ثبات قیمت نفت در پی افزایش نرخ بهره
در آغاز معاملات امروز، آخرین روز ژانویه، قیمت نفت پس از کاهش بیش از ۲ درصدی در جلسه معاملاتی روز گذشته، به دلیل افزایش بیشتر نرخ بهره و ادامه جریان نفت خام روسیه ثابت ماند.

به گزارش بورس فوری،به نقل از رویترز، در آغاز معاملات امروز، نفت آتی با ۲۸ سنت افزایش، ۸۵ دلار و ۱۸ سنت در هر بشکه را به ثبت رساند. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز با ۹ سنت افزایش به ۷۷ دلار و ۹۹ سنت رسید.

این در حالی است که سرمایه‌گذاران انتظار دارند فدرال رزرو آمریکا فردا، چهارشنبه، نرخ بهره را با افزایش نیم واحدی به ۲۵ واحد افزایش دهد. نرخ‌های بالاتر می‌تواند اقتصاد جهانی را کند کرده و تضعیف تقاضای نفت را در پی داشته باشد.

از سوی دیگر، بازار نفت توجه خود را به نشست مجازی اول فوریه (فردا) با حضور وزرای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و سایرین از جمله روسیه (گروهی معروف به اوپک پلاس) معطوف کرده است.

پنج نماینده اوپک پلاس روز گذشته به رویترز گفتند که انتظار می‌رود این هیئت در نشست این هفته، سیاست تولید فعلی گروه تولیدکننده نفت را بدون تغییر نگه دارد.

اوپک پلاس در اکتبر موافقت کرد تولید خود را به میزان ۲ میلیون بشکه در روز، یعنی حدود ۲ درصد از تقاضای جهانی، از نوامبر تا پایان سال ۲۰۲۳ کاهش دهد.

روسیه علیرغم ممنوعیت اتحادیه اروپا و محدودیت قیمت G۷ که به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین که قیمت‌ها را تحت فشار قرار داده است، به عرضه نفت خود به بازار جهانی ادامه می دهد.

با حمایت از قیمت نفت، شاخص دلار آمریکا در ژانویه تا کنون ۱.۳ درصد کاهش یافته است. دلار ضعیف‌تر، نفت خام را برای خریداران غیر آمریکایی ارزان و جذاب‌تر می‌کند.

قیمت نفت و طلا در معاملات امروز

 از سی ان بی سی، قیمت نفت برنت در معاملات امروز، سه‌شنبه، ۳۱ ژانویه، در ساعت ۱۰:۱۶ به وقت تهران، با کاهش ۰.۲۹ درصدی در هر بشکه ۸۴ دلار و ۶۵ سنت در هر بشکه معامله شد.

همچنین تا لحظه تنظیم گزارش، نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) کاهش ۰.۵۵ درصدی را به ثبت رساند و در هر بشکه، ۷۷ دلار و ۴۷ سنت معامله شد.

طلا نیز تا لحظه تنظیم این گزارش، کاهش ۰.۴۴ درصدی را تجربه کرد و هر اونس طلا به قیمت یک هزار و ۹۱۴ دلار و ۵۰ سنت معامله شد.

همچنین نقره با کاهش ۰.۹۶ درصدی، ۲۳ هزار و ۵۰۵ دلار معامله شد.

0 نظر:

نظر بدهید