رشد ۲۵ درصدی تامین مالی بخش های مختلف کشور از طریق بازار سرمایه
مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه نظام بانکی به طور سنتی بار اصلی تامین هزینه‌های پروژه‌ها و طرح‌های اقتصادی کشور را بر دوش می‌کشد گفت: هم اکنون بازار سرمایه ۲۵ درصد بار مالی بخش‌های مختلف اقتصادی کشور را تامین می‌کند

به گزارش بورس فوری،و به نقل از شرکت بورس اوراق بهادار تهران، «محمود گودرزی» روز پنجشنبه در اولین همایش منطقه ای تامین مالی غرب کشور که به همت بورس اوراق بهادار تهران، استانداری کرمانشاه، اتاق بازرگانی کرمانشاه و با حضور " دکتر مجید عشقی" رئیس سازمان بورس، برخی از اعضای هیئت مدیره بورس تهران و مسئولان و فعالان اقتصادی استان کرمانشاه در سرسرای اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد؛ افزود: در سال ۹۰؛ بازار سرمایه کشور تنها حدود پنج درصد در تامین بار مالی بخش های مختلف اقتصادی کشور نقش داشت و ۹۵ درصد آن بر دوش بانک ها بود.

وی به موضوع تامین مالی در جهان اشاره و تصریح کرد: به طور معمول تا پیش از این در همه کشورهای جهان؛ به طور سنتی بانک ها نقش اساسی در تامین مالی پروژه ها را بر عهده داشتند اما پس از بحران سال های ۱۹۹۸-۱۹۹۷ و ۲۰۰۸-۲۰۰۷ و شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۱۹؛ باعث شده سمت و سوی تامین مالی در سطح بین المللی به سمت بازار سرمایه تغییر جهت پیدا کرده و  میدان عمل بهتری پیدا کند.

گودرزی خاطرنشان کرد: بازار سرمایه کشورمان که در ابتدای دهه نود تنها حدود پنج درصد در تامین مالی بنگاه های اقتصادی نقش داشت، متعاقب این تغییر پارادایم در معادلات مالی بین المللی، توانست نقش خود را در تامین مالی پروژه های اقتصادی، صنعتی کشور پررنگ کند و سهم خود را به ۲۵ درصد افزایش دهد. این  امر نشان از  پتانسیل و چشم انداز مثبت این بازار در آینده دارد.

ارتقای سواد مالی

مدیرعامل بورس تهران ارتقای سواد مالی را ضروری دانست و اظهار داشت: افزایش سواد مالی در شرکت ها به خصوص شرکت های دانش بنیان ضروری است، زیرا باعث می شود ضمن بهبود حاکمیت شرکتی در اینگونه شرکت ها با ابزارهای مختلف مالی آشنا شده و بتوانند متناسب با نیازهای تخصصی خود، تامین مالی از طریق بازار سرمایه را انجام دهند.

بازار سرمایه برای تولید ثروت باید از  شرکت های دانش بنیان حمایت کند

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در بخش دیگری از سخنانش گفت: در چند دهه گذشته تولید و خلق ارزش در  اقتصاد جهانی مبتنی بر دارایی فیزیکی بنگاه های اقتصادی بود، اما امروز تولید ثروت و ارزش افزوده مبتنی بر دانش و حمایت از شرکت های دانش بنیان است و قطعا بازار سرمایه کشور ما نیز راه و آینده ای جز این ندارد.

گودرزی چشم انداز بازار سرمایه را در حمایت از شرکت های دانش بنیان روشن دانست و افزود: این الگوی جهانی برای ما وجود دارد و اگر بخواهیم به اشتغال، ثروت و توسعه برسیم باید از شرکت های دانش بنیان حمایت کنیم.

بازار سرمایه در تامین مالی کسب و کار های کوچک نقش موثری دارد

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در بخش پایانی سخنان خود با قدردانی از مسئولان استان کرمانشاه در راستای برپایی همایش منطقه ای تامین مالی غرب کشور گفت: متاسفانه کرمانشاه و سه استان لرستان، کردستان و ایلام از هفت هزار و هشتصد شرکت دانش بنیان در بازار سرمایه فقط سهم ۲/۲ درصد دارند که زیبنده نیست.

گودرزی در ادامه با اشاره به نرخ بالای بیکاری در این استان ها گفت: بازار سرمایه در تامین مالی کسب و کار های کوچک نقش موثری دارد به طوریکه ما صندوق های متعددی برای حمایت از آنان تعریف شده و امیدوارم جوانان این استان ها از ظرفیت های ایجاد شده استفاده کنند.

در نخستین همایش منطقه ای تامین مالی غرب کشور، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادر کشور، نایب رئیس اتاق ایران و مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران و جمعی از تولیدکنندگان و سرمایه گذاران غرب کشور حضور پیدا کردند.

تامین مالی پروژه‌های استانی، شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین پذیرش شرکت‌ها در بازار بورس و فرابورس و معرفی ظرفیت‌های اقتصادی و تولیدی استان کرمانشاه از اهداف این همایش بود.

در این همایش یک روزه میزگردهای تخصصی مختلفی به منظور اطلاع رسانی از دستاوردها و ظرفیت‌های استان کرمانشاه در بخش دانش بنیان، فناوری، شرکت‌ها و کارخانجات با حضور مدیران بخش خصوصی و اجرایی و کارآفرینان و شرکت‌های دانش بنیان ایجاد و برگزار شد.

0 نظر:

نظر بدهید