عرضه خودرو در بورس کالا؛ بزرگترین دستاورد سازمان بورس
سید هادی موسوی گفت: برخی اقدامات سازمان بورس در جهت بازسازی اعتماد، و کاهش ریسک سرمایه گذاری بوده و تاثیر مطلوبی بر چارچوب کلی بازار خواهد داشت. پرداخت سود همه ناشران از طریق سامانه سجام و پرداخت رسوب سود سال های قبل و نیز اصلاح اساسنامه صندوق‌های پالایش و دارایکم و برنامه ریزی برای بازارگردانی آنها، موجب اعتماد بیشتر سرمایه‌گذاران خواهد شد.

به گزارش بورس فوری، با اشاره به مزایای عرضه خودرو در بورس کالا، بیان کرد: عرضه خودرو در بورس کالا یکی از مطالبات جدی سهامداران بوده و تحقق این امر حتما یکی از بزرگترین دستاوردهای سازمان بورس در همکاری با سایر نهادهای مربوطه بوده است. چراکه اختلاف فاحش قیمت فروش کارخانه و حاشیه بازار، بستر رانت و فساد را گسترش می‌دهد و قیمت گذاری دستوری موجب خارج شدن بازار از تعادل و غیرواقعی شدن میزان عرضه و تقاضا می‌گردد.

وی اضافه کرد: فروش خودروهای تولید داخل با قیمتی بسیار پایین‌تر از قیمت بازار در حقیقت یارانه ای بوده که از منافع سهامداران این شرکت‌ها به عموم مردم پرداخت شده و تداوم این وضعیت برای چند ماه و چند سال نه به لحاظ قانونی و نه به لحاظ شرعی و اخلاقی جایز نبوده است. هرچند حذف کامل نظارت‌ها از بازار خودرو، مطلوب هیچ یک از فعالان بازار سرمایه نبوده و مکانیزم بازار در مواردی مثل انحصار، کارایی کافی ندارد و نیاز به دخالت رگولاتور دارد؛ اما دخالتی تا این حد فاحش و عجیب و برای مدتی بسیار طولانی، موجب توزیع رانت شده و منافعی به صورت ناعادلانه میان فعالان اقتصادی جابجا شده و حتما منجر به باز ماندن صنعت خودرو و قطعات از مسیر توسعه خواهد بود.

موسوی ادامه داد: حذف انحصار هم باید به صورت تدریجی و با برنامه باشد. باید به تدریج حجم واردات خودرو، افزایش و میزان تعرفه، کاهش یابد تا صنعت خودروی کشور رقابتی شود. قبل از آن می‌توان از منافع اضافی حاصل از انحصار، مالیات بیشتری دریافت کرد؛ نه اینکه با غیر واقعی کردن قیمت، صف طویل تقاضا شکل گیرد و بستر رانت ایجاد شود و به منافع سهامداران آسیب وارد شود. قطعا خودرو یکی از پیچیده ترین محصولات در اقتصاد هر کشوری است و فرآیند تولید و زنجیره ارزش متنوعی دارد. پس اهمیت این صنعت در پیشران بودن آن برای سایر صنایع است و حتی می‌توان اهمیت این صنعت را هم تراز با صنعت ساختمان و انبوه سازی دانست.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه ضمن تاکید بر موثر بودن برخی اقدامات متولیان بازار سرمایه در چند ماه اخیر، گفت: برخی اقدامات سازمان بورس در جهت بازسازی اعتماد، و کاهش ریسک سرمایه گذاری بوده و تاثیر مطلوبی بر چارچوب کلی بازار خواهد داشت. پرداخت سود همه ناشران از طریق سامانه سجام و پرداخت رسوب سود سال های قبل و نیز اصلاح اساسنامه صندوق‌های پالایش و دارایکم و برنامه ریزی برای بازارگردانی آنها، موجب اعتماد بیشتر سرمایه‌گذاران خواهد شد. پیش بینی پذیر شدن جریانات نقد سرمایه گذار و قابل اتکا بودن آن، حتی می‌تواند منجر به ارزنده‌تر شدن سهام و افزایش ضرایب قیمتی گردد.

موسوی در خاتمه تصریح کرد: در پایان باید رویکرد فعالانه سازمان بورس و مسئولین مربوطه را ستود. اما چالش های بسیار بزرگی مانند سهام عدالت و ابهامات مربوط به آن هنوز نیازمند تلاش و برنامه ریزی های بسیار جدی است. ابهام در ساختارها و مدیریت و کنترل شرکت‌ها و نامشخص بودن برنامه ها برای حق فروش صاحبان سهام عدالت از چالش های بزرگ این حوزه محسوب می‌شود/سنا

0 نظر:

نظر بدهید