وعده ارزی همتی محقق می‌شود؟/ پیش‌بینی مردم از آینده دلار
به نظر می‌رسد نه تنها بازار ارز واکنشی به وعده دلار زیر ۲۰ هزار تومانی همتی نشان نداد، مردم نیز دیگر گوششان به حرف‌های خوشبینانه مسئولان بدهکار نیست و نگاه متفاوتی به آینده نرخ دلار دارند.

به گزارش بورس فوری،  روز یکشنبه ۱۹ ازدیبهشت ماه در ساعاتی که دلار در انتهای کانال ۲۱ هزار تومانی در بازار آزاد معامله می‌شد، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در گفتگویی تلویزیونی ادعا کرد دلار را به ۲۰ هزار تومان رسانده و انتظار دارد از این پایین‌تر هم بیاید.

فارغ از این که دلار ۲۰ هزارتومانی که همتی از آن حرف می‌زد، نتیجه اخبار مثبتی بود که از مذاکرات وین شنیده می‌شد،  از فردای سخنان رئیس کل، دلار به کانال‌های قیمتی بالاتر صعود کرد.

البته این اولین باری نبود که بازار به حرف‌ درمانی‌های مسئولان دهن‌کجی کرده و مسیر خود را پبش گرفت اما هر چه بیشتر پیش می‌رویم هشدار کارشناسان درباره از دست رفتن سرمایه اجتماعی بانک مرکزی در اثر وعده‌ها و گمانه‌زنی‌های نادرست سکاندار آن راجع‌ به قیمت دلار جدی‌تر می‌شود.

بهترین گواه ادعای کارشناسان نیز ظاهرا نظرات مردم درباره آخرین سخنان رئیس کل با موضوع نرخ ارز است. در ادامه تعدادی از این نظرات را می‌خوانید:

« همتی عادت داره هر موقع دلار پایین میاد بیاد خودشو تو تلویزیون نشون بده. قبلش خبری ازش نیست!»

« آقای همتی با تظاهر به داشتن علم و دانش و دادن وعده‌های مکرر توخالی تا توانست با عملکرد خود ارزش پول ملی را به کمترین مقدار در سال های اخیر رساند.

حالا گرانی های بعد از این که حاصل عملکرد او خواهد بود، می‌ماند. در حالی که تورم کمر مردم را خم کرده بود نرخ سود سپرده‌ها را به حداقل رساند و سرمایه‌ی اندک مردم در بانک‌ها را سوزاند. در اثر عملکرد غلط او پول‌ها از بانک‌ها خارج شد و موجب افزایش قیمت‌ها در بازار ملک و خودرو و طلا شد.

یک ملک ۲۰۰ میلیونی به بیش از یک میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و دستیابی به مسکن و خودرو را برای بسیاری از جوانان به رویایی دست نیافتنی تبدیل ساخت. در تاریخ از آقای همتی به نیکی یاد نخواهد شد»

« آرزو بر جوانان عیب نیست ولی ای کاش آن شب در برنامه زنده نمی‌آمد یا حداقل از زرنگی‌هایش در ارزانی دلار تعریف نمی‌کرد. حجم نقدینگی و تورم به این حرفا نگاه نمی‌کند.

« فعلا که برعکس شده دلار دوباره صعودی شد. حتی بخاطر انتخابات هم نتونستن الکی چند روزبه صورت نمایشی قیمت دلار رو بیارن پایین و همونجا نگهش دارن. ای کاش مسئولان ما هیچ وقت نظری ندن چون همه چیز رو فقط بهم میریزن»

« اگه ادعا می‌کنه ارزان شدن کار بانک مرکزی است پس بالطبع گران کردن هم کارخودشونه دیگه! »

پیش‌بینی مردم از آینده دلار

اما باید دید مردمی که به وعده‌های رئیس کل چندان خوشبین نیستند، خودشان چه پیش‌بینی از نرخ ارز در آینده‌ای نه چندان دور دارند؟

« دلار تا ۳۰ هزارتومن هم می‌رود. کمتر از دوماه»

« توافق برجام امضا خواهد شد و۸۰ درصد تحریم‌ها علیه ایران برداشته میشود. یک شوک ۳۰درصدی کاهش دلار و سکه و مسکن و خودرو و… در راه است و به مرور زمان طی گذشت چندین ماه با فروش نفت و مبادلات بانکی این کاهش قیمت‌ها ثبات پیدا خواهد کرد.

برمی گردیم به قطعنامه ۵۹۸ سال۶۸. آره عزیزم. دلار داری برو سریع بفروش. چون بازی دولت با مردم داره به پایان می رسه. دقیقه هشتاد رو رد کردیم داریم به نود می‌رسیم»

« دولت این هفته دلار را کمتر از دست مردم می‌خرد وهفته بعد تو صف به قیمت بالاتر به مردم میفروشد»

«عقل به ادم میگه دلار دقیقا داره مسیر بورس را میره؛ از ۳۲ تومن اومده ۲۱ و مطمئن باشید تا ۱۶ تومن هم میاد پایین و تازه اون موقع میگیم کاشکی سود رو ذخیره می‌کردیم مثل وضعیت الان بورس که همه اشتباه کردیم وبه سهم وفادار موندیم و سود را ذخیره نکردیم»

« تمام کارشناسان از عدم پایداری دلار زیر ۲۰ تومن میگن و کاملا درسته. تمام کارخانه‌ها با دلار ۲۰ تومن تطبیق پیدا کرده‌اند و کاهش بیشتر از اون باعث خروج ارز و طلا خواهد شد. این که دلار ارزون بشه خیلی عالیه منتها کاش همه اجناس هم با اون کاهش قیمت پیدا کنند نه این که همه چیز هر روز گرون بشه و تنها دلار و طلا و بورس بیاد پایین و سرمایه های مردم رو نابود کنند. به نظر من کاهش قیمت دلار نمایشی بیش نیست و هر چند بتونن بیارن پایین طی چند ماه دوباره بالا خواهد رفت»

 

0 نظر:

نظر بدهید