نفت در سراشیبی نزولی باقی ماند
قیمت نفت در معاملات اندک روز جمعه، تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به ضعیف شدن تقاضا برای سوخت در چین و اختلاف غربی‌ها بر سر سقف قیمت نفت روسیه، دو درصد کاهش یافت و سومین کاهش هفتگی متوالی را رقم زد.

به گزارش بورس فوری،بهای معاملات نفت برنت یک دلار و ۷۱ سنت معادل دو درصد کاهش یافت و در ۸۳ دلار و ۶۳ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۶۶ سنت معادل ۲.۱ درصد کاهش، به ۷۶ دلار و ۲۸ سنت در هر بشکه رسید.

فیلیپ فلاین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز درباره روند بازار اظهار کرد: به دلیل این که حجم معاملات پس از تعطیلات روز شکرگزاری آمریکا اندک بود، بخشی از رشد قیمت نفت از دست رفت.

هر دو شاخص که در مقطعی از معاملات هفته گذشته به پایین‌ترین رکورد ۱۰ ماهه سقوط کرده بودند، سومین کاهش هفتگی متوالی را به ثبت رساندند. نفت برنت ۴.۶ درصد و وست تگزاس اینترمدیت ۴.۷ درصد کاهش هفتگی داشت.

بهای نفت خام در نوامبر کاهش یافته و رشد قیمتی که در اکتبر پس از تصویب کاهش تولید نفت اوپک پلاس پیدا کرده بود، از دست داد. قرنطینه‌های اقتصادی سخت گیرانه چین و نگرانی از رکود اقتصادی در آمریکا، اصلی‌ترین موانع صعود نفت بوده اند.

چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، روز جمعه رکورد روزانه جدید آمار ابتلا به کووید ۱۹ را گزارش کرد. شهرهای سراسر چین به اجرای محدودیت‌های رفت و آمد و تدابیر دیگر برای کنترل شیوع بیماری، ادامه می‌دهند.

تحلیلگران گروه ANZ در یادداشتی نوشتند: این وضعیت روی تقاضا برای سوخت تاثیر گذاشته چرا که ترافیک کمتر شده و تقاضا حدود یک میلیون بشکه در روز کمتر از میانگین شده است.

در این بین، گروه هفت و دیپلمات‌های اتحادیه اروپا درباره تعیین سقف قیمت نفت روسیه در محدوده بین ۶۵ تا ۷۰ دلار در هر بشکه، سرگرم گفت‌وگو هستند. دیپلمات‌های اروپایی اظهار کردند: نشست نمایندگان دولت‌های اتحادیه اروپا که قرار بود بعدازظهر روز جمعه برای بررسی این پیشنهاد برگزار شود، لغو شد. هدف از این اقدام، محدود کردن درآمد نفتی روسیه بدون مختل کردن بازارهای نفت جهانی است اما سطح قیمت پیشنهاد شده، تقریبا همان حدود قیمتی است که خریداران آسیایی برای نفت روسیه پرداخت می کنند.

انتظار می‌رود معاملات نفت در آستانه توافق درباره سقف قیمت که قرار است از پنجم دسامبر همزمان با آغاز تحریم اتحادیه اروپا علیه واردات نفت روسیه اجرا شود و همچنین در آستانه نشست آینده وزیران اوپک پلاس که چهارم دسامبر برگزار می شود، محتاطانه انجام شود.

بر اساس گزارش رویترز، آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد که شرکت‌های انرژی آمریکایی هفته گذشته شمار دکل‌های حفاری نفت و گاز را برای چهارمین هفته متوالی اضافه کردند. شمار دکل‌های حفاری نفت و گاز آمریکا در هفته منتهی به ۲۳ نوامبر، دو حلقه افزایش یافت و به ۷۸۴ حلقه رسید که بالاترین میزان از مارس سال ۲۰۲۰ است.

0 نظر:

نظر بدهید