شمش طلا در جیبِ سرمایه‌گذاران خُرد
زمزمه های راه اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالای ایران به گوش می رسد، معاملاتی که به اعتقاد کارشناسان با افتتاح معاملات آتی و اختیار پس از گواهی سپرده شمش طلا، پازل ابزارهای مالی مبتنی بر طلای بورس کالا را تکمیل می کند و می تواند سرمایه های خرد را به سمت معاملاتی امن و جذاب سوق دهد. در یادداشتی که در ادامه می خوانید حسین زمانی، معامله گر آتی و گواهی سپرده کارگزاری تدبیرگران فردا به بررسی مزیت ها و ویژگی های معاملات گواهی سپرده و همچنین قرارداد آتی شمش طلا می پردازد.

به گزارش بورس فوری،باتوجه به اینکه طلا فلز ارزشمند و کم حجم و کاربردی است، استفاده از گواهی سپرده که موجب ایجاد بازار نقدی قوی و قرارداد آتی شمش طلا که موجب ایجاد بازاری دوطرفه و استفاده از اهرم می شود، با توجه به مزایای زیر می توانند مورد استقبال معامله گران قرار بگیرند:

نخستین مزیت، کارمزد پایین معاملات است. با توجه به اینکه معاملات به صورت الکترونیک انجام می شوند با بهره مندی از سامانه آنلاین می توان موجب انجام معاملات مستمر با امکان کسب سود از نوسانات قیمت دارایی پایه با کارمزد پایین شد و حتی می توان در بازار آتی از اهرم جهت کسب سود بیشتر استفاده کرد.

با توجه به بازار ثانویه که این بازارها دارا هستند، دومین مزیت نداشتن نیاز به تحویل فیزیکی و جابه جایی کالاست.

سومین مزیت نیز متنوع سازی سبد سرمایه گذاری با اتخاذ موقعیت خرید با استفاده از سازوکار بورس است و همچنین در زمان پایین آمدن قیمت می توان در آتی موقعیت فروش گرفت و کسب سود کرد.

چهارمین مزیت استاندارد بودن کالا در زمان تحویل و اطمینان از اصالت کالا با توجه به نظارت های انجام شده از سوی بورس کالا و بانک مربوطه است.

پنجمین مزیت نیز افزایش عمق معاملات است که با توجه به گستردگی بازار و امکان ورود سرمایه های خُرد به دلیل آنکه هر گواهی سپرده شمش طلا معادل 100 سوت (یک دهم گرم) است، به بازار صورت می گیرد.

در نهایت باید گفت بازارهای گواهی سپرده و در ادامه قرارداد آتی شمش طلا موجب انجام معاملات در سطوح مختلف خُرد و کلان و کمک به جذب سرمایه های جدید در شرایط رکود می شود.

با توجه به اینکه این بازار فعالان خاص خود را دارد (به عنوان نمونه داخلی، معاملات آب شده طلا و در خارج با عنوان فارکس و همچنین معاملات آتی سکه و معامله گران آن که از قبل بودند و همینطور صندوق های طلا) با ایجاد سازوکار مناسب به صورت الکترونیک که موجب ایجاد بازار داخلی قوی با هدف کشف قیمت براساس عرضه و تقاضا، هزینه های پایین کارمزد، انبارداری و تحویل می شود قطعا می تواند موجب جذب اعتماد فعالان بازار و سرازیر شدن نقدینگی به این بازار شود.

ویژگی های جذاب طلا برای سرمایه‌گذاران

از سوی دیگر با توجه به ویژگی های خاصی که طلا دارد، سبب استقبال معامله گران و جذب نقدینگی به این بازار می شود و کمتر کالایی وجود دارد که این ویژگی ها را داشته باشند.

نخستین ویژگی بازار نقدی این کالاست که ارزش گذاری معاملات آن به صورت دلاری و براساس سازوکار بازارهای جهانی است.

دومین ویژگی قابلیت سرمایه گذاری بلند مدت است که برخلاف برخی کالاها (مانند زعفران و...) که به صورت فصلی و دوره یکساله هستند، این کالا را می توان برای سرمایه گذاری بلند مدت انتخاب کرد.

سومین ویژگی حجم پذیری آن است، در واقع همه سرمایه گذاران با قدرت های خرید مختلف در حجم های متنوع می توانند این کالا را خریداری کنند.

در کنار این بازار می توان با ایجاد بازار معاملات اختیار معامله (آپشن) برای شمش طلا و همچنین ایجاد بازارهای موازی جدید مانند ارزهای دیجیتال یا کالاهای ارزشمند دیگر به معاملات بازارهای مالی بورس کالا جذابیت بخشید.

مطلب مهم قابل ذکر دیگر که به عنوان راهکاری موثر برای جذب رضایت فعالان بازار و جذب مشتریان بالقوه شناخته می شود، معافیت مالیاتی این معاملات است که تاثیر خیلی زیادی در رونق دادوستدها دارد.

حسین زمانی، معامله‌گر بازار آتی

0 نظر:

نظر بدهید