوب در مورد صنعت سرب و روی مطرح است. خبر خوب نخست آنکه مدت های مدیدی است که در جلسات با صمت و بورس و... معترض این موضوع بوده ایم که چرا مانع صادرات بازرگانان شده اند و فقط شرکت تولیدکننده یا نماینده شرکت امکان صادرات دارند؟ خیلی از شرکت های تولیدکننده سرب و روی، بخش بازرگانی خارجی مستقل نداشته و از طریق بازرگانان صادرات می کنند. در نتیجه این اعتراض ها، دیوان عدالت اداری در هیات عمومی رای به نادرست بودن این روش داده و این سیاست (جلوگیری از صادرات بازرگانان) با بند ۹ ماده اصل ۳ قانون اساسی مغایرت دارد و هر صادرکننده حقیقی و حقوقی باید محصولات معدنی یا هر کالای دیگری را صادر کند. این موضوع به زودی به گمرک هم ابلاغ خواهد شد و در نتیجه در نیمه دوم امسال صادرات افزایش خواهد یافت. خبر خوب دیگر آن که دوستان در وزارت صمت قول آن را داده‌اند، جلوگیری از الزام به عرضه محصولات در بورس کالا و همینطور قیمت‌گذاری دستوری محصولات بخش خصوصی است. امیدوارم این اتفاق هم در نیمه دوم سال عملیاتی شود تا نتیجه این‌عدم اجبار شرکت ها و عرضه محصولات در بورس کالا و همینطور سایه قیمت گذاری های دستوری بر سر محصولات شرکت های بورسی مرتفع شود تا آثار و نتایج مثبت این دو خبر را بر سودآوری شرکت‌های تولیدی مشاهده کنیم.

علی خالقی مدیر مالی شرکت صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران در خصوص دلایل رشد درآمد این شرکت در شهریور ماه بیان کرد: با توجه به تحقق درآمد صادراتی شرکت در شهریورماه درآمد فروش شرکت افزایش یافت. ضمن اینکه در صنعت سرب و روی معمولا فروش خطی نبوده و با نوسان همراه است. ضمن اینکه نرخ LME هم در این چند ماه نوسان زیادی داشته و مجموع این شرایط در روند فروش شرکت ها موثر بوده است. اما نکته اینجاست که استراتژی این شرکت تحقق بودجه سالیانه است که به نظر می رسد تا پایان سال جاری، بودجه محقق خواهد شد.

وی اضافه کرد: سودآوری "کیمیا" در سال های گذشته همواره شیب صعودی داشته و اگر اتفاق غیرمنتظره ای رخ ندهد، این روند در سال های آینده هم تداوم خواهد داشت و در نیمه دوم امسال هم دغدغه افت سودآوری نخواهیم داشت. طرح های توسعه ای نیز طبق برنامه در حال انجام هستند. تحقق اهداف برنامه ریزی شده و چشم انداز رشد سودآوری، بهترین اتفاقی است که می تواند رضایت خاطر سهامداران را هم به همراه داشته باشد./سنا 

0 نظر:

نظر بدهید