تولید 790 هزار تن آهن اسفنجی در احیا استیل فولاد بافت
فولاد بافت یکی از طرح های هشت گانه شرکت ملی فولاد ایران است که در راستای خود کفایی صنعتی و رفع وابستگی به محصولات استراتژیک به عنوان بزرگ ترین مجتمع فولاد سازی در جنوب شرق کشور در زمینی بالغ بر 612 هکتار احداث شده است.

فولاد بافت یکی از طرح های هشت گانه شرکت ملی فولاد ایران است که در راستای خود کفایی صنعتی و رفع وابستگی به محصولات استراتژیک به عنوان بزرگ ترین مجتمع فولاد سازی در جنوب شرق کشور در زمینی بالغ بر 612 هکتار احداث شده است.

به گزارش بورس فوری،  این کارخانه با فناوری احیاء مستقیم به روش PERED در حال بهره برداری است. خوراک این مجتمع گندله اکسید آهن (pellet) و محصول آن آهن اسفنجی (DRI) است در راستای سیاست خصوصی سازی دولت 60 درصد سهام این طرح در سال ۹۶ سهم به شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان منتقل شد.

با توجه به فرا رسیدن دهم تیرماه روز “صنعت و معدن“، با “عطارد گودرزی” سرپرست شرکت احیاء استیل فولاد بافت در خصوص عملکرد این شرکت، برنامه‌های توسعه‌ای و صادرات، همچنین برنامه‌های داخلی‌سازی قطعات و تجهیزات به گفت‌وگو نشستیم.

 عملکرد شرکت های تابعه شما در سال گذشته و حدود سه ماهه چگونه بوده است؟

گودرزی- در سال گذشته با هدف تحقق شعار ” جهش تولید” مجموعه احیاء استیل فولاد بافت تولید 800 هزار تن آهن اسفنجی مرغوب و با کیفیت را در راس برنامه های کاری خود قرار داده بود و در راستای تحقق چشم انداز شرکت، علیرغم وجود محدودیت های پیش آمده در حوزه تامین زیرساخت، شامل قطعی برق در روزهای گرم تابستان و همچنین کاهش فشار گاز در فصل زمستان، برنامه تولید را به میزان 98 درصد محقق کرده و در پایان سال گذشته رکورد تولید 790 هزار تن آهن اسفنجی با کیفیت بالا را در کارنامه خود ثبت کرد.

در بحث فروش شرکت احیاء استیل فولاد بافت ملزم به رعایت برنامه وزارت صمت بوده، لذا ذیل برنامه تعیین شده، محصول تولیدی به صورت مستقیم و با قیمت مصوب به شرکت های تولیدی حوزه صنایع معدنی عرضه گردید.

در حوزه استاندارها و سیستم های مدیریتی شرکت احیاء استیل فولاد بافت در اردیبهشت ماه سال 1399 موفق به اخذ گواهینامه استاندارد سیستم مدیریت کیفیت (ISO 9001:2015) از شرکت SGS و همچنین در ادامه موفق به اخذ گواهینامه های ISO 17025:2017) گردید.

از دیگر فعالیت های قابل ذکر در حوزه سیستم‌ها در سال گذشته پیاده سازی و استقرار کامل سامانه یکپارچه MIS بوده و همه فرایندهای حوزه اداری و مالی، خرید، فروش، انبار، تولید، نگهداری و تعمیرات، کنترل کیفیت و آزمایشگاه، هوش تجاری و داشبوردهای مدیریتی به صورت یکپارچه و کاملاً مکانیزه صورت می پذیرد.

در حوزه مسئولیت های اجتماعی علاوه بر اشتغال، مشارکت در رفع چالش ها و توسعه زیرساخت های منطقه را تنها بخشی از تعهدات خود به توسعه و آبادانی جامعه پیرامون دانسته و در این خصوص همواره متعهد و پیشگام بوده است. از فعالیت های شرکت در این راستا می توان به تجهیز بخش عفونی بیمارستان، خرید تجهیزات پزشکی، لایه روبی رودخانه ها، تحت پوشش قرار دادن ایتام و نیازمندان کمیته امداد و بهزیستی، کمک در ساخت مساجد، توزیع بسته های معیشتی، توزیع وعده های افطاری در بین خانواده های کم برخوردار و حمایت از خانواده‌های نیازمندان اشاره نمود.

شرکت احیاء استیل فولاد بافت در راستای ایجاد اشتغال پایدار در منطقه بیش از 250 شغل به صورت مستقیم و بالغ بر 1200 شغل به صورت غیر مستقیم ایجاد کرده که این میزان در پروژه های توسعه افزایش خواهد یافت، به گونه ای که در پروژه احیاء 2 حدود 5 درصد افزایش و در پروژه گندله سازی حدود 2.5 برابر تعداد فعلی خواهد بود.

همچنین در بحث آموزش با توجه به اینکه سرمایه های انسانی مهم ترین دارایی شرکت هستند، با هدف توسعه مهارت ها و توانمندی های کارکنان اقدامات جامعی در زمینه ایجاد کتابخانه، پیاده سازی سیستم مدیریت آموزش، تربیت مربی، برگزاری کارگاه های آموزشی و ورکشاپ و … صورت پذیرفته که منجر به افزایش سرانه آموزش به میزان 76 نفر- ساعت در سال گذشته رسیده است.

در حوزه ICT از سال گذشته زیرساخت‌های بسیار قدرتمند و بلندمدتی در نظر گرفته شده است. از جمله فعالیتهای انجام شده در سال گذشته در این حوزه ارتقای پهنای باند اینترنت سایت از 150 مگابایت به 400 مگابایت، راه‌اندازی فیبر نوری و ارتباطات voip و اینترنت ایستگاه پمپاژ سد مخزنی با پهنای باند 30 مگابایت برثانیه، باز طراحی و اصلاح طرح های اتوماسیون صنعتی فاز 2 می‌باشد.

در سال 1400 با هدف تحقق شعار “تولید، پشتیبانی و مانع زدایی” مجموعه احیاء استیل فولاد بافت، تولید حداکثری واحد احیاء بر اساس 104 درصد ظرفیت اسمی را در راس برنامه های خود قرار داده که شاخص تولید تا به امروز نشان دهنده تولید محصول مطابق با برنامه ریزی انجام شده از ابتدای سال تا پایان خرداد ماه به میزان 210.982 هزار تن بوده است.

همچنین در زمینه پیاده سازی سیستم های مدیریتی، شرکت احیاء استیل فولاد بافت با توجه به فعالیت‌های انجام شده در خرداد ماه سال جاری موفق به اخذ گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت مبنی بر ISO9001:2015 و همچنین اخذ گواهینامه استاندارهای ISO45001:2018 و ISO1400:2015 در حوزه ایمنی و بهداشت و سلامت کارکنان و محیط زیست از شرکت SGS گردیده و در بحث مهارتها و شایستگی پرسنل هم موفق پیاده سازی و دریافت استاندارد ISO 10015:2019 مدیریت توسعه و شایستگی کارکنان گردید که طبیعتاً پیاده سازی اصولی و دریافت گواهینامه و همچنین تمدید آنها می‌تواند شاخص مهمی جهت پیشبرد اهداف اصولی سازمان باشد.

همچنین به منظور مکانیزاسیون سازی کامل فرایندهای سازمان و بهینه سازی مصرف، برنامه paper less از ابتدای اردیبهشت ماه به طور کامل اجرایی گردیده است.

برنامه های سال 1400 شرکت را با تمرکز بر برنامه های توسعه ای تشریح بفرمائید، بخصوص اگر در زمینه بومی سازی قطعات و تجهیزات، کاهش ارز بری و افزایش عمق ساخت داخل محصولات برنامه های دارید بفرمایید؟

گودرزی- در خصوص تامین تجهیزات و قطعات بحث جابجایی ارز قطعا تمام صنایع کشور در چند سال اخیر با محدودیت ها و مسائل روبرو بوده اند که اکثرا از فضای تحریم ایجاد می‌شود. در این راستا با توجه به توانمندی و تخصص مهندسان و متخصصان داخلی راه اندازی پروژه های احیا2 توسط مشاور و پیمانکار و تیم مهندسی کاملا ایرانی در حال انجام است و تامین تجهیزات به گونه ای خواهد بود که بالغ بر 85 درصد از قطعات و تجهیزات از داخل کشور تامین خواهد شد. همچنین در خصوص پروژه گندله‌سازی بیشتر با توجه به برنامه ریزی انجام شده این پروژه با کمک تیم مهندسی ایرانی راه اندازی خواهد شد و بالغ بر 75 تا 80 درصد قطعات و تجهیزات در داخل کشور تامین خواهد شد.

معدن۲۴- استراتژی شرکت در شرایط تحریم چه خواهد بود و چه آمادگی برای برداشته شدن احتمالی تحریم ها و گشایش های سیاسی دارید؟

گودرزی- با توجه به شرایط تحریمی استراتژی شرکت در زمینه تامین قطعات و تجهیزات تکیه بر دانش بومی و حتی‌الامکان استفاده از شرکت‌های داخلی به منظور تامین کالا و قطعه می‌باشد به طوری که در سفارش گذاری تجهیزات فاز 2 در حدود 85 درصد از تجهیزات از داخل کشور تامین گردیده است.

معدن۲۴- برنامه و هدف گذاری صادراتی امسال شرکت را تشریح بفرمایید؟

گودرزی- در زمینه صاردات با توجه به اینکه شرکت دارای کارت بازرگانی میباشد در حال اخذ مجوز لازم برای صادرات آهن اسفنجی می‌باشیم و صادرات 100 هزار تن آهن اسفنجی را تا پایان سال در دستور برنامه داریم.

0 نظر:

نظر بدهید