مسکن در شوک دولت
میانگین قیمت هرمترمربع مسکن تهران چند روز قبل از عید سال گذشته از25 میلیون تومان عبور کرد اما با شروع سال جدید و عدم استقبال مردم و کرونا باعث شد این عدد حفظ و یا کاهش 5 درصد تا 10 درصدی داشته باشد.

به گزارش بورس فوری، بر طبق اخرین تحلیل ها و اخبار قیمت هر خانه در تهران با بهای هر متر مربع   35-40 میلیون تومان است ولی این عدد توسط بانک مرکزی بر اساس گذارش اولین خرداد ماه به 30-28 میلیون تومان است با این وجود برخی کارشناسان اعتقاد دارند که قیمت مسکن بیشتر از این کاهش نخواهد داشت. آنها به افزایش هزینه‌های تولید و وجود کرونا و عدم وجود پول در دست مردم کاهش عرضه اشاره می‌کنند و اعتقاد دارند نوسان فعلی قیمت به دلیل رکود سنگین بازار و بلاتکلیفی آن در شرایط مبهم وضعیت مذاکرات وین و نتیجه انتخابات است.

دلیل اصلی کاهش تولید این است که بازار های ذظیر مثل آهن و مطعلقات ساخت خانه به شدت دچار نوسان است و سرمایه گذاران دچار ترس سرمایه گذاری شده اند اگر به همین منوال پیش برود ما در سال اینده دچار شوک بزرگی در حوزه خانه و ساختمان خواهیم شد چرا که در حال حاضر نصبت به سال گذشته صنعت ساختما دچار رکود سرمایه گذاری شده است .

تا این شرایط به بازار حاکم باشد نمی‌توان امید داشت که قیمت مسکن دستخوش ریزش قیمت شود.

بر اساس برآوردهای وزارت راه و شهرسازی، بازار ایران سالانه به حدود یک میلیون واحد مسکونی جدید نیاز دارد اما میزان عرضه مسکن چیزی حدود یک سوم این تقاضا است. از این گذشته در حال حاضر هزینه ساخت و ساز افزایش قابل توجهی داشته است.
شهرداری تهران در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ خود رشد ۷۰ درصدی عوارض ساخت و ساز را در نظر گرفته است که به این ترتیب میانگین عوارض ساخت و ساز هر مترمتربع مسکن در تهران تا یک میلیون تومان می‌رسد و به این ترتیب عوارض ساخت یک واحد ۱۰۰ متری در تهران حدود ۱۰۰ میلیون تومان می‌شود

درحال حاظر کشور دچار شوک اقتصادی هست و گذر از این شوک نیازمند وجود سرمایه گذاران در صنعت های مختلف است مهم ترین صنعتی که در حال حاضر دچار شوک شده و تبعات سنگینی به جا گذاشته صنعت ساختمان است که نیازمند تعییر مدل مدیریتی است.

محسن حمیدی

0 نظر:

نظر بدهید