قیمت نفت در بازارهای جهانی تا کجا افزایش پیدا می‌کند؟
قیمت نفت خام در بازارهای جهانی چهارشنبه سبزی را پشت سر گذاشت. افزایش گمانه زنی‌ها در خصوص تقویت تقاضا که ناشی از اخبار و داده‌های منتشر شده‌ی جدید است، موجب گردیده قیمت نفت خام وست تگزاس در بازار نیویورک با نزدیک به یک درصد رشد از مرز ۸۹ دلار عبور کند. همچنین بازار برنت هم در مسیر فتح سطح مهم ۹۵ دلار است که منجر به ثبت رشد ۰.۶ درصدی گردیده تا در مجموع، قیمت نفت نسبت به روز گذشته رشد ۲ درصدی را تجربه نماید.

به گزارش بورس فوری، تقویت تقاضای نفت امریکا

کاهش فراتر از انتظار ذخایر نفت خام امریکا که در گزارش موسسه امریکن پترولیوم سرمایه‌گذاران را غافلگیر نمود موجب شد تا بازار با در نظر گرفتن تقویت تقاضا حاضر به پرداخت قیمت‌های بالاتر برای طلای سیاه شود. بر اساس این گزارش در هفته منتهی به ۲۸ اکتبر، در مجموع ۶.۵ میلیون بشکه از ذخایر نفتی امریکا کاهش یافته است که نشان می‌دهد تقاضای نفت در مسیر رشد قرار دارد. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شد حجم این ذخایر با رشد ۴۰۰ هزار بشکه‌ای همراه شود.

علاوه بر این، خبر دیگری که بازار چهارشنبه را تقویت کرد مربوط به شایعاتی در خصوص کوتاه آمدن دولت چین از سیاست کووید صفر است. بر اساس این سیاست، دولت چین تا زمانی که تعداد موارد ابتلا در هر ناحیه به صفر نرسد محدودیت‌های قرنطینه را دنبال می‌نماید. اجرای این سیاست که برای برخورد جدی با شیوع بیماری است تا کنون موجب شده تا بیش از ۳۱ شهر و منطقه در چین در قزنطینه‌های سخت گیرانه قرار بگیرند که موجب محدودیت حمل و نقل، افت پویایی اقتصادی و فشار بر بنگاه‌های اقتصادی شده است. ادامه همه‌گیری کرونا در سه ماهه سوم و سیاست کووید صفر دولت موجب شده تا در فاصله ی دو ماه مانده به پایان سال، برآورده شدن هدف رشد اقتصادی ۵.۵ درصدی تقریبا دور از انتظار باشد. یکی از عوارض مهم کند شدن رشد اقتصاد چین، کاهش تقاضای انرژی است. چراکه این کشور دومین غول اقتصادی جهان و بزرگ‌ترین مصرف کننده انرژی هم هست. بر همین اساس دنبال کردن هرگونه چرخش در سیاست کووید صفر به مثابه تحرک بیشتر اقتصادی و از میان رفتن محدودیت های قرنطینه خواهد بود که می تواند دوباره تقاضای نفت را تقویت کند.

افزایش قراردادهای بازار آتی نفت

رشد قیمت نفت این‌بار علاوه بر ظهور افزایش تقاضا در بازار نقدی، در بخش قراردادهای بهره باز نیز منعکس شده است. بر اساس گزارش گروه CME برای بازارهای آتی نفت خام، معامله گران روند صعودی را در قراردادهای بهره باز گسترش داده‌اند تا تعداد این قرارداد یک رشد حدود ۵.۵ هزار قراردادی را در روز سه شنبه تجربه کند و به موجب آن به هفتمین رشد متوالی روزانه اش برسد. در همین راستا، حجم معاملاتی مورد قرارداد هم در یک مسیر صعودی برای دومین جلسه متوالی افزایش یافت و این بار به حدود ۳۴.۳ هزار قرارداد رسید.

در پیش بودن تحریم‌های اروپا بر نفت روسیه

یک عامل بنیادی دیگر را نیز باید در بازار نفت دخیل دانست و آن اختلال احتمالی عرضه است که انتظار می‌رود با شروع تحریم‌های اتحادیه اروپا بر نفت روسیه که از پنجم دسامبر آغاز می‌شود، رخ دهد و به افزایش قیمت‌ها کمک کند. در نتیجه این ممنوعیت که واکنشی به حمله روسیه به اوکراین است، ورود فرآورده‌های نفتی به منطقه یورو ممنوع خواهد شد.

تحریم اتحادیه اروپا که می رود تا در کانون توجه بازارها قرار بگیرد احتمال کاهش عرضه بین ۱ تا ۳ میلیون بشکه در روز را به دنبال خواهد داشت. در صورت اجرایی شدن این تحریم‌ها قیمت نفت ممکن است سر به فلک بکشد.

اثر کاهش شاخص دلار بر رشد قیمت نفت

گذشته از عوامل عرضه و تقاضای واقعی که نقش مهمی در بازار نفت ایفا می کنند. باید در نظر داشت که نفت به عنوان یک کامادیتی دلاری تحت تاثیر نوسانات ارز دلار در بازارهای مالی نیز هست. بر این اساس تضعیف دلار موجب می شود تا قیمت دلاری برای سرمایه‌گذارانی که با ارزهای دیگر در بازار نفت مشارکت می کنند مقرون به صرفه تر باشد. در نتیجه افت ارزش دلار می تواند بر قیمت نفت اثر مثبتی داشته باشد. بر همین اساس یکی از عوامل مهمی که در جریان بازار روز چهارشنبه و متعاقبا در این هفته باید در نظر گرفت کاهش نسبی ارزش دلار از سقف یک هفته اخیرش می‌باشد. چرا که معامله گران در انتظار پایان نشست دو روزه فدرال رزرو در روز چهارشنبه هستند و گمانه زنی‌ها از کاهش شدن سیاست های انقباضی بر بازدهی اوراق قرضه و ارزش دلار فشار آورده است. به این ترتیب که سرمایه‌گذاران بر این باور هستند که فدرال رزرو با چهارمین افزایش ۷۵ واحدی نرخ بهره در نشست امروز تقریبا ظرفیت افزایش نرخ خود را تا حد زیادی پر نموده و از این به بعد از شدت سیاست‌های سخت‌گیرانه‌اش در قبال مهار تورم خواهد کاست.

این برآوردهای اقتصادی به کاهش ارزش دلار منجر شده ولی مهم‌ترین رویداد امروز نشست مطبوعاتی رییس فدرال رزرو، آقای پاول، است که قرار است سرنخ های مهمی از گام های بعدی این بانک در مسیر مقابله با تورم ارائه دهد. هرگونه نشانه‌ای از نزدیک بودن پایان سیکل سیاست‌های انقباضی می‌تواند فشار بر دلار را بیشتر کند. ولی باید در نظر داشت که داده‌های بازار کار قوی در هفته اخیر و ادامه تورم اصلی فزاینده ممکن است کماکان فدرال رزرو را در تصمیم انقباضی‌اش مصر نگه دارد. اگر دید بلند مدت در بازار داشته باشیم، بسیار محتمل است که زیان‌های امروز دلار موقتی بوده باشد و با ادامه سیاست های انقباضی حداقل تا نیمه سال آینده میلادی شاهد اوج‌گیری دوباره آن تا مرز ۱۱۵ واحد باشیم. از اینرو، در میان مدت ممکن است رشد دلار به نفع سرمایه گذاران نفت خام نباشد و موجب شود تا تقاضای مالی بازار نفت تعدیل شود.

نفت برنت از دیدگاه تکنیکال

با وجود اینکه داده‌های زیادی از رشد قیمت در کوتاه مدت حمایت می کنند، ولی از منظر تکنیکال نفت برنت در نمودار روزانه کماکان در یک روند نزولی است و بدنبال ساختن سقف ها قیمتی پایین‌تر از هم، پایین تر از میانگین متحرک ۲۰۰ روزه اش در حال معامله می باشد. از این‌رو، برای اینکه بتوانیم روند صعودی جدید را در بازار تایید کنیم، قیمت باید بر این ناحیه ی مقاومتی مهم در حوالی ۹۴ دلار و ۳۰ سنت غلبه نماید تا خود را به سقف قبلی اش در حوالی ۹۷ دلار و ۶۵ سنت برساند. شکسته شدن واضح این مقاومت قیمتی می تواند راه را برای شروع یک روند جدید در بازار هموار نماید. در غیر این صورت، اگر این مقاومت داینامیک به قوت خود باقی بماند، فروشندگان دوباره ۸۸ دلار را در رادار قرار خواهند داد.

0 نظر:

نظر بدهید