سخت‌گیری‌ها برای وام ازدواج همچنان ادامه دارد
در شرایطی که بانک مرکزی بر تسهیل و تسریع در روند پرداخت وام ازدواج تاکید دارد، همچنان برخی بانک‌ها برای دریافت ضامن، سخت‌گیری دارند و فقط کارمند رسمی را به‌عنوان ضامن قبول می‌کنند.

به گزارش بورس فوری،بانک مرکزی طی ماه اخیر مجددا در بخشنامه‌ای به بانک‌ها بر تسریع در روند پرداخت وام ازدواج تاکید و اعلام کرد که بانک‌ها باید مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، حداکثر با اخذ سفته از متقاضی یا یک ضامن معتبر نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.
همچنین، در این بخشنامه آمده است که عدم اجرا یا تأخیر در پرداخت تسهیلات تخلف محسوب می شود و قابل پیگیری در مراجع ذی صلاح است.
البته، پیش از این در اوایل تابستان سال جاری رئیس جمهور به بانک مرکزی درباره تسریع و تسهیل پرداخت تسهیلات ازدواج دستور داد که بدین منظور بانک مرکزی آیین‌نامه‌ای درباره «وثایق و تضامین» و تعیین «سقف زمان انتظار» این تسهیلات تهیه و به بانک‌ها ابلاغ کرد.

طبق این آیین‌نامه، بانک‌ها باید ظرف مدت حداکثر ۱۰ روز کاری نسبت به پرداخت تسهیلات یاد شده اقدام کنند.
اما در این بین، با وجود تاکیدهای بسیار بر تسهیل و تسریع در پرداخت تسهیلات ازدواج، اعلام برخی از متقاضیان وام ازدواج به ایسنا حاکی از آن است که برخی از بانک‌ها همچنان سخت‌گیری‌هایی برای پرداخت این وام دارند و در زمینه اخذ ضامن از زوج‌ها فقط کارمند رسمی را قبول می‌کنند.
این در حالی است که فراهم کردن ضامن رسمی برای همه متقاضیان امکانپذیر نیست و این شرط جزو شرایط بانک مرکزی هم نیست. حتی پیش از این ارائه سفته به تنهایی، ارائه سهام عدالت، یارانه و ... جزو شرایط پرداخت وام ازدواج عنوان شده بود که البته بانک ها هیچ کدام این ضمانت ها را قبول نداشتند و فقط ضمانت کارمند رسمی آن هم با شرایط خاص خود از قبیل داشتن حقوق بالای 10 میلیون تومان یا قبول فرد بازنشسته با داشتن حقوق بازنشستگی ماهانه بالای 10 میلیون تومان و داشتن سن زیر 65 سال را به عنوان ضمانت قبول می کنند که در این میان جای سوال است متقاضیانی که داشتن چنین ضمانتی برایشان مقدور نیست، چگونه باید تسهیلات ازدواج شان را دریافت کنند؟

0 نظر:

نظر بدهید