فرمول منطقی و بلندمدت قیمت‌گذاری انرژی، مهم‌ترین مطالبه سهامداران
علی اصغر مهریزاده گفت: مهمترین مطالبه سهامداران از سیاستگذاران اقتصادی این است که در قیمت گذاری انرژی، رویه‌های معقول و منطقی در پیش بگیرند.

به گزارش بورس فوری،کارشناس بازار سهام با اشاره به بعضی نگرانی های سهامداران بابت بودجه ۱۴۰۲، بیان کرد: مهمترین مطالبه سهامداران از سیاستگذاران اقتصادی این است که در قیمت گذاری انرژی، رویه‌های معقول و منطقی در پیش بگیرند. گاز در هر منطقه، قیمت مخصوص به خود را دارد و نمی توان قیمتی برای گاز تعیین کرد که چند برابر قیمت های منطقه باشد. معتقدم در قیمت گذاری انرژی باید با تکیه بر جلسات مشورتی و تعاملی بین دولت و سیاست گذاران و کارشناسان و تولیدکنندگان، بر اساس یک فرمول منطقی و بلند مدت تعیین گردد. در این صورت رانتی نصیب تولیدکنندگان نخواهد شد و در مقابل، اجحافی هم در حق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان صورت نخواهد گرفت.

وی اضافه کرد: اگر قرار باشد هر سال بابت بودجه سال بعد، ابهام داشته باشیم و فرمول بلند مدتی برای تعیین هزینه انرژی صنایع و... تعیین نشود؛ نمی توان انتظار سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازار سهام را هم داشت. بازار سرمایه، بازار سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت است و باید افق پیش بینی سود شرکت ها و صنایع هم بلندمدت باشد. امیدواریم این مطالبه سهامداران که توسط رئیس سازمان بورس و وزیر اقتصاد هم دنبال می شود، محقق شود تا بتوان پیش بینی پذیری بازار سرمایه را افزایش داد.

مهریزاده تصریح کرد: ابهامات موجود نه فقط از جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار سهام کاسته، بلکه انگیزه‌ای برای سرمایه گذاری های جدید در حوزه تولید هم وجود ندارد.

0 نظر:

نظر بدهید